همه می‌دانید ارتودنسی یعنی چه، اما شاید ندانید چرا نیاز به ارتودنسی دارید؟!

mousavi
دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی(فلوشیپ ارتودنسی-جراحی): ریشه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های فکی- دندانی «ارث» است اما این عوامل نیز می‌توانند در ایجاد یا تشدید آن موثر باشند

دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی (فلوشیپ ارتودنسی-جراحی):

کلمه «ارتودنسی» یا «ارتودانتیکس» (Orthodontics)  کلمه یونانی است که از دو بخش «ارتو»‌(Ortho)  به معنی راست، درست، صحیح و «دنس» (dons=odous=tooth) به معنی دندان تشکیل شده است. مرحوم استاد احمد آرام این کلمه را «دندان آرایی» ترجمه کرده است. هر چند در لغت، صرفا به جنبه مرتب شدن دندان‌ها اشاره شده، اما این رشته تخصصی عمدتا عهده‌دار اصلاح و هدایت «رشد استخوان‌های سر و صورت» است. همچنین به این رشته نام‌های Dentofacial Orthopedics  ارتوپدی فک و صورتOrthodontia Orthodontology  هم گفته شده است.

متخصص ارتودنسی چه تحصیلات و توانایی‌هایی دارد؟

متخصص ارتودنسی یا «ارتدنتیست» یا «دندان آرا» (Orthodontist) دکتر دندانپزشکی است که پس از اتمام دوره دکترای عمومی 5-4 سال نیز دوره تخصصی ارتودنسی را گذرانده باشد. «ارتدنتیست» یک متخصص در «تشخیص، پیشگیری و درمان ناهنجاری‌های فکی و دندانی»‌ است. این فرد قادر است انواعی از تغییرات اسکلتی را در ناحیه سر و صورت بیماران در حال رشد ایجاد کند و برای بیماران بالغ با قرار دادن دستگاه‌های مختلف ارتودنسی و وارد کردن نیرو، دندان‌ها را حرکت دهد تا رابطه آنها را با هم و با سایر بخش‌های اطراف هماهنگ کند و کارایی و زیبایی طبیعی را به فرد بازگرداند. همه ارتدنتیست‌ها دندانپزشک هستند اما حدود 6 درصد دندانپزشکان متخصص ارتودنسی هستند.

چه عواملی می‌تواند موجب ایجاد مشکلات ارتودنسی شود؟

ریشه بسیاری از مشکلات و ناهنجاری‌های فکی-دندانی «ارث» است اما این عوامل نیز می‌توانند در ایجاد یا تشدید آن موثر باشند: مکیدن انگشت، تنفس دهانی، بیماری‌های دندان، بلع غیر‌طبیعی، بهداشت دهان ضعیف، زود یا دیر از دست دادن دندان شیری، از دست دادن دندان دائمی، حوادث و ضربه، تغذیه ضعیف و ناکافی، برخی بیماری‌ها و مشکلات جسمی

 

دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی (فلوشیپ ارتودنسی-جراحی):

دکتر فاضل فیروزی در سال‌1373 در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

و در سال1382 در رشته تخصصی ارتودنسی دپارتمان ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی تبریز پذیرفته و در سال1386 با رتبه معدلی ممتاز فارغ‌التحصیل شد. در سال1386 امتحان بورد تخصصی ارتودنسی را هم با موفقیت پشت‌سر گذاشت و سپس در کلینیک خصوصی خود به مداوای بیماران پرداخت. در سال1392 در امتحان پذیرش دوره فلوشیپ فوق تخصصی ارتوسرجری و سندرم‌های کرانیوفاشیال دپارتمان ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی پذیرفته و در سال1394 پس از کسب دانش و تجربیات گرانبها از محضر اساتید گرانقدر فارغ‌التحصیل شد. درحال حاضر وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا و عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران بوده و با اندوخته دانش و تجربه طی سالیان مشغول مداوای بیماران در کلینیک ارتودنسی خود است.  

آدرس و تلفن تماس جهت ارتباط با مطب دکتر فاضل فیروزی:

آدرس: سعادت آباد، بلوار دریا، بین فرحزادی و پاکنژاد، روبروی بانک ملی پلاک 232  واحد 3

02188097502

02188371777

آدرس: بلوار آیت‌الله کاشانی، بین اباذر و مهران، ایستگاه مهران، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم- واحد11

02144009284

02144005731

وب سایت: drfirouziortho.com

drfirouziortho

drfirouziortho

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ