لزوم حفظ دندان‌های شیری چیست؟

mousavi
دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان: یک فرد 70‌ ساله حدود 91 درصد زندگی خود را با دندان‌های دائمی غذا می‌خورد و تنها 6 درصد عمرش از دندان‌های شیری در جویدن استفاده می‌کند که این دندان‌ها بعد از چندسال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند.

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

درمان دندان شیری و لزوم گذاشتن فضانگهدار

یک فرد 70‌ ساله حدود 91 درصد زندگی خود را با دندان‌های دائمی غذا می‌خورد و تنها 6 درصد عمرش از دندان‌های شیری در جویدن استفاده می‌کند که این دندان‌ها بعد از چندسال با دندان‌های دائمی جایگزین می‌شوند. دندان‌های شیری نقش مهمی در ترتیب مناسب دندان‌های دائمی، حفظ فضا و رابطه 2 ‌فک دارند. دندان‌های شیری 20‌ عدد هستند (‌10‌ عدد در هر فک) که در حدود سن 3-5/2‌ سالگی رویش تمام دندان‌ها کامل شده و 20‌ دندان در دهان کودک دیده می‌شود.

باورنادر است!

درمان نکردن دندان‌های شیری به علت زود افتادن آنهاست. دندان‌های شیری نقش مهمی در جویدن غذا، تکلم، زیبایی چهره کودک و اعتماد به نفس او دارند و اینکه وجود دندان‌های شیری به‌عنوان یک فضانگهدار مناسب برای رویش دندان‌های دائمی زیرین محسوب می‌شوند، به‌طوری که در زمان مناسب می‌افتند و دندان زیرین در محل صحیح خود رویش می‌یابد.  برخلاف تصور عامه که فکر می‌کنند دندان شیری عصب ندارد، دندان شیری هم مانند دائمی دارای پالپ (عروق خونی و اعصاب) است.  وقتی دندان شیری پوسیده به‌موقع ترمیم نشود، پوسیدگی پیشرفت کرده و پالپ دندان را درگیر می‌کند که باعث درد شدید و بروز آبسه می‌شود.

با دندان پوسیده چه کار کنیم؟

بسته به شدت و زمان درگیری دندان به پوسیدگی، درمان متفاوت خواهد بود. درمان عصب از عصب‌کشی سطحی (پالپوتومی) تا عصب‌کشی داخل کانال (پالکتپومی) متفاوت است. درصورت تشخیص دندانپزشک به درمان عصب باید والدین درمان را بپذیرند چراکه در غیر این صورت احتمال برور درد و آبسه وجود دارد. بدین ترتیب در صورت بروز پوسیدگی باید برای درمان اقدام شود وگرنه پیشرفت پوسیدگی درمان را سنگین‌تر کرده و موجب آزار کودک می‌شود.

اگر دندان شیری از دست برود چه می‌شود؟

در بعضی موارد به علت عفونت و التهاب شدید تا تحلیل ریشه امکان نگهداشتن دندان نبوده و باید کشیده شود. در این موارد از دست رفتن زودهنگام دندان شیری باعث رویش نامرتب دندان‌های دائمی و کاهش طول قوس فکی می‌شود که ممکن است در آینده نیاز به درمان‌های پیچیده ارتودنسی باشد. زمانی که دندان شیری به‌طور زودهنگام از دست می‌رود، دندان‌های مجاور به سمت محل خالی دندان حرکت کرده و فضای موجود را تنگ می‌کنند، بنابراین رویش دندان دائمی جایگزین در این فضا دچار مشکل می‌شود. پس در این حالت نیاز به گذاشتن فضا نگهدار تا رویش دندان دائمی در محل صحیح خود ضروری است. 

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

دکتر صدیقه مظفر فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 106301 که بعد از گذراندن دوره تخصصی دانشگاه شهید بهشتی در سال 89 موفق به کسب بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان شدند و در همان سال به عنوان استادیار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد مشغول به کار شد.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر صدیقه مظفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177934470

09338099088

آدرس: تهران، نارمک، ضلع جنوبی میدان هفت حوض (نبوت)، ابتدای رضوان غربی، روبروی 7 سنتر، ساختمان پزشکان رضوان، واحد۹

 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ