چطور شد پای لیزر در دنیای دندانپزشکی باز شد؟

دکتر مژگان آزادخواه، جراح دندانپزشک: لیزر آخرین و پیشرفته‌ترین منبع نوری ماست که تاکنون کشف شده است. کلمه لیزر در ذهن انسان نمایشگر و سبمل زندگی مدرن است. از زمانی که ماهیت نور شناخته شد و ارتباط مستقیم طول موج با میزان نفوذپذیری آن در بافت آشکار شد، تحقیقات مختلف در زمینه چگونگی استفاده از لیزر در پزشکی افزایش یافت.

دکتر مژگان آزادخواه، جراح دندانپزشک:

لیزر آخرین و پیشرفته‌ترین منبع نوری ماست که تاکنون کشف شده است. کلمه لیزر در ذهن انسان نمایشگر و سبمل زندگی مدرن است. از زمانی که ماهیت نور شناخته شد و ارتباط مستقیم طول موج با میزان نفوذپذیری آن در بافت آشکار شد، تحقیقات مختلف در زمینه چگونگی استفاده از لیزر در پزشکی افزایش یافت. از اثر گرمایی و تخریبی لیزر برای اعمال جراحی بهره گرفته شد. از آنجا که هر لیزر نمی‌تواند تمام کاربردهای لیزر پزشکی را پوشش دهد، به این جهت لیزرهای متعددی ساخته شده‌اند و این‌گونه همچنان ادامه دارد. براساس استاندارد اروپا لیزر عبارت است از وسیله‌ای که بتواند پرتوهای الکترومغناطیسی تقویت شده را با طول موج‌های 80-1  nm تولید کند. این پرتوها ماهیت نشر برانگیخته داشته باشد. پرتو لیزر به‌دلیل داشتن شدت بالا، طول موج مشخص و نحوه انتشار به‌صورت یک باریکه، قادر است با توان‌های خروجی متفاوت، سبب برش، تبخیر یا جوش خوردن بافت‌های پوستی یا رگ‌های خون شود. انرژی فوتون‌های لیزر قادر است توسط آب موجود در سلول‌های زنده پروتئین یا مواد رنگی بافت، مانند هموگلوبین و ملانین جذب انتخابی شود. این پدیده سبب شد کاربرد لیزر در پزشکی، گسترش چشمگیری داشته باشد.

مزیت لیزر در دنیای دندانپزشکی!

مهم‌ترین مزایای کاربرد لیزرهای پرتوان در پزشکی عبارتند از:

1-   کاهش عفونت و آلودگی

2-   انجام جراحی با حداقل خونریزی

3-   انجام جراحی کنترل شده با حداقل لطمه به بافت‌های مجاور

4-   کاهش اسکار زخم

5-   کاهش داروهای مصرفی بیمار

6-   بهبود نتایج درمان و ترخیص بیمار در زمان کوتاه‌تر

درمان حفره دهان یکی از بهترین نواحی برای لیزرتراپی است و شرایط خاص حفره دهان عواملی هستند که باعث شده‌اند از همان ابتدا جهت لیزردرمانی درنظر گرفته شود. ضمنا دندانپزشک و بیمار هر دو این شانس را دارند که بتوانند خیلی سریع علائم مثبت درمانی را ارزیابی کنند. لیزر در دندانپزشکی برای درمان‌های مختلف نیز به‌عنوان وسیله و هزینه بیمار می‌شود. گاهی از آن به‌عنوان درمان کمکی در کنار سایر درمان‌ها (دارو، جراحی، فیزیوتراپی) استفاده می‌شود و گاهی نیز لیزر به‌عنوان درمان اصلی مطرح می‌شود.

معرفی کاربردهای لیزر در درمان های دندانپزشکی

  • از کاربرد لیزر در بیماری‌های دهان می‌توان به درمان آفت و تبخال اشاره کرد که تابش لیزر به‌دلیل اثرات ضدالتهابی، ضد‌درد و تحریک سیستم ایمنی در بهبود علائم موثر است. نتیجه درمان بستگی به زمان شروع درمان دارد. در مواردی که درمان در مرحله اول بیماری شروع شود خیلی سریع قابل کنترل است.
  • کاربرد دیگر لیزر در جراحی دهان ترمیم سریع‌تر زخم پس از کشیدن دندان همچنین برای کنترل خونریزی پس از جراحی مفید است.
  • از کاربردهای دیگر لیزر می‌توان به اثرات بسیار خوب آن در درمان ریشه درمان، در دندان‌های با حساسیت عاجی همچنین در کاهش عوارض ناشی از تراش دندان‌های با پوسیدگی عمیق و نیز سفید کردن دندان‌ها (بلیچینگ) نام برد. از لیزرتراپی در درمان‌های پریودنتال (بیماری‌های لثه) از‌جمله ژنژیوت و پریودنتیت با کاربرد وسیع می‌توان استفاده کرد.

دکتر مژگان آزادخواه، جراح دندانپزشک:

دکتر مژگان آزادخواه جراح و دندان پزشک، دارای 20 سال سابقه در زمینه ایمپلنت (جایگزین دندان های از دست رفته) با گواهینامه معتبر ایمپلمت با سیستم فرانسه، آلمان، سوسیس و کره جنوبی است. ایشان می توانند به کمک لیزر کلیه جراحی های لثه را بدون درد و خون ریزی انجام دهند. درضمن باعث تسریع بهبود زخم های مخاط دهان، تسریع بهبود آفت و تبخال و برداشت تغییر رنگ لثه های تیره مایل به قهوه ای و همچنین تسریع در سفید کردن دندان ها می شود. علاوه بر این در این مرکز معالجه ریشه (RCT) با دستگاه در یک جلسه بدون درد اندازه گیری دقیق طول کانال انجام می‌شود. سایر خدمات: لمینیت، بدشکلی دندان، فضاهای بین دندانی، افزایش طول تاج، روکش های چینی، سرامیکی، پرسلن و انواع پرتزهای ثابت دندانی، بلیچینگ (سفید کردن دندان ها) بدون تراش و عوارض

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر مژگان آزادخواه، با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن:02188425125

تلفن:02188436496

آدرس: سهروردی شمالی، بالاتر از مطهری، کوچه بیشه، پلاک ۱، طبقه ۲ 

وب سایت: azadkhah.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ