برای داشتن یک لبخند زیبا چه مراحلی نیاز است طی شود؟

mousavi
دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک: ونیرها، پوشش نازکی هستند که در قسمت جلوی دندان‌ها به‌صورت محکم چسبانده می‌شوند و ظاهر دندان را بهبود می‌دهند. ونیرها از جنس سرامیک یا کامپوزیت بوده و شبیه ناخن مصنوعی هستند. دقت کنید پس از انجام ونیر، نیازی به تغییر روش مسواک زدن و نخ زدن دندان‌ها نیست، اما لازم است از موارد زیر اجتناب شود:

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک:

  • دستورالعمل بعد از پر کردن دندان

زمانی که از بی‌حسی استفاده شده باشد، لب‌ها، دندان‌ها و زبان شما، تا چند ساعت بعد دچار کرختی و بی‌حسی می‌شوند تا رفع کامل این بی‌حسی از جویدن هر نوع غذایی خودداری کنید. کمی حساسیت به گرما، سرما و فشار بعد از وقت ملاقات طبیعی است. لثه شما چند روز بعد، ممکن است دردناک باشد. سه‌بار شست‌وشوی روزانه دهان با آب نمک گرم به کاهش درد و آماس لثه کمک می‌کند. تا 24ساعت بعد، از جویدن غذاهای سخت یا جویدن مستقیم روی دندان پر شده جدید با آمالگام خودداری کنید. درصورت امکان برای جویدن از ناحیه مقابل دندان پر شده استفاده کنید. شما می‌توانید در روز ملاقات، از دندان پر شده با مواد همرنگ دندان برای جویدن استفاده کنید. اگر در دهان‌تان احساس ناهمواری، درد یا مشکل یا محدودیت دیگری دارید، حتما با مطب تماس بگیرید.

  • درمان ونیر

ونیرها، پوشش نازکی هستند که در قسمت جلوی دندان‌ها به‌صورت محکم چسبانده می‌شوند و ظاهر دندان را بهبود می‌دهند. ونیرها از جنس سرامیک یا کامپوزیت بوده و شبیه ناخن مصنوعی هستند. دقت کنید پس از انجام ونیر، نیازی به تغییر روش مسواک زدن و نخ زدن دندان‌ها نیست، اما لازم است از موارد زیر اجتناب شود:

  1. جویدن یخ و اجسام سفت و سخت
  2. وارد کردن فشار زیاد روی دندان‌ها

لازم است بعد از چند هفته برای کنترل ونیرهای مورد استفاده به دندانپزشک خود مراجعه نمایید. در صورت بروز مشکل و ناراحتی با دندانپزشک خود تماس حاصل نمایید.

  • سفید کردن دندان

در این روش تغییرات رنگ دندان‌ها اصلاح می‌شود. دقت کنید سفید کردن دندان، یک راه‌حل دائمی نیست زیرا لکه‌ها روی دندان دوباره ایجاد می‌شوند. مصرف سیگار و غذاها و نوشیدنی‌های رنگی مانند چای، بازگشت این لکه‌ها و تغییر رنگ دندان‌ها را تسریع می‌بخشد و ممکن است هر ماه نیاز به سفید کردن باشد، در غیر این‌صورت هر 6تا 12ماه نیاز به تکرار خواهد بود. سفید کردن مجدد، می‌تواند در مطب دندانپزشک یا در خانه انجام شود. در مورد چگونگی انجام آن با دندانپزشک خود مشورت کنید. سفید کردن دندان، اثرات جانبی بسیار کمی دارد. معمولا دندان‌های برخی افراد بعد از انجام این فرایند، کمی حساس می‌شوند ولی به مرور این حساسیت از بین می‌رود. در مورد مادران باردار، توصیه می‌شود سفید کردن دندان را به بعد از زایمان موکول کنند چون اثرات مواد مورداستفاده بر تکامل جنین ناشناخته است.

دستورالعمل بعد از روکش و بریج:

روکش و بریج‌های دندانی معمولا دو یا سه جلسه، زمان، برای کامل شدن درمان لازم دارند. دقت کنید تا از بین رفتن بی‌حسی موضعی از جویدن هر نوع غذایی اجتناب کنید. در برخی موارد نادر، روکش‌های موقت ممکن است خارج شوند، در این صورت با مطب تماس بگیرید و پس از هماهنگی، روکش موقت را همراه خود بیاورید تا مجددا روی دندان محکم شود. دقت کنید برای تطبیق کامل، روکش یا بریج نهایی شما، روی دندان، لازم است روکش‌های موقت در جای خودشان باشند. کمی حساسیت به گرما، سرما و فشار بعد از هر جلسه ملاقات طبیعی است و جای نگرانی ندارد. لثه، ممکن است تا چند روز دچار التهاب شود. برای کاهش آماس لثه و درد، با شست‌وشوی روزانه دهان با آب نمک گرم، می‌تواند مفید باشد. لطفا تنها از مسکن‌های تجویز شده توسط دندانپزشک خود استفاده کنید. برای مراقبت از روکش‌ها و بریج‌های موقت در جای خود، از خوردن غذاهای سفت و سخت خودداری کنید. برای جویدن سایر غذاها از دندان‌های مقابل دندان ترمیم شده، استفاده کنید. مسواک زدن دندان‌های دارای بریج بسیار مهم است، اما درمورد نخ دندان باید با دقت این کار را انجام دهید.

این مشکلات بعد از اقدامات انجام شده طبیعی هستند:

  • التهاب و درد

لثه‌های شما ممکن است برای چندین روز دچار التهاب شود. یک بار شست‌وشوی روزانه دهان با آب نمک گرم (محلول نمک در آب گرم) به کاهش درد و آماس لثه کمک می‌کند. استفاده از داروهای مسکن معمولی می‌تواند ناراحتی دوره سازگاری را کمتر کند.

  • ترشحات بزاقی

دقت کنید ممکن است کمی ترشحات بزاقی شما افزایش یابد. تعجب نکنید زیرا مغز در پاسخ به تغییرات جدید در اندازه و شکل دندان‌ها و ناحیه دهان شما، با ترشح بزاق پاسخ می‌دهد. این ترشحات بعد از یک هفته یا کمی بیشتر فروکش می‌نماید.

چه نکاتی را باید در تنظیم برنامه غذایی خود لحاظ کنیم!

لازم است برای حفاظت از دندان‌های جدید، عادت‌های خود را کمی تغییر دهید. برخی غذاها که باعث لب پریدگی، شکستن و آسیب دیدن دندان‌ها می‌شوند، بر دندان‌های ترمیمی جدید شما نیز رفتار یکسانی خواهد داشت. از خوردن غذاهای سفت مانند آبنبات و شکستن مواد سفت نامعمول مانند یخ، پسته، بادام‌زمینی، ناخن، مداد با دندان‌های‌تان جدا خودداری کنید. تلاش کنید خوردن نوشیدنی‌های رنگی مانند چای و نسکافه را کاهش دهید، زیرا این نوشیدنی‌ها، منجر به تیره شدن رنگ دندان‌ها و بازگشت درمان سفید کردن دندان می‌شوند. دقت کنید سیگار کشیدن، با سرعت زیاد منجر به زرد شدن دندان‌های‌تان می‌شود.

نکته!

در صورتی که مشکل دندان‌قروچه (سایش دندان‌ها به‌هم) را دارید یا خیلی ورزش می‌کنید به ما اطلاع دهید تا برای شما، یک محافظ دندانی سفارشی، آماده کنیم. به کمک محافظ دندانی، آسیب ناخواسته به دندان‌های‌تان به حداقل می‌رسد. دقت کنید سازگار شدن با لبخند و چارچوب جدید دندان‌ها کمی طول می‌کشد. چنانچه مشکلات و ناراحتی‌های خاصی پیش آمد، حتما با مطب تماس بگیرید.

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک:

دکتر محمد نیک زاد، جراح دندانپزشک و فارغ‌التحصیل دانشگاه تهران است. خدمات قابل ارائه در مطب دکتر نیکزاد به شرح ذیل است:

    استفاده از تجهیزات و لوازم یکبار مصرف    کلیه خدمات پروتز دندان (ثابت و متحرک)   ترمیم‌های بدون تراش همرنگ و بازسازی لبخند   انجام جراحی‌های دهان و دندان با تکنیک‌های جدید و بدون درد.

تشکیل جلسات معرفی و توجیهی خدمات نوین دندانپزشکی در مطب برای بیماران محترم به‌صورت حضوری و پرسش و پاسخ با تعیین وقت قبلی و ویزیت رایگان انجام می‌شود.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر محمد نیک زاد با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02122081902

آدرس: سعادت آباد، بین خیابان 16و18، پلاک 49، طبقه دوم 

DrMnikzad

با استفاده از QR cod بالا و لینک تلگرام می توانید سوالات خود را از دکتر نیک‌زاد بپرسید و با وی در تماس باشید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ