روغن درخت چای، چه خواص درمانی دارد؟

zahra
شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر: از تمام خواص ادعا شده برای روغن درخت چای، خواص ضدباکتریایی آن توجه بیشتری به خود جلب کرده است. گزارشات اولیه از درخت چای، به استفاده سنتی قبایل بومی استرالیا است.

شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر:

از تمام خواص ادعا شده برای روغن درخت چای، خواص ضدباکتریایی آن توجه بیشتری به خود جلب کرده است. گزارشات اولیه از درخت چای، به استفاده سنتی قبایل بومی استرالیا است. در این قبایل بخور برگ‌های له شده درخت چای  برای درمان سرفه و سرماخوردگی و از این برگ‌ها به‌عنوان ضماد روی زخم استفاده می‌شد. علاوه بر این، برگ‌های درخت چای خیسانده می‌شدند تا یک محلول برای درمان گلودرد یا بیماری‌های پوستی تهیه شود. تاریخچه روایی قبایل  بومی استرالیایی نیز می‌گوید دریاچه‌های شفادهنده‌، در مرداب‌هایی قرار داشتند  که برگ‌های درخت چای در آنجا می‌افتاد و در گذر زمان پوسیده می‌شده است.

روغن درخت چای، هم خالی از مزایا نیست!

استفاده از روغن به خودی خود به‌عنوان یک ماده گیاهی و استخراج آن به‌طور معمول عملی نبود تا اینکه دکتر آرتور پن فولد اولین گزارشات فعالیت ضدباکتریایی را در مقالات خود در دهه 1920و1930 انتشار داد. در ارزیابی فعالیت ضدباکتریایی روغن  چای و سایر روغن‌ها، وی آن را با ضدعفونی‌کننده اسید کربونیک فنل که استاندارد آن طلایی زمان بود در  آزمایشی مورد مقایسه قرار داد. فعالیت روغن درخت چای به‌طور مستقیم با فنل مقایسه شد و نتایج نشان داد که 11بار فعال‌تر از فنل است. درنتیجه روغن درخت چای به‌عنوان یک فرآورده درمانی معرفی شد.

امروزه روغن درخت چای به چه کار می‌آید؟

 دکتر پن فولد علاوه بر انجام  تحقیقات متعدد، سایر موارد و کاربردهای پزشکی را برای روغن درخت چای ذکر کرده است. باوجود این، علی‌رغم شواهدی که این مقالات از نظر خواص پزشکی برای روغن درخت چای ارائه دادند، از نظر تعداد اندک بودند لذا  به نظر می‌رسد که ارزش محدودی داشتند و از نظر استانداردهای امروزی این اطلاعات باید بیشتر روایی درنظر گرفته شوند. برخلاف آن داده‌های امروزی  به وضوح طیف فعالیت وسیع‌الطیف روغن درخت چای را از‌جمله فعالیت‌های ضد‌باکتریایی‌، ضد‌قارچی، ضد‌ویروسی و ضدتک یاخته‌ای نشان می‌دهند. تمام این فعالیت ضدباکتریایی به خوبی در آزمایشگاه بررسی نشده و  در موارد اندکی تحقیقات بالینی در این خصوص انجام شده است. نتایج داده‌ها تایید‌کننده اثرات ضدمیکروبی روغن درخت چای هستند، اما کافی به نظر نمی‌رسند. ارزیابی فعالیت ضد‌باکتریایی روغن درخت چای به خواص فیزیکی آن باز‌می‌گردد. روغن درخت چای و ترکیبات آن تنها به طور اندکی در آب قابل حل هستند و این امر نفوذ  آنها را در کشت آزمایش محدود می‌کند. برای برطرف کردن این مشکل استراتژی‌های متفاوتی به کار برده شد، لذا اضافه کردن ماده سورفاکتانت‌ها به کشت  مایع یا کشت آگار به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد.  انتشار روغن درخت چای در محیط کشت مایع معمولا باعث ایجاد یک سوسپانسیون کدر می‌شود که تعیین نقاط پایانی را در آزمایشات تعیین حساسیت  مشکل می‌کند. رنگ‌آمیزی‌های موقت به‌همراه آزمایش تعیین حساسیت به‌عنوان یک شاخص چشمی MIC با موفقیت روبه‌رو بوده است.

شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر:

شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر در سال ۱۳۶۰ تحت عنوان لابراتوار دکتر جهانگیر با هدف تولید محصولات بهداشتی نظیـر شامپو و مایع ظرفشویی در خرم آباد لرستان شروع به کار و سپس فعالیت خود را درجهـت تولید ظروف پلی اتیلنی و سفیدکننده توسعه داد. این شرکت در سال ۱۳۷۳ موفـق به اخذ مجوز ساخت دارو از وزارت صنایع و بهداشت و  همچنین موفق به اخذ مجوز افزایش ظرفیت و تولید محصـولات جدید دارویی، آرایشی و بهداشتی شد. ارائه محصولات متنوع و با کیفیت با توجه به نزدیک به سه دهه تجربه در تولید محصولات آرایشی و بهداشتی و بهره‌گیری از مواد اولیه با کیفیت بالا «مواد طبیعی و به‌خصوص عصاره‌های گیاهی براساس مطالعات علمی خواص  این مواد» و کنترل کیفیت مداوم و دقیق مواد اولیه و همچنین محصولات تولید شده از مزایای محصولات شرکت داروسازی بهداشتی دکتر جهانگیر  به شمار می‌آیند.

برای ارتباط با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

دفتر مرکزی:

تلفن: ۸۸۹۰۹۰۷۵ 021

021۸۸۹۰۹۱۲۶

 فکس: 021۸۸۹۰۱۹۳۸

سامانه پیام کوتاه: ۳۰۰۰۱۵۷۲

واحد فروش ۱-021۸۸۹۴۱۴۰۰ داخلی ۱

آدرس: تهران خیابان استاد نجات الهی خیابان شهید صارمی شرقی شماره ۳۵ طبقه دوم-  کدپستی: ۱۵۹۸۹۴۵۷۱۳

کارخانه:

تلفکس:

۰۶۶۳۳۴۰۳۹۹۸

۴۰۲۶۵۵ ۰۶۶۳۳

آدرس: لرستان خرم آباد کیلومتر ۷ جاده اهواز شهرک صنعتی شماره یک

وب سایت: www.parmoon.co

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ