راهکارهای خوشبو کردن دهان کدامند ؟

nazari
در جست و جوی بوی خوش دهان هستید بخوانید.

 دهان بدبو، ممکن است ما را در ارتباطاتمان محدود کند و دیگران به تدریج تلاش خواهند کرد تا دست کم ارتباط کلامی خود را با ما تا حد ممکن کاهش دهند. اگر مشکل دهان و بیماری های دیگر دارید بهتر است به پزشک مراجعه کنید در غیر این صورت راهکارهایی برای داشتن دهان خوشبو وجود دارد:

غذاها: غذاهایی نظیر سیر و پیاز از شناخته شده ترین اعضای این گروه هستند. از طرفی غذاهای پروتئینی نظیر ماهی و غذاهای دریایی، تخم مرغ و لبنیات نیز به طور غیرمستقیم ممکن است باعث ایجاد بوی بد در دهان شوند، زیرا این مواد به خوبی توسط باکتری‌های بی‌هوازی موجود در دهان تخمیر و مواد زائد حاصل از این تخمیر موجب ایجاد بوی بد در دهان می‌شوند. بنابراین توصیه می‌کنیم بعد از مصرف این مواد دهان خود را کاملاً شست‌وشو دهید و در صورت نیاز برای خارج کردن باقیمانده غذاها از مسواک و نخ دندان استفاده کنید.

بیماری لثه و دندان‌های پوسیده: این موارد هر دو از مهمترین عوامل ایجادکننده بوی بد دهان هستند.هرگونه عفونت فعال دهان حتی دندان‌های عقل تمیز نهفته می‌توانند موجب ایجاد بوی بد دهان شوند.

سیگار: بوی بدی که از دهان سیگار ی‌ها استنشاق می‌شود، ناشی از وجود جرم، بوی نیکوتین و همچنین ماده حاصله از بوی تنباکوی سوخته است که بر روی نواحی مختلف دهان جمع می‌شود. کشیدن سیگار همچنین موجب خشکی دهان و ایجاد بیماری‌های لثه می‌شود که هر دو در ایجاد بوی بد دهان موِثرند. به هر حال سیگار کشیدن یکی از عواملی است که با قطع آن بوی بد دهان به سرعت برطرف می‌شود.

خشکی دهان : اغلب ما صبح‌ها هنگام برخاستن از خواب، احساس بوی بدی در دهان خود می‌کنیم کاهش بزاق و خشکی طبیعی دهان در طول شب، باعث ایجاد این بوی بد می‌شود که به آن تنفس صبحگاهی می‌گویند. معلم‌ها، وکیل‌ها و تمام افرادی که به خاطر شغلشان باید مدت طولانی صحبت کنند نیز به دلیل خشکی دهان، این بو را در دهان خود احساس می‌کنند. خشکی دهان حالتی است که طی آن بزاق دهان کم می‌شود. بزاق به تمیزی دهان کمک می‌کند و خرده‌های باقی مانده مواد غذایی و همچنین مواد پس مانده حاصل از تخمیر باکتری‌های دهانی را شست‌وشو می‌دهد. بزاق همچنین به علت دارا بودن بعضی از آنزیم‌ها، باکتری‌های دهان را در حالت متعادل نگه می‌دارد و از ایجاد بوی بد دهان جلوگیری می‌کند.بعضی از داروها نظیر آنتی هیستامین‌ها، داروهای ضدافسردگی، داروهای ضدفشار خون، داروهای ادرارآور، خواب آورها و داروهای ضداضطراب و نیز بعضی بیماری‌ها مثل دیابت می‌توانند باعث ایجاد خشکی دهان شوند. با افزایش سن نیز از میزان بزاق کاسته می‌شود و دهان خشک‌تر خواهد شد. برای تحریک بزاق می‌توانید از موادی نظیر آلو، آلوچه و. .. استفاده کنید، قطعاتی از سبزیجات مثل نعناع یا جعفری را بجوید یا از آدامس‌های بدون قند استفاده کنید. نوشیدن آب فراوان را فراموش نکنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ