انواع بیماری‌های قلبی (‌قسمت اول)

zahra
دکتر سید محمد شهاب شیوایی، متخصص قلب و عروق: در این مقاله به 4 نوع از بیماری‌های قلبی اشاره می کنیم که شامل بیماری عروق کرونر، آریتمی و انواع آن، کاردیومیوپاتی و نارسایی قلبی است.

دکتر سید محمد شهاب شیوایی، متخصص قلب و عروق:


بیماری عروق کرونر

در این بیماری‌، عروق کرونر که مواد غذایی، اکسیژن و خون را به ماهیچه قلب می‌رسانند، معمولا به‌خاطر جمع شدن کلسترول در آنها، بیمار شده یا آسیب می‌بینند. این لایه‌های کلسترولی باعث نازک شدن رگ‌ها و در‌نتیجه نرسیدن خون و اکسیژن کافی به قلب می‌شوند. بیماری عروق کرونر می‌تواند خطر حمله قلبی را افزایش دهد.

آریتمی (Arrhythmia)

آریتمی قلبی یعنی تپش نامنظم قلب، آرتیمی به‌معنی مشکل در ریتم تپش قلب (heart-rhythm) است. این بیماری زمانی که پالس‌های الکتریکی که ضربان قلب را تنظیم می‌کنند، به‌هم ریخته و درست عمل نمی‌کنند، رخ می‌دهد.

انواع آریتمی یا تپش نامنظم قلب شامل:

– تاکی کاردی (Tachycardia)، یعنی زمانی که قلب بسیار سریع می‌تپد.

– باردی کاردی (Bradycardia)، یعنی زمانی که قلب خیلی آرام می‌تپد.

– فیبریلاسیون (Fibrillation) زمانی است که ضربان قلب نامنظم است.

تپش نامنظم قلب معمول بوده و اکثر ما آن را حس تجربه می‌کنیم، اما اگر این تپش خیلی متفاوت با تپش همیشگی بوده یا به‌دلیل آسیب‌دیدگی یا ضعف قلب باشد، باید جدی گرفته شود. تپش نامنظم قلب می‌تواند مرگ‌آور باشد. زمانی که این تپش نامنظم طولانی‌مدت شده یا باعث درد قفسه سینه شود، باید سریعا به بیمارستان مراجعه کرد.

کاردیومیوپاتی (Cardiomyopathy)

بیماری کاردیومیوپاتی، باعث تغییرات در ماهیچه قلب شده و این تغییرات توانایی قلب در پمپاژ خون را کاهش می‌دهد. سایر بیماری‌ها ازجمله فشارخون بالا یا بیماری دریچه قلب همراه با کاردیومیوپاتی رخ می‌دهد.

 نارسایی قلبی (Heart Failure)

نارسایی قلبی که به آن نارسایی احتقانی قلب نیز می‌گویند، زمانی رخ می‌دهد که قلب نتواند به‌طور موثر و کارا خون را در بدن پمپاژ کند، در این بیماری طرف چپ یا راست یا هر دو طرف بدن تحت‌تاثیر قرار می‌گیرد. فشارخون بالا یا بیماری عروق کرونر می‌تواند باعث ابتلا به این بیماری شود.

 

دکتر سید محمد شهاب شیوایی، متخصص قلب و عروق  دارای‌ بورد تخصصی است. دکتر شیوایی دوره پزشکی عمومی را در دانشکده پزشکی تهران (77-1370) گذرانده‌ است و از سال 1383-1379 دوره تخصص قلب و عروق  را در دانشگاه علوم پزشکی ایران گذراندند و پس از فارغ‌التحصیل شدن (1383) از دوره تخصص قلب و عروق در امتحان بورد تخصصی هم پذیرفته شدند و از آن زمان تا اکنون مشغول به طبابت در این رشته هستند، وی علاوه بر فعالیت در مطب در بیمارستان نیز آنژیوگرافی انجام می‌دهد. 

چکاپ کامل قلبی عروقی، برنامه پیشگیری از تنگی عروق قلب اکوکاردیوگرافی، تست ورزش، نوارقلب و آنژیوگرافی خدماتی است که دکتر سید محمد شهاب شیوایی ارائه می‌کند.



برای تماس با مطب دکتر سیدمحمدشهاب شیوایی با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122764822

02122577740

آدرس:‌ چهارراه پاسداران، خیابان دولت، بین دیباجی و اختیاریه، ساختمان پزشکان ۴۵۰ غربی، طبقه چهارم، واحد ۳۵

وب سایت:‌www.24d.ir/5073

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ