کفش (‌کفش‌های کفه گهواره‌ای) چه مزیتی برای پاها دارند؟!

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌): از اوایل دهه‌۱۹۹۰ میلادی گروهی از کفش‌ها به بازار عرضه شدند که دارای کفه‌های(SOLE) کلفت‌تر از معمول به همراه پاشنه(HEEL) گرد بودند‌. این گروه کفش‌ها به‌عنوان کفه گهواره‌ای شناخته می‌شوند. این نوع کفه در هر نوعی از کفش قابل‌استفاده است و آنچه هدف اصلی این نوع از کفش‌هاست ایجاد یک قوس طولی در‌راستای پاست.

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌)

از اوایل دهه‌۱۹۹۰ میلادی گروهی از کفش‌ها به بازار عرضه شدند که دارای کفه‌های(SOLE)  کلفت‌تر از معمول به همراه پاشنه(HEEL) گرد بودند‌. این گروه کفش‌ها به‌عنوان کفه گهواره‌ای شناخته می‌شوند.

 این نوع کفه در هر نوعی از کفش قابل‌استفاده است و آنچه هدف اصلی این نوع از کفش‌هاست ایجاد یک قوس طولی در‌راستای پاست.

خواص گوناگونی برای این نوع از کفش‌ها عنوان شده است:

 ۱-  با‌توجه به اینکه فرم گهواره‌ای در کفه(sole)  این نوع کفش ‌کمک به قدم برداشتن می‌کند لذا در افرادی که به هر دلیلی دارای محدودیت حرکتی از ناحیه مچ پا هستند، می‌تواند به راحت‌تر شدن پیاده‌روی کمک کند.

 ۲- در افرادی که دارای آرتروز مفصل شست پا  (Hallux Rigidus)هستند و هنوز یا کاندیدای مناسبی برای جراحی نیستند یا تصمیم به جراحی ندارند با کم‌کردن فشار روی انگشتان در فاز بلند شدن پنجه از روی زمین (Toe Off) به راحت‌تر شدن پیاده‌روی کمک می‌کند.

۳- از انجا که حین راه رفتن با این‌گونه کفش‌ها محور وزن کمی به سمت عقب مفصل مچ پا جابه‌جا می‌شود، لذا شخص حین ایستادن استفاده بیشتری از عضلات ساق و ناحیه سرینی(Gluteal)  کرده و به تقویت این عضلات و اصلاح ساختار بدنی (Body Posture) کمک می‌کند.

۴- با‌توجه به ناپایداری نسبی حین ایستادن و راه رفتن با این‌گونه کفش‌ها، استفاده بیشتری از عضلات کمر و شکم(Core muscle) صورت می‌پذیرد و تا‌حدودی باعث سفت‌تر شدن این عضلات می‌شود.

 موارد بالا مهم‌ترین مزایای استفاده از این‌گونه کفش‌هاست، با این‌حال آنچه باید بسیار بر آن تاکید کرد این است که شدت تاثیرگذاری در این موارد توسط این کفش‌ها پایین است به‌علاوه بدن بعد از مدت کوتاهی به سیستم جدید عادت کرده خصوصا عضلات در‌گیر شده ساختار بدنی مجددا به وضعیت قبلی باز‌می‌گردند، همچنین با‌توجه به خاصیت ناپایداری ایجاد شده توسط این‌گونه کفش‌ها استفاده اینها در افراد دارای مشکلات مفاصل زانو و لگن و بعضا ستون فقرات توصیه نشده و حتی در افراد دارای بعضی بیماری‌های نورولوژیک منجر به عدم تعادل ممنوع خواهد بود چراکه احتمال افتادن روی زمین را افزایش می‌دهد.

 مطالعات متعددی روی میزان تاثیر‌گذاری این کفش‌ها در تناسب اندام صورت گرفته و اثرات چشمگیری گزارش نشده به‌علاوه پوشیدن این‌گونه کفش‌ها حین دویدن یا ورزش‌های پرتحرک دیگر هیچ برتری نسبت به کفش‌های مخصوص هر ورزش نداشته و توصیه نمی‌شود.

 آنچه در تبلیغات بر افزایش قد به‌دنبال پوشیدن این‌گونه کفش‌ها ادعا می‌شود، خلاف واقعیت بوده و تنها تاثیری که در مراحل ابتدایی پوشیدن این‌گونه کفش‌ها باعث ایجاد توهم افزایش قد می‌شود راست‌تر ایستادن فرد به دلایل ذکر شده  در بالاست.

در پایان اینکه‌ کفش‌های کفه گهواره‌ای در مجموع کفش‌های مناسبی برای پیاده‌روی روی سطوح هموار هستند که خصوصا در افرادی که دارای اختلالات دردناک در کف پا هستند، مفیدند ولی باید توجه داشت که خواص شگفت‌آور ذکر شده در تبلیغات برای این‌گونه کفش‌ها چندان به واقعیت نزدیک نیست.

کلینیک فوق تخصصی پا (دکتر دنیلی‌) در حال حاضر اولین مجموعه اختصاصی برای پا در کشور است. هدف اصلی این مجموعه پوشش کلی خدمات مربوط به پا از زیبایی گرفته تا معاینات فوق تخصصی پزشکی مربوط به پاست و هموطنان عزیزمان می‌توانند با خیالی آسوده کلیه مشکلات مربوط به این عضو مهم بدن را در این مجموعه مرتفع کنند. راه‌اندازی این کلینیک در چندین مرحله خواهد بود و به‌زودی شعب آن در سطح تهران و سایر نقاط کشور بازگشایی خواهد شد.


جهت ارتباط با کلینیک فوق تخصصی دکتر دنیلی با شماره ذیل ارتباط حاصل فرمائید:

88786643 021

آدرس: تهران، جردن، بین پل میرداماد و چهارراه جهان کودک ، خیابان دیدار شمالی، طبقه دوم فروشگاه کیف و کفش دنیلی

وب سایت: www.drdaniellee.ir

دریافت نوبت به‌صورت اینترنتی

drdaniellee.ir

footclinic

drdaniellee

dr.daniellee.ir



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ