چه نوع درمان‌های ارتودنسی وجود دارد، سن درمان و اثر هر کدام چیست؟

mousavi
دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی (فلوشیپ ارتودنسی-جراحی): درمان متحرک ارتودنسی با دستگاه‌های ساخته شده از آکریل و سیم انجام می‌شود که چون بیمار می‌تواند آنها را از دهان خود خارج کرده و مجددا بگذارد، به این نوع درمان «متحرک» می‌گویند.

دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی (فلوشیپ ارتودنسی-جراحی):

به‌طور کلی درمان‌های ارتودنسی را می‌توان از نظر نوع دستگاه به سه نوع کلی تقسیم کرد:

1-   درمان متحرک (Removable):

درمان متحرک ارتودنسی با دستگاه‌های ساخته شده از آکریل و سیم انجام می‌شود که چون بیمار می‌تواند آنها را از دهان خود خارج کرده و مجددا بگذارد، به این نوع درمان «متحرک» می‌گویند. این دستگاه‌ها توانایی محدودی برای رفع ناهنجاری‌های فکی-دندانی دارند و همان کارایی کم نیز معمولادر سنین پایین امکان‌پذیر است. نکته قابل‌توجه اینکه اگر ناهنجاری‌های دندانی شدید بوده و نیازمند در‌مان ثابت باشد، انجام درمان متحرک‌، صرفا چند دندان جلو را مرتب می‌کند و اکلوژن فرد و حتی دندان‌های خلفی دچار نابسامانی بیشتری می‌شود، لذا در بسیاری از موارد این نوع درمان قابلیت کافی برای رفع مشکل فکی‌‌دندانی را نداشته و عدم درمان بهتر از درمان ناقص است. در درمان کامل تخصصی ممکن است از دستگاه متحرک برای مقدمه درمان اصلی و در پایان به‌عنوان نگهدارنده استفاده شود (اکلوژن‌=بر همایش دندان‌ها و در‌هم رفتن سطوح جونده آنها حین جویدن).

2-    درمان فانکشنال (functional):

عمده‌ترین هدف این درمان اصلاح رابطه دو فک در کودکان و نوجوانانی است که رابطه فک بالا و پایین آنها طبیعی نباشد. در مواردی نیز این درمان قادر است عدم تقارن چهره را تصحیح کند. علت نام فانکشنال این است که دستگاه با فانکشن یا عملکرد ناحیه فک و صورت تداخل کرده و جهت و میزان نیروی عضلات ناحیه (مانند زبان،گونه، لب و…) را به سمت بهبود مسیر رشد تغییر می‌دهد. به‌عنوان مثال اگر فک پایین عقب و فک بالا جلو باشد، بیمار (کلاس دو) گفته می‌شود و بهتر است در سنین ١۲١۰سالگی تحت درمان قرار گیرد. اگر فک پایین جلو یا فک بالا عقب باشد ناهنجاری (کلاس سه) وجود دارد که بهترین سن برای شروع درمان این فرد١۰٦‌ سالگی است (براساس فک درگیر). ناهنجاری‌های استخوانی فک اگر به‌موقع و در سن رشد با درمان فانکشنال رفع نشوند، ممکن است چند سال پس از بلوغ (حدود١٧١٦سالگی به بعد) به جراحی فک نیاز پیدا کند. البته نتیجه درمان فانکشنال همواره صد‌درصد نیست و میزان پیشرفت به عواملی چون میزان زمان باقی‌مانده جهت رشد فرد و همکاری بیمار وابسته است. دستگاه‌های فانکشنال مشابه دستگاه‌های متحرک اما حجیم‌تر هستند. بعضی دستگاه‌های فانکشنال نیز از این نوع ثابت هستند.

3-   درمان ثابت (Fix):

هدف این نوع درمان اغلب منظم کردن دندان‌هاست. در این درمان توانایی زیادی برای هر نوع حرکت دندانی وجود دارد و اسکلت صورت را می‌توان مورد تاثیرات قوی قرار داد. نتیجه کار اغلب ایده‌آل است. قطعات مختلف این دستگاه به دندان‌ها متصل شده و نیروهای لازم با سیم، فنر و الاستیک‌های مختلفی به آنها وارد می‌شود. جنس قطعات بسیار متنوع است اما اغلب از فولاد زنگ نزن (Stainlees steel)، سرامیک (همرنگ دندان)، پلاستیک، نیکل-تیتانیوم و… ساخته می‌شوند. در درمان ارتودنسی سیستم‌های متنوعی مانندLingual, Ovation,SPEED,Damon,Invisalign In-، نامرئی و… وجود دارند که مزایا و معایب هر کدام توسط ارتودنتیست برای شما توضیح داده خواهد شد. بهترین سن برای شروع درمان ثابت دختران حدود١١ و پسران حدود ١۲سالگی است اما تا در هر سنی امکان درمان ارتودنسی ثابت وجود دارد، مشروط بر اینکه اولا بیماری لثه ایجاد نشده باشد و ثانیا فرد حوصله و فرصت کافی داشته باشد. دوره‌های درمان هم می‌تواند از یک تا چندین سال به طول بینجامد.

توصیه مهم به والدین:

بهترین زمان برای اولین معاینه دندانپزشکی ۲سالگی و اولین معاینه ارتودنسی٦سالگی است.

 

دکتر فاضل فیروزی متخصص ارتودنسی (فلوشیپ ارتودنسی-جراحی):

دکتر فاضل فیروزی در سال‌1373 در رشته دکترای دندانپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تبریز پذیرفته شد.

و در سال1382 در رشته تخصصی ارتودنسی دپارتمان ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی تبریز پذیرفته و در سال1386 با رتبه معدلی ممتاز فارغ‌التحصیل شد. در سال1386 امتحان بورد تخصصی ارتودنسی را هم با موفقیت پشت‌سر گذاشت و سپس در کلینیک خصوصی خود به مداوای بیماران پرداخت. در سال1392 در امتحان پذیرش دوره فلوشیپ فوق تخصصی ارتوسرجری و سندرم‌های کرانیوفاشیال دپارتمان ارتودنسی دانشکده دندانپزشکی شهید بهشتی پذیرفته و در سال1394 پس از کسب دانش و تجربیات گرانبها از محضر اساتید گرانقدر فارغ‌التحصیل شد. درحال حاضر وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های آمریکا و عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران بوده و با اندوخته دانش و تجربه طی سالیان مشغول مداوای بیماران در کلینیک ارتودنسی خود است.  

آدرس و تلفن تماس جهت ارتباط با مطب دکتر فاضل فیروزی:

آدرس: سعادت آباد، بلوار دریا، بین فرحزادی و پاکنژاد، روبروی بانک ملی پلاک 232  واحد 3

02188097502

02188371777

آدرس: بلوار آیت‌الله کاشانی، بین اباذر و مهران، ایستگاه مهران، ساختمان آرمیتا، طبقه سوم- واحد11

02144009284

02144005731

وب سایت: drfirouziortho.com

drfirouziortho

drfirouziortho


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ