کافور چه خاصیت درمانی دارد؟

غزاله ذوالفقاری
کافور صنعتی با غیر صنعتی تفاوتی دارد؟

کافور مادهای است مومی شکل که از صمغ درختی با نام کاپور به دست میآید. در جهان کاربردهای زیادی برای کافور ذکر شده است. گروهی از مردم مشرق زمین مانند چین از کافور برای دور کردن خزندگان و مارها استفاده میکردند. گروهی از این ماده برای شستوشوی اجسادشان استفاده میکردند و برخی استفاده از آن را برای کاهش میل جنسی و سردمزاجی مصرف میکردند. در برخی از متون طب سنتی اشاره شده بوعلی سینا بوئیدن ترکیبی از کافور، سندل و گلاب و مصرف خوراکی از دارویی طبیعی و گیاهی را که اندکی کافور نیز در آن وجود داشته را برای کاهش گرممزاجی توصیه کرده است. علاوه بر این امروزه از کافور در صنعت داروسازی و تولید برخی از محصولات کشاورزی مانند حشرهکشها استفاده میشود. این در حالی است که در برخی منابع پزشکی طب مدرن اشاره شده که در قرن هجدهم میلادی برای درمان جنون و هیجانزدگی از کافور استفاده میکردند. البته درمورد اینکه کافور یک ماده سمی است هم در منابع طب سنتی و هم در منابع طب مدرن اشاراتی مطرح شده است ازجمله اینکه مصرف بیش از 2 گرم آن موجب مسمومیت و بروز عوارضی همچون تهوع، استفراغ، انقباض قلب و تشنج میشود.

چرا کافور برای درمان گرممزاجی مناسب نیست

باوری میان برخی از مردم وجود دارد که مصرف خوراکی کافور را برای کاهش گرممزاجی و مدیریت هیجانهای دوران بلوغ در پسران و دختران مفید و موثر میدانند. آنها بر این باورند که اضافه کردن مقداری کافور به غذای بچهها در دوران بلوغ میتواند موجب کاهش هیجانات و تمایلات جنسی آنها شود و بحرانهای این گروههای سنی را کاهش دهد. روشی که دهها سال پیش در انگلیس برای کنترل هیجانات سربازان و دانشجویان انگلیسی در سربازخانهها و خوابگاههای دانشگاهی مورد استفاده قرار میگرفت اما  این شیوهای است که از دیدگاه بسیاری از متخصصان و کارشناسان در طب مدرن و سنتی شیوهای نامناسب با عوارض جانبی بسیار است و علاوه بر ایجاد اختلال در سیستم گوارشی و بروز اسهال، استفراغ و تهوع در مقادیر بالای مصرف موجب ابتلای فرد به آشفتگیهای ذهنی، بیهوشی و حتی مسمومیتهای شدید میشود.

کافور صنعتی خطرناک است

دکتر علیرضا عباسیان، متخصص طب سنتی درباره کافور میگوید: کافور یکی از مواد طبیعی است که در ترکیب برخی از داروهای طب سنتی مورد استفاده قرار میگیرد. از دیدگاه درمانگران طب سنتی کافور دارو است و در گروه داروهای درجه 4 سرد محسوب میشود. علاوه بر این، این ماده سمی است و خوردن آن میتواند موجب سردمزاجی در مصرفکننده شود. مردم باید توجه داشته باشند که درصد زیادی از کافوری که امروزه در بازار وجود دارد کافوری است که ترکیبات شیمیایی در خود دارد و با آن کافوری که در منابع طب سنتی اشاره شده و مادهای به دست آمده از صمغ گیاه است تفاوتهایی دارد. بنابراین این کافور صنعتی و شیمیایی از کافور طبیعی خطرات بیشتری دارد و بهتر است افراد برای کاهش گرممزاجی در موارد لزوم با مشورت متخصص طب سنتی روشهای دیگری مانند رژیمهای غذایی و تدابیر غذایی طب سنتی را تجربه کنند. بهتر است در شرایطی که یکی از زوجین دچار مشکل گرممزاجی است یا نوجوانی در سن بلوغ است و گرممزاجی برایش مشکلاتی را به همراه دارد یا مانع از تمرکز او بر درسهایش میشود، به جای استفاده خودسرانه از گیاهان دارویی یا کافور خانوادهها با یک مشاور خانواده و متخصص طب سنتی مشورت کنند. بدون شک شیوههای بهتر و مطمئنتری برای کنترل گرممزاجی وجود دارد. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ