ایمپلنت دندانی چیست و قدمت آن به چه دوره‌ای باز‌می‌گردد‌؟

zahra
دکتر نوژن نوچی،جراح دندانپزشک: نیاز به جایگزینی دندان‌های از دست رفته به روش بهینه و استاندارد ازجمله عواملی است که منجر به توجه همه‌جانبه دندانپزشکان و مردم به ایمپلنت شده است.

دکتر نوژن نوچی،جراح دندانپزشک:

ابتدا خود را موظف به ذکر تاریخچه و نحوه شکل‌گیری ایمپلنت می‌دانم. این روش به سه هزار سال پیش برمی‌گردد، کشورهای کهنی ازجمله مصر باستان ریشه و شاخه درختان بامبو را صرفا جهت زینت‌بخشی و به‌جای دندان از دست رفته به کار می‌گرفتند که عاری از سایر عملکرد‌ها بود، اما یکی از مولفه‌های ایمپلنت دندان به شکل امروزی تعبیه قطعه فلز تیتانیوم داخل استخوان فک است که پایه یا اصطلاحا فونداسیونی جهت به‌کارگیری پروتز به‌شمار می‌رود. حتی فارغ از عملکرد مذکور بازسازی تاج دندان‌های از دست رفته با استفاده از ایمپلنت میسر می‌شود. شاید ایمپلنت به‌خصوص در کشور ما شیوه نوظهوری درعلم دندانپزشکی به‌نظر برسد ولی حقیقت این است که قدمتی به درازای سه هزار ساله را به دوش می‌کشد.

چه عاملی منجر به توجه همه‌جانبه مردم و دندانپزشکان به ایمپلنت شده است‌؟

نیاز به جایگزینی دندان‌های از دست رفته به روش بهینه و استاندارد ازجمله عواملی است که منجر به توجه همه‌جانبه دندانپزشکان و مردم به ایمپلنت شده است. گویا این علم نوظهور به گونه‌ای قد علم کرده که خواهان به چالش کشیدن روش‌های قدیمی است چرا‌که در گذشته دندانپزشکان برای احیای یک دندان وادار به عصب‌کشی و تراش دندان‌های همجوار می‌شدند در واقع دو دندان فدای یک دندان می‌شد ولی از آنجا که ایمپلنت حاوی ساختار تیتانیومی است از بیشترین درصد سازگاری با بدن انسان برخوردار است. یعنی اگر دندانپزشکان محترم در به‌کارگیری صحیح ایمپلنت مساعدت‌های لازم را به‌عمل آورند، عملکردش مشابه دندان یا حتی بهتر خواهد شد.

چه افرادی کاندیدای مناسب ایمپلنت نیستند؟

فردی که در شرف تعبیه ایمپلنت است باید شرایط حیاتی خود را در‌نظر بگیرد به‌عنوان مثال بیماری که آلوده به سیگار، مواد‌مخدر ‌یا به پوکی استخوان، فشار‌خون  و دیابت کنترل نشده مبتلا باشد، از مضرت‌های احتمالی ایمپلنت در امان نخواهد بود؛ زیرا سیستم دفاعی بدن قادر به پذیرش ایمپلنت نیست در نتیجه موجب بروز مشکلاتی ازجمله عفونت خواهد شد.

پس از ایمپلنت‌گذاری چه مراحلی باید طی شود که عملکرد دندان به حالت اولیه خود بازگردد‌؟

پس از مرحله ایمپلنت‌گذاری بیمار موظف به اجرای فرآیندی است که رعایت کردن آن سلامت دندان‌ها را در دراز‌مدت تضمین می‌کند و آن هم مشروط به رعایت بهداشت دهان و دندان، مراجعه مکرر و پی‌درپی به دندانپزشک است. شخصا به‌عنوان یک دندانپزشک سلامت ایمپلنت‌ها را به مدت 10سال تضمین‌ می‌کنم. شایان ذکر است به وقوع پیوستن این ضمانت مشروط به رعایت بهداشت دهان و دندان است؛ چه بسا با به‌کارگیری تدابیر فوق بیماران در بازه زمانی بیشتری موفق به استفاده از ایمپلنت باشند.

دکتر نوژن نوچی،جراح- دندانپزشک:

 دکتر نوچی در حال حاضر به صورت تخصصی در حیطه دندان پزشکی  زیبایی و ایمپلنت  فعالیت می‌کند. همچنین انواع گواهینامه‌های ایمپلنت را از کشورهای اروپایی و آمریکایی دریافت کرده‌ است. به علاوه  مدرک ترمیمی زیبایی از دانشگاه Baylor آمریکا دریافت کرده است. وی انواع پروتزهای ثابت با جدیدترین اصول دندانپزشکی زیبایی را در مطب انجام می‌دهد.

خدماتی که توسط دکتر نوچی انجام می شود: ترمیمی زیبایی، انواع پروتزهای ثابت با جدیدترین اصول دندانپزشکی زیبایی، لامینت و ونیرهای کامپوزیتی بلچینگ، طرح لبخند، رفع بد شکلی و بد رنگی، ردیف کردن دندان در یک جلسه (بدون نیاز به ارتودنسی)،‌ انواع پروتزهای ثابت با جدیدترین اصول دندانپزشکی زیبایی، پروتز متحرک،‌درمان بیماری های لثه (جرم گیری و…)،‌ درمان بیماری های ریشه (عصب کشی) با سیستم روتاری و جراحی دندان عقل ارتودنسی متحرک و ثابت


جهت تماس با مطب دکتر نوچی می‌توانید با شماره‌های ذیل ارتباط حاصل فرمائید:

02122376142

09013103960

آدرس: سعادت آباد، میدان کاج، ابتدای سرو غربی، ساختمان پزشکان سینا، طبقه 4، واحد 26



آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ