تجویز سمعک بر‌عهده چه کسانی است؟

zahra
یاسمن نجبا، ادیولوژیست: ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد هم خانواده افراد مسن دچار پیرگوشی یا کودکان کم‌شنوا پیش بیاید. روند پیگیری کم‌شنوایی شامل مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی برای بررسی مشکلات عفونی و جرم گوش و سپس مراجعه به شنوایی‌شناس است.

یاسمن نجبا، ادیولوژیست:

ممکن است این سوال برای بسیاری از افراد هم خانواده افراد مسن دچار پیرگوشی یا کودکان کم‌شنوا پیش بیاید. روند پیگیری کم‌شنوایی شامل مراجعه به دکتر گوش و حلق و بینی برای بررسی مشکلات عفونی و جرم گوش و سپس مراجعه به شنوایی‌شناس است. در صورت عدم وجود مشکلات گوشی که نیاز به دارودرمانی یا جراحی داشته باشند شنوایی‌شناس پس از انجام آزمایش‌های روتین شنوایی بیمار را برای استفاده از سمعک نیازسنجی می‌کند. این نیازسنجی در طول جلسات مشاوره به‌صورت معرفی سمعک‌ها از نظر تکنولوژیک و مشخصات ظاهری و نیز امکان مالی بیمار صورت خواهد گرفت. در صورت انجام توافقات اولیه قالب‌گیری از گوش بیمار انجام شده و پس از گذشت چند روز سمعک روی گوش بیمار با کمک کامپیوتر تنظیم خواهد شد.

نکته ضروری برای همراهان تصمیم‌گیرنده بیماران، انتخاب کلینیک مناسب برای انجام مراحل بالاست. در خارج از ایران و کشورهای توسعه‌یافته تجویز سمعک صرفا بر‌عهده شنوایی‌شناس است اما متاسفانه در ایران هنوز هم برخی بیماران بر اثر عدم آگاهی کافی روال قدیمی خرید سمعک از مغازه‌های خیابان جمهوری تهران را دنبال می‌کنند. متاسفانه این سمعک‌ها از‌جمله ضعیف‌ترین سمعک‌های ساخته شده معمولا در کشور چین هستند که به‌صورت قاچاق وارد ایران می‌شوند یا حتی متاسفانه فروش سمعک‌های دست دوم توسط این واحدها نیز دیده شده. بیماران سردرگم و کلافه از صدای نامطلوب این سمعک‌ها پس از صرف زمان کوتاه و انرژی زیاد و نیز بی‌علاقگی به سمعک به شنوایی‌شناس مراجعه می‌کند که در اکثر موارد از دست این متخصصان نیز کاری برنمی‌آید.

بهترین توصیه برای شما کاربر گرامی انتخاب کلینیک شنوایی‌شناسی مجوزدار در نزدیکی محل سکونت شماست که در صورت نیاز به مراجعات متعدد برای جلسات تنظیم سمعک مسافت‌های طولانی شما را از این مهم منصرف نکند.


رویا عبدی، ادیولوژیست:


یاسمن نجبا، ادیولوژیست:

کلینیک شنوایی گلبرگ:

کلینیک شنوایی گلبرگ با همکاری دو تن از ادیولوژیست های خبره با نام های یاسمن نجبا و  رویا عبدی  از سال1391 فعالیت خود را در زمینه شنوایی‌شناسی آغاز کرده است. سرکار خانم یاسمن نجبا دارای مدرک فوق‌لیسانس از دانشگاه ملبورن استرالیا و دانشگاه علوم پزشکی تهران است که با فعالیت‌های علمی در سال‌های اخیر در زمینه تشخیصی مشکلات شنوایی موفق  به تشخیص بیماری‌های گوشی اعم از انواع کم‌شنوایی، عفونت‌ها و سرگیجه‌ها با منشا گوشی با استفاده از انواع آزمون‌های رایج مانند ادیومتری تن خالص، تمپانومتری و ABR شده‌اند. تجویز انواع سمعک آنالوگ و دیجیتال، اختصاص دادن زمان زیاد جهت تنظیم سمعک روی گوش بیماران، برآورده کردن نیاز بیماران سمعکی در تمام محیط‌های شنیداری، ایجاد اعتماد بین درمانگر و بیمار در مشاوره‌های سمعک از فعالیت‌ها و ویژگی‌های منحصر به فرد این کلینیک است. وجود دکتر فوق تخصص سر و گردن و گوش و حلق و بینی در تکمیل فرآیند تشخیص و درمان بیماران باعث شده محیطی بسیار امن جهت رفاه حال هرچه بیشتر بیماران فراهم شود.  نکته حائزاهمیت تست عصب شنوایی نوزادان مشکوک به مشکلات شنوایی در غربالگری بدو تولد و نیز نوزادان با خطر بالای ابتلای کودک به کم‌شنوایی بر اثر مشکلات زردی یا ژنتیکی و…‌ هنگام خواب طبیعی بدون استفاده از داروهای خواب‌آور است. 

آدرس و شماره تماس جهت ارتباط با سمعک گلبرگ:

شعبه اصلی: فلکه اول تهرانپارس- ضلع جنوب‌غربی مرکز جراحی محدود گلبرگ- طبقه‌۴

تلفن: 02177733199

شعبه درمانگاه امام علی: میدان خراسان- خیابان خاوران- خیابان انورزاده

تلفن: 02133436967

تلفن: 021337028780

شعبه درمانگاه استخر: میدان گمرک-  خیابان هلال‌احمر- چهارراه استخر

تلفن: 02155641282

تلفن: 02155641281

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ