فیشور سیلانت چیست و در چه مواردی لازم است؟

mousavi
دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان: سطوح غیرصاف دندان مثل سطوح جونده دندان‌های آسیا که دارای شیارهای فراوان هستند فلوراید تاثیرگذار نیست و از طرفی به‌دلیل وجود این شیارها این نواحی بسیار مستعد پوسیدگی هستند. بدین ترتیب فیشورسیلانت یا شیارپوش یک روش موثر برای پیشگیری از پوسیدگی در سطوح جونده است.

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

برای پیشگیری از بروز پوسیدگی روش‌های مختلفی مطرح شده که فلوراید عمده آن است. فلورایدتراپی با افزایش مقاومت مینای دندان در سطوح صاف (مثل سطوح بین دندانی) از پیشرفت پوسیدگی جلوگیری یا مانع ایجاد آن می‌شود. اما در سطوح غیرصاف دندان مثل سطوح جونده دندان‌های آسیا که دارای شیارهای فراوان هستند فلوراید تاثیرگذار نیست و از طرفی به‌دلیل وجود این شیارها این نواحی بسیار مستعد پوسیدگی هستند. بدین ترتیب فیشورسیلانت یا شیارپوش یک روش موثر برای پیشگیری از پوسیدگی در سطوح جونده است.

دندان اولین آسیای دائمی یکی از مهم‌ترین کاندیداها برای انجام درمان فیشورسیلانت است. این دندان در پشت آخرین دندان شیری در حدود 6‌سالگی رویش می‌یابد و چون رویش آن با افتادن هیچ‌یک از دندان‌های شیری همراه نیست خیلی از والدین متوجه رویش این دندان مهم در دهان کودک‌شان نمی‌شوند و تصور می‌کنند که این دندان یکی از دندان‌های شیری است که خواهد افتاد. غالبا این دندان‌ها دارای شیارهای عمیق و گیرداری هستند که موهای مسواک قادر به تمیز کردن این شیارها نبوده و محلی برای تجمع خرده‌های موادغذایی و میکروب‌هاست و بدین ترتیب پوسیدگی از این سطح شروع می‌شود.

سیلانت‌ها چه هستند؟

سیلانت‌ها موادی همرنگ دندان هستند که به‌صورت یک لایه نازک درون شیارهای سطح جونده دندان‌های آسیای دائمی یا شیری قرار می‌گیرند و کمک می‌کنند این شیارها (پوشیده و اصطلاحا کم عمق شوند) از گیر کردن موادغذایی و شروع پوسیدگی جلوگیری شود. بدین ترتیب سطح جونده راحت با مسواک زدن تمیز می‌شود.

انجام فیشورسیلانت به چه صورت است؟

انجام فیشورسیلانت در مطب دندانپزشکی بدون نیاز به تزریق بی‌حسی انجام می‌شود و عملی بدون درد است و بعد از گذاشتن آن نیاز به معاینات دوره‌ای دندانپزشکی است تا اگر ناحیه‌ای شکست توسط دندانپزشک ترمیم شود. 

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

دکتر صدیقه مظفر فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 106301 که بعد از گذراندن دوره تخصصی دانشگاه شهید بهشتی در سال 89 موفق به کسب بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان شدند و در همان سال به عنوان استادیار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد مشغول به کار شد. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر صدیقه مظفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177934470

09338099088

آدرس: تهران، نارمک، ضلع جنوبی میدان هفت حوض (نبوت)، ابتدای رضوان غربی، روبروی 7 سنتر، ساختمان پزشکان رضوان، واحد۹


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ