از شایع‌ترین بیماری لثه یعنی ژنژیویت بیشتر بدانید!

mousavi
کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر شفیعی: بیشتر مردم، ژنژیویت را در دوران بلوغ برای اولین‌بار تجربه می‌کنند و مهم‌ترین عامل آن توجه نداشتن به بهداشت دهان و دندان است.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر شفیعی:

لثه سالم چه خصوصیاتی دارد؟

لثه، بافت نگهدارنده دور دندان است. این بافت وقتی سالم است که نمای صورتی رنگ و سفت داشته باشد. در برخی افراد جوان وقتی به نمای لثه (لثه‌ای که کمی خشک باشد) از نزدیک دقت کنیم، شبیه پوست پرتقال به‌نظر می‌رسد البته این حالت در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. علت اصلی از دست رفتن دندان در بزرگسالان، بیماری لثه و بافت دور دندان است. بیشتر مردم در زندگی به انواعی از بیماری لثه دچار می‌شوند. این بیماری می‌تواند به چند شکل ظاهر شود اما نتیجه همه آنها تضعیف بافت نگهدارنده دندان‌هاست.

علت بروز ژنژیویت (شایع‌ترین بیماری لثه) چیست؟

معمولا وجود پلاک‌های میکروبی که لایه‌ای بدون رنگ و چسبنده از باکتری‌ها هستند و روی دندان‌ها را می‌پوشانند. اگر این پلاک، سفت شود به رسوب سفیدرنگی تبدیل می‌شود که با گذشت زمان تیره خواهد شد. تولید و رسوب پلاک درحد فاصل لثه و دندان‌ها باعث التهاب و خونریزی آسان از لثه می‌شود. بیشتر مردم، ژنژیویت را در دوران بلوغ برای اولین‌بار تجربه می‌کنند و مهم‌ترین عامل آن توجه نداشتن به بهداشت دهان و دندان است. اولین نشانه ابتلای لثه‌ها، صورتی شدن مسواک است زیرا لثه‌ها حتی با فشار کم مسواک هم خونریزی می‌کنند. نکته مهم این است که ژنژیویت در اغلب موارد بی‌درد است و بدون علامت پیشرفت می‌کند و در صورتی که درمان نشود، التهاب بافت اطراف دندان را در پی خواهد داشت که بیماری جدی‌تری است و درنهایت به لقی و از دست رفتن دندان منتهی خواهد شد.

علائم ژنژیویت:

  • ورم لثه
  • قرمزی و نرمی لثه
  • خونریزی لثه با تحریک اندک (بعد از مسواک زدن) یا به صورت خودبه‌خودی
  • زخم‌های دهانی
  • حساس بودن لثه‌ها هنگام لمس
  • بوی بد دهان و نفس
  • به ندرت تب

درمان این بیماری چگونه است؟

اولین و مهم‌ترین اقدام، تمیز کردن دندان‌هاست که به آن جرمگیری می گویند. بعد از جرم‌گیری، ممکن است لثه بیمار هنگام مسواک زدن دچار خونریزی شود که این حالت طبیعی است و فقط چند روز طول می‌کشد. روزانه حداقل یک‌بار از نخ دندان‌های موم‌دار یا بدون موم استفاده کنید. از مصرف شیرینی و نوشیدنی‌های شیرین خودداری کنید. شکر باعث تولید اسید در دهان و تخریب مینای دندان می‌شود.

پیشگیری از ژنژیویت:

1- بهداشت‌ دهان‌ و دندان‌ را رعایت‌ کنید.

2- روزانه‌ باید از نخ‌ دندان‌ استفاده‌ کنید.

3- حداقل‌ دو نوبت در سال برای معاینه کامل دندان‌ها به‌ دندانپزشک‌ مراجعه‌ کنید.

4- همیشه سعی کنید یک‌ رژیم‌ غذایی‌ متعادل‌ داشته‌ باشید و در صورت نیاز البته با مشورت پزشک، از مکمل‌های‌ ویتامینی‌ استفاده کنید.

5- از خمیر دندان‌ فلورایددار استفاده‌ کنید.

6- برای‌ جرم‌گیری و درمان‌ پوسیدگی‌ دندان‌ مراجعات‌ منظم به‌ دندانپزشک‌ را فراموش نکنید.

7- حتما سیگار را ترک کنید.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر شفیعی:

کلینیک دکتر شفیعی تنها کلینیکی است که برای تمام درمان‌های انجام شده کارت ضمانت نامه صادر می کند.

کلینیک تخصصی دندانپزشکی دکتر شفیعی واقع در تهران به پشتوانه تجربه و دانش تیم تخصصی خود و برخورداری از متخصصان مجرب همچنین استفاده از جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیشرفته‌ترین دستگاه‌ها و بهره‌گیری از مرغوب‌ترین مواد و هزینه‌های قابل‌قبول و مناسب، بهترین نتایج ممکن را در زمینه دندانپزشکی به بیماران ارائه می‌دهد. ما نهایت تلاش خود را به کار می‌بندیم تا کلیه مراجعه‌کنندگان متناسب با نیازها و شرایط خود بهترین خدمات را دریافت کنند و نگرانی و اضطراب‌شان هنگام ورود به کلینیک بر اثر برقراری رابطه‌ای گرم و دوستانه با متخصصان و دیگر همکاران برطرف شود. مهم‌ترین اولویت ما در کلینیک دکتر شفیعی آرامش بیماران است.
شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر شفیعی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن تماس:

02177894892

02177491682

02177136672

02177808879

02177244464

آدرس: خیابان رسالت، بعد از چهارراه سرسبز، بین مدائن و مهر، پلاک 492

وب سایت: drshafiei.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ