شناخت علل خار پاشنه پا و درمان آن

zahra
کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌): درد پاشنه پا علل متعددی دارد که می‌تواند از فشار دیسک‌های بین مهره‌ای روی نخاع در ناحیه کمری تا شکستگی‌های استخوان پاشنه را در‌بر گیرد، لذا تعیین دقیق علت درد که معمولا باعث ناتوانی بیمار جهت راه رفتن می‌شود، بررسی کامل و جامعی را می‌طلبد.

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌)

پاشنه(Calcanous Bone)  پای انسان جزء نقاط مهم بدن حین ایستادن و راه رفتن بوده و حتی در داستان‌های اساطیری نیز از آسیب به آن به‌عنوان تنها راه شکست دلاورانی چون آشیل نامبرده شده است. (عکس 1)

چرا پاشنه پا درد می‌گیرد؟!

درد پاشنه پا علل متعددی دارد که می‌تواند از فشار دیسک‌های بین مهره‌ای روی نخاع در ناحیه کمری تا شکستگی‌های استخوان پاشنه را در‌بر گیرد، لذا تعیین دقیق علت درد که معمولا باعث ناتوانی بیمار جهت راه رفتن می‌شود، بررسی کامل و جامعی را می‌طلبد.

 آنچه بین عموم تحت عنوان خارپاشنه مطرح است، چیست؟

پاشنه انسان از بافت به‌هم فشرده‌ای از استخوان اسفنجی تشکیل شده که ناحیه‌ای نسبتا پهن محکم و در عین حال سبک برای فرود آمدن پا حین راه رفتن ایجاد می‌کند. قطورترین تاندون بدن به‌نام آشیل(Achilles)  که از اجزای اساسی در دینامیک راه رفتن است به قسمت عقبی (خلفی) این استخوان چسبیده است، به‌علاوه زیر پاشنه بافت به‌هم فشرده‌ای که عمدتا چربی است و از طریق ریز‌ستون‌های متعدد(Fibrous Septa)  به استخوان پاشنه چسبیده، قرار دارد تا بستری نرم و در عین حال مستحکم برای این ناحیه از پا که متحمل فشار زیادی طی ایستادن و راه رفتن می‌شود، فراهم آورد. (عکس۲)

یکی از وظایف دیگر پاشنه پا کمک به حفظ قوس طولی در کف پاست. یکی از عناصری که در این امر توسط بدن به‌کار می‌آید بافتی ضخیم و قدرتمند به‌نام فاشیای پلانتار

(Plantar Fascia)  است که به استخوان پاشنه در عقب و قاعده انگشتان و تاندون‌های خم‌کننده انگشتان در جلو (Toe Flexors) چسبیده و به‌عنوان یکی از عناصر دینامیک حفظ‌کننده قوس طولی کف پا انجام وظیفه می‌کند. (عکس ۳)

آنچه در جامعه از آن به غلط تحت عنوان درد خار پاشنه (Heel Spur) یاد می‌شود در‌واقع التهاب مزمن محل چسبیدن این بافت به استخوان پاشنه است(Plantar Fasciatis )  که در طول زمان با رسوب کلسیم در این محل نمای خار مانند در رادیوگرافی پاشنه پا ایجاد می‌کند.

علل مختلفی برای این التهاب و درد مطرح است:

الف)علل داخلی(Intrinsic factors)

قوس بیش از حد کف پا(Pes Cavus) ، صافی کف پا (Pes planus )، اختلالات ساختاری در استخوان‌های اندام تحتانی مثل External tibial Torsion, اختلاف طول دو اندام‌، عدم انعطاف‌پذیری عضلات خلف ساق و نیز کف پا‌، ضعف عضلات خلف ساق و کف پا، تحلیل رفتن (Atrophy)  بالشتک چربی کف پا از‌جمله علل مهم داخلی هستند.

 ب) علل خارجی(Extrinsic factors)

دویدن در مسافت‌های بسیار طولانی مثل ماراتن، انجام تمرینات شدید پلیومتریک برای اندام تحتانی‌، عدم استفاده از کفش مخصوص دویدن چه روی زمین و چه روی تردمیل، پیاده‌روی‌های بسیار طولانی از علل مهم خارجی هستند.

نکته قابل ذکر این است که در افراد دیابتیک و نیز افراد مسن که انعطاف‌پذیری بافت‌های فیبرو کاهش می‌یابد احتمال دردناک شدن این بافت و به‌تبع آن پاشنه افزایش می‌یابد، به‌علاوه شیوع این اختلال در زنان بیش از مردان است.

 علائم فاشییت پلانتار:

اصلی‌ترین شکایت بیماران درد فرورونده زیر پاشنه ابتدای راه افتادن از وضعیت استراحت به‌خصوص بعد از خواب که بعد از چند قدم بهبود می‌یابد، این درد در موارد مزمن و شدید بدون بهبودی است، معمولا شخص ترجیح می‌دهد چند قدم اول را روی پنچه راه برود‌(Toe Walk)،‌ درد پلانتار فاشییت بعد از بهبودی اولیه مجددا طی روز بازمی‌گردد و تا شب ادامه خواهد داشت.

علائم بیمار معمولا پس از یک‌دوره افزایش فعالیت مثل راه رفتن طولانی یا ایستادن طولانی یا تغییر اخیر نوع فعالیت ورزشی، تغییر اخیر در کفش و حتی تغییر در شدت یا مسافت دویدن در یک دونده حرفه‌ای می‌تواند آغاز شود.

 پیشگیری:

1- پوشیدن کفش مخصوص دویدن(Running Shoe)  هنگام دویدن

2-  اجتناب از ایستادن در یک موقعیت به مدت طولانی

3- کاهش وزن

4- عدم انجام فعالیت ورزشی با پای برهنه(Bare Foot)

5- جایگزین کردن متناوب سایر ورزش‌های هوازی به‌جای دویدن روزانه مثل دوچرخه ثابت(Stationary Bike)

6- افزایش انعطاف‌پذیری عضلات پشت ران، ساق و کف پا

۷ استفاده از کفش‌هایی که قوس کف پا در آنها رعایت شده است

 درمان:

با‌توجه به موارد ذکر شده در بالا کاملا واضح است که موارد مورد لزوم جهت پیشگیری بخش اصلی درمان خواهند بود.

۱  در مراحل ابتدایی از این اختلال توصیه می‌شود از محافظ‌های ژلاتینی پاشنه استفاده شود. (عکس4‌)

 ۲ داروهای ضد‌التهابی خوراکی تحت‌نظر پزشک مصرف شود.

۳ موارد به‌وجود آورنده اختلال حذف شود (کفش نامناسب، روش نامناسب ورزشی، چاقی و

۴ حرکات اساسی جهت انعطاف‌پذیری کف پا و تقویت عضلات کف پا صورت پذیرد. (عکس‌های۵ و۶ و۷)

۵ بعد از انجام این حرکات و نیز بعد از مسافت‌های طولانی راه رفتن از کمپرس یخ در کف پا استفاده کند.

معمولا در صورت انجام دقیق و منظم موارد بالا در ۹۰‌در‌صد موارد بعد از ۴۰‌تا ۵۰‌روز علائم به کلی بر‌طرف می‌شود.

در موارد مقاوم استفاده از Shock wave با درجاتی از بهبودی همراه بوده همچنین در بعضی موارد تزریق کورتون موضعی هم توصیه شده است. (عکس8)

۵‌درصد موارد ‌که باوجود پیروی از تمام اصول بالا بعد از ۶تا ۱۰ماه درمان هنوز بهبودی حاصل نشده است انجام عمل آزادسازی فاشیای پلانتار بدون دست زدن به خار (Heel Spur) حاصله توصیه می‌شود که امروزه از طریق آرتروسکوپی و با یک برش ۵‌تا ۷‌سانتی‌متری انجام می‌شود.‌‌

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌) در حال حاضر اولین مجموعه اختصاصی برای پا در کشور است. هدف اصلی این مجموعه پوشش کلی خدمات مربوط به پا از زیبایی گرفته تا معاینات فوق تخصصی پزشکی مربوط به پاست و هموطنان عزیزمان می‌توانند با خیالی آسوده کلیه مشکلات مربوط به این عضو مهم بدن را در این مجموعه مرتفع کنند. راه‌اندازی این کلینیک در چندین مرحله خواهد بود و به‌زودی شعب آن در سطح تهران و سایر نقاط کشور بازگشایی خواهد شد.


جهت ارتباط با کلینیک فوق تخصصی دکتر دنیلی با شماره ذیل ارتباط حاصل فرمائید:

88786643 021

آدرس: تهران، جردن، بین پل میرداماد و چهارراه جهان کودک ، خیابان دیدار شمالی، طبقه دوم فروشگاه کیف و کفش دنیلی

وب سایت: www.drdaniellee.ir

دریافت نوبت به‌صورت اینترنتی

drdaniellee.ir

footclinic

drdaniellee

dr.daniellee.ir



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ