خانمها در این سن مراقب بیماریهای قلبی باشند.

mirdamadian
چگونه بیماری قلبی قاتل مخفی زنان است ؟

براساس تحقیقات علمی، درصد بیماری‌های قلبی در آقایان بیشتر از خانم‌هاست. البته این میزان تا قبل از یائسگی خانم‌هاست. بعد از سن یائسگی درصد ابتلا به انواع بیماری‌های قلبی و عروقی در خانم‌ها با آقایان برابری می‌کند زیرا در این دوره با کاهش هورمون‌های زنانه، فاکتوری که موجب رسوب‌گذاری در عروق قلب می‌شود در زنان نیز مانند مردان فعال شده و ریسک ابتلا به بیماری‌های قلبی یکسان می‌شود.

در مورد طبیعت بیماری نمی‌توان تفاوت خاصی بین دو جنس قائل شد اما به طور کلی شدت و ضعف بیماری بستگی زیادی به بیماری‌های همراه دیگر دارد. به طور مثال از آنجا که ابتلا به دیابت در خانم‌ها بیشتر از آقایان است علائم بیماری در آنها با شدت بیشتری بروز می‌کند. همچنین سرعت و شدت بیماری در خانم‌هایی که سیگاری هستند بسیار قابل ملاحظه است.

نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که با این‌که درصد بیماری در آقایان بیشتر از خانم‌هاست، آقایان به درمان بهتر پاسخ می‌دهند و جراحی‌هایی مانند آنژیو و بای پس را راحت‌تر تحمل می‌کنند و دوره نقاهت کوتاه‌تری نسبت به خانم‌ها دارند. علت این موضوع آن است که خانم‌ها در مقایسه با آقایان عروق نازک‌تری دارند که این با بیماری‌هایی مانند دیابت حتی نازک‌تر هم می‌شود زیرا این عروق تغذیه کننده قلب هستند که در صورت آسیب دیدن این روند درمان را با مشکل بیشتری مواجه می‌کند. با این‌که بیماری قلبی علت اصلی مرگ مردان در بسیاری از کشورهاست، اما این بیماری می‌تواند قاتل مخفی زنان نیز باشد و به شیوه‌ای در آنها بروز کند که با آزمایش‌های استاندارد قلبی نتوان آن را کشف کرد. به همین دلیل با وجود کاهش مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی در مردان، در سال‌های اخیر کاهش مشابهی در میان زنان رخ نداده است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ