شرایط درمان کودکانی که مبتلا به ترس از دندانپزشکی هستند

mousavi
پاسخ دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان: کودکان غیرهمکار که مبتلا به ترس و اضطراب از اعمال دندانپزشکی هستند یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای دندانپزشکان و والدین هستند. تمام سعی ما بر این است که کودک در محیط مطب با روش‌های کنترل رفتاری مناسب و در شرایط آرام تحت درمان دندانپزشکی قرار گیرد. اما در مواردی مثل سن پایین کودک؛ معلولیت یا ترس و اضطراب شدید کودکان قادر به همکاری نیستند (یا توانایی همکاری را ندارند).

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

کودکان غیرهمکار که مبتلا به ترس و اضطراب از اعمال دندانپزشکی هستند یکی از مهم‌ترین چالش‌ها برای دندانپزشکان و والدین هستند. تمام سعی ما بر این است که کودک در محیط مطب با روش‌های کنترل رفتاری مناسب و در شرایط آرام تحت درمان دندانپزشکی قرار گیرد. اما  در مواردی مثل سن پایین کودک؛ معلولیت یا ترس و اضطراب شدید کودکان قادر به همکاری نیستند (یا توانایی همکاری را ندارند). در این موارد درمان تحت بیهوشی تنها انتخاب یک متخصص دندانپزشکی کودکان است که والدین باید درمان را قبول کنند، چراکه وجود دندان‌های پوسیده و عفونی در دهان کودکان باعث آزردگی آنها شده و مشکلات تغذیه، رشدی یا حتی رفتاری (پرخاشگری) را سبب می‌شوند. 

معایب این روش چیست؟

در گذشته و گاهی امروزه برای انجام درمان دندانپزشکی این کودکان، دندانپزشک مجبور است با کمک دستیاران، والدین یا با به‌کار بردن وسایل خاص، برای مدتی کوتاه کودکان را بی‌حرکت کنند تا درمان انجام شود که در بسیاری موارد تنها راه چاره برای کاهش دندان درد کودک است و درمان در این حالت معایب خاص خودش را دارد.

1-    استفاده از وسایل دندانپزشکی زمانی که کودک مرتب تکان می‌خورد باعث آسیب به بافت نرم دهان کودک می‌شود.

2-    درمان در این وضعیت باعث کاهش دقت و کیفیت کار دندانپزشک می‌شود. 

3-  شرایط نامناسب درمان و مقاومت کودک حین انجام کار باعث اثرات روحی و روانی شده و ترس از دندانپزشکی برای همیشه در وجود کودک باقی می‌ماند.

با این حال اگر کودک تنها یک یا دو دندان پوسیده اورژانسی داشته باشد و بقیه دندان‌‌ها پوسیدگی درحد کمی باشد که بتوان با فلورایدتراپی، کنترل رژیم غذایی و رعایت بهداشت آنها را متوقف کرد، می‌توان آن یک یا دو دندان اورژانسی را با همین روش کنترل فیزیکی (بدون بیهوشی) درمان کرد. 

اگر تحت بیهوشی باشد، باید چه کار کرد؟

زمانی که بیمار کاندیدای درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی باشد، نیاز به مشاوره توسط متخصص بیهوشی و آزمایش خون کامل دارد. این بیماران در بیمارستان یا مراکز جراحی محدود که امکانات کار دندانپزشکی را دارند و زیرنظر متخصصان بیهوشی قابل انجام است. بیمار در همان روز عمل با رسیدن به سطح هوشیاری مطلوب با نظر متخصص بیهوشی مرخص می‌شود. حین عمل نیز با کاهش سطح هوشیاری، کودک وقایع هنگام عمل را به خاطر نمی‌آورد و هیچ حرکتی توسط کودک صورت نگرفته و با آرامش کامل و دقت بالا درمان‌های دندانپزشکی انجام می‌شود. بعد از انجام درمان دندانپزشکی تحت بیهوشی، رعایت بهداشت، کنترل رژیم غذایی و معاینات دوره‌ای دندانپزشکی برای پیشگیری از پوسیدگی‌ها مراجعه ضروری است. 

دکتر صدیقه مظفر، متخصص دندانپزشکی کودکان:

دکتر صدیقه مظفر فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 106301 که بعد از گذراندن دوره تخصصی دانشگاه شهید بهشتی در سال 89 موفق به کسب بورد تخصصی دندانپزشکی کودکان شدند و در همان سال به عنوان استادیار در دانشکده دندانپزشکی دانشگاه شاهد مشغول به کار شد. 

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر صدیقه مظفر با شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177934470

09338099088

آدرس: تهران، نارمک، ضلع جنوبی میدان هفت حوض (نبوت)، ابتدای رضوان غربی، روبروی 7 سنتر، ساختمان پزشکان رضوان، واحد۹


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ