واریس و دلیل بروز آن چیست؟

دکتر آرش محمدی توفیق، فوق تخصص جراحی عروق: واریس شایع‌ترین بیماری عروقی انسانی است که تقریبا 25-20درصد از عموم جمعیت در طول زمان به آن گرفتار می‌شوند. شیوع واریس در خانم‌ها بیشتر از آقایان است.

دکتر آرش محمدی توفیق، فوق تخصص جراحی عروق:

واریس به‌ معنای برجسته و پیچ در پیچ شدن سیاهرگ‌های (وریدهای) اندام است که در اندام تحتانی شایع‌تر است. دو نوع واریس وجود دارد؛ اولیه و ثانویه. واریس اولیه نوع شایع‌تری بوده و اکثرا ارثی است و در افراد خانواده تکرار می‌شود، اما در نوع ثانویه علت واریس بسته شدن رگ‌های عمقی اندام است که باعث می‌شود خون اندام از طریق وریدهای سطحی تخلیه شود و درنتیجه رگ‌های سطحی برجسته و پیچ در پیچ می‌شوند.

شیوع واریس چگونه است؟

واریس شایع‌ترین بیماری عروقی انسانی است که تقریبا 25-20درصد از عموم جمعیت در طول زمان به آن گرفتار می‌شوند. شیوع واریس در خانم‌ها بیشتر از آقایان است. واریس در سنین مختلف بروز می‌کند ولی شایع‌ترین سن ابتلا به آن 20تا 40 سالگی است.

واریس خطرناک است؟

خود واریس باعث درد، سوزش، تورم و خستگی زودرس اندام می‌شود که این حالت پیشرونده بوده و در طول زمان تشدید می‌شود، ولی عوارض واریس خیلی وخیم‌تر هستند که بدترین عارضه آن لخته شدن خون در وریدهاست، چون همان‌طور که گفته شد خون در ورید حرکت نمی‌کند و وقتی خون ساکن باشد، لخته می‌شود. این لخته علاوه بر اینکه بسیار دردناک است و باعث بستری و از کار افتادن موقت بیمار می‌شود اگر به سیستم عمقی نفوذ کند، می‌تواند به سمت قلب، ریه و مغز حرکت کند و باعث آمبولی شود که بسیار خطرناک است. عوارض دیگر واریس تغییر رنگ پوست به سمت رنگ قهوه‏ای و سیاه است؛ از طرفی زخم‌های ورید بسیار بزرگ‌اند که به هیچ عنوان خوب نمی‌شوند و خونریزی و تورم هم دارند.

دکتر آرش محمدی توفیق، فوق تخصص جراحی عروق:

دکتر آرش محمدی توفیق، فوق تخصص جراحی عروق است. او بورد تخصصی جراحی عمومی را دانشگاه پاریس IV (پیر و ماری کوری) زیر نظر پرفسور کیفر از برجسته ترین جراحان عروق دنیا است. او همچنین فلوشیپ جراحی میکروسکپی را از پاریس اخذ کرد. در حال حاضر در کنار آموزش دستیاران تخصصی رشته جراحی به درمان انواع بیماری‌های عروقی، جراحی انواع سرطان‌ها، انواع جراحی‌های میکروسکپی‌، لیزر واریس و ضایعات عروقی و انواع جراحی‌های دیگر در حیطه جراحی عمومی (تیرویید‌، پستان، ترمیمی) مشغول است. دکتر آرش محمدی توفیق، عضو شورای پژوهشی مرکز تحقیقات لیزر دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و عضو کمیسیون تخصصی جراحی عروق اداره کل پزشکی قانونی استان تهران است. او در کتاب مرجع جراحی عروق اروپایی عهده‌دار نگارش یکی از فصول بود که در اواخر سال 2011 به چاپ رسید.

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر آرش محمدی توفیق، با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

تلفن: 02188736192

موبایل: 09198197165

آدرس: تهران- میدان آرژانتین- اول خیابان بخارست (‌احمد قصیر‌)- خیابان هجدهم‌- ساختمان پزشکان ۶

وب سایت:  dr-tofigh.com

varicecilinic

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ