چگونه بدون به خطر انداختن سلامت خود روزه بگیریم؟

غزاله ذوالفقاری
توصیه هایی از چند متخصص برتر ایران

ماه رمضان فرصت مناسبی برای پاکسازی بدن از سموم است. در طول روزهداری، دستگاه گوارش برای چند ساعت خالی میماند و در واقع این دستگاه و دیگر دستگاههایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت میکنند و پس از روزهداری به نحو بهتری اعمال خود را انجام میدهند. در اینجا توصیههای چند تن از برترین متخصصان ایران در مورد بیماریهای مختلف و روزهداری را با هم میخوانیم. 

دکتر سیدامیرمحسن ضیائی، متخصص جراحی کلیه و مجاری ادراری و تناسلی

این افراد بهتر است روزه نگیرند

کسانی هستند که تقریبا میتوان گفت نباید روزه بگیرند ازجمله افرادی که نارسایی کلیه دارند و دیالیز میشوند. این افراد معمولا در طول روز باید چند نوبت دارو مصرف کنند. در مورد کسانی که کلیه پیوندی دارند هم هرچند که مطالعات زیادی وجود ندارد اما به هر حال آنهایی که کار کلیهشان کاملا طبیعی است و داروهایشان طوری است که میتوانند در وعده سحر و افطار استفاده کنند با اجازه پزشکشان میتوانند روزه بگیرند اما کسانی که کلیه پیوندی دارند و فعالیت کلیهشان طبیعی نیست نمیتوانند روزه بگیرند. علاوه بر این کسانی که دیابت نوع یک دارند توصیه به روزهداری نمیشوند به خصوص اگر همراهش گرفتاری کلیه نیز داشته باشند که معمولا هم شایع است، یعنی کسانی که طولانیمدت بیماری قند دارند معمولا مشکل کلیوی هم پیدا میکنند.

دکتر آتوسا مصطفوی، متخصص قلب و عروق، فلوشیپ اکوکاردیوگرافی

بیماران قلبی بیشتر آب بنوشند

بیماران قلبی چه از نوع شدید و چه از نوع خفیف باید حتما با توصیه و اجازه پزشک معالجشان روزه بگیرند. نکته مهم مصـرف کردن مرتب داروهایشان است. بعضی بیماران برای اینکه بتوانند روزه بگیرند دفعات مصرف دارویشان را کم میکنند. برای مثال گاهی اوقات با تجویز پزشک می‌‌شود دارویی که باید 2یا 3 بار در روز مصرف شود را با یک داروی یک بار در روز جایگزین کرد یا اینکه یک بار در سحر و یک بار در افطار دارو را خورد. در هر حال این تدابیر باید با مشورت پزشک انجام گیرد و اگر پزشک جایگزین کردن دارو و تغییر زمان مصرف دارو را صلاح نداند، فرد مجاز به روزه گرفتن نیست. همچنین به این افراد توصیه میشود اگر روزه گرفتند حتما در فاصله افطار تا سحر از مایعات فراوان استفاده کنند به خصوص کسانی که در رگهایشان سابقه لختگی خون دارند زیرا کمآبی به خصوص در فصل تابستان و گرما فرد را مستعد لختگی خون داخل رگها میکند. بیمارانی هم که برای این منظور از داروی وارفارین استفاده میکنند بیشتر مستعد لختگی هستند و نباید تنظیم قرصهایشان را به هم بزنند. اگر فرد با روزه گرفتن دچار علامت شد و برای مثال درد قفسه سینه گرفت یا استرسی به او وارد شد، توصیه میشود از روزه گرفتن خودداری کند.

دکتر محمد هاشمی، متخصص تغذیه، دبیر انجمن پیشگیری و درمان چاقی ایران

درسحری به هیچوجه کله پاچه نخورید!

نیازمندیهای غذایی بدن انسان برای ادامه حیات و استمرار سلامت باید با توجه به سن، جنس، وضعیت تنسنجی، میزان فعالیت بدنی و شرایط خاص هر فرد از بابت بیماریهای مبتلا تامین شود. هرم غذایی یک الگوی استاندارد است که به این نیاز پاسخ میدهد. هنگام روزهداری نیز رعایت این اصول صدق میکند اما تقسیمبندی خوراکیها به وعدههای سحری، افطاری، شام و بعد از شام باید به نحوی انجام پذیرد که علاوه بر رفع احتیاجات بدن به بهرهمندی بیشتر افراد از فضایل این ماه بینجامد. اگر به اختصار بخواهیم توضیح دهیم باید اشاره کنیم که وعده سحری یکی از وعدههای اصلی غذایی در این ماه مبارک است که به هیچوجه نباید از آن غافل شد. از نظر محتوای غذایی میتوان آن را مانند وعده ناهار در نظر گرفت. مصرف سبزیجات، کاهو، سالاد و میوهجات در این وعده به تعادل آب بدن بهخصوص در روزهای طولانی تابستان کمک شایانی میکند. اکیدا توصیه میشود از مصرف غذاهای پرچرب و شیرین مانند کلهپاچه و امثال آن در این وعده پرهیز شود زیرا این نوع خوراکیها علاوه بر اینکه موجب تشدید تشنگی در طول روز میشوند، برخلاف تصور به سبب ایجاد پدیدهای تحت عنوان دامپینگ افزایش گرسنگی را در حین روزهداری در پی خواهد داشت. 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ