بادام، پسته و فندوق؛ دهانتان آب افتاد؟!

غزاله ذوالفقاری
راهنمای کامل آجیل خوری!

تقریبا همه انواع مغزها و آجیلها چندین خاصیت دارند و خوبی آجیل این است که اگر روزانه مقداری از آن را که سرشار از چربیهای غیراشباع هستند، میل کنید، رژیم سالمی خواهید داشت که برای قلبتان هم خوب است!

بادام :  به کاهش وزن کمک کرده، چربی بدن را کاهش میدهد و فشارخون را پایین میآورد. میتواند در کاهش کلسترول هم موثر باشد.  مغذیترین مغز است، یعنی در وزن و کالری مشخص مقدار مواد مغذی بیشتری دارد.

23 دانه از آن 163 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: کلسیم، آهن، فیبر، ویتامین E، ریبوفلاوین، منیزیم، فسفر و منگنز است.

بادام زمینی:  در حفظ سلامت پوست، مو و ماهیچهها موثر است.  پتاسیم آن سطح آب و متابولیسم بدن را تنظیم میکند.  مانع از گرفتگی عضلات میشود.

بادام زمینی در حقیقت دانه نیست، بلکه از خانواده سبزیهاست!

28 دانه از آن 166 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: پروتئین، نیاسین، ویتامین E، فولات، منیزیم، فسفر، منگنز و مس است.

بادام هندی:  منیزیم به ساختمان پروتئینها و تامین انرژی کمک میکند.  برای داشتن استخوانها و دندانهای محکم فسفر برای بدن لازم است.  آهن باعث سالم ماندن پوست، مو و ناخنها میشود.

18 دانه از آن 163 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: منیزیم، فسفر، مس، آهن و پروتئین است.

فندق:  مانع از پیری زودرس و تجزیه سلولها و بافتها میشود.  برای تولید گلبولهای قرمز و سفید موثر است.

20 دانه از آن 178 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: منیزیم، مس، منگنز، فسفر، ویتامین E، سلنیوم و فیبر است.

پسته :  بدون کلسترول.  سرشار از چربیهای غیراشباع (به حفظ سلامت قلب کمک میکند).  مس، منیزیم و ویتامین B در تقویت سیستم ایمنی بدن موثر است.

49 دانه از آن 161 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: تیتانیوم، ویتامین B6، فسفر، مس و منگنز است.

گردو:  سرشار از چربی غیراشباع تکزنجیرهای و اسید چرب امگا3 است (که به پیشگیری از بیماریهای قلبی کمک میکند).  اسیدهای چرب امگا3 میتوانند مانع از بروز آرتروز و افسردگی شوند.

14 دانه از آن 173 کیلو کالری دارد و منبع خوبی از: پروتئین، ویتامین B6، منیزیم، فسفر، مس، منگنز و سلنیوم است.

آشنایی با چربیهای آنها :

آجیلها مقدار چربی بیشتری دارند اما بعضی از این چربیها (انواع غیراشباعشان) برای ما مفید هستند و میتوانند به کاهش سطح کلسترول و ریسک بیماریهای قلبی کمک کنند. در مقابل چربیهای اشباع (که به نوعی در غذاهای حیوانی وجود دارند) باعث افزایش سطح کلسترول خون میشوند و ممکن است باعث گرفتگی رگها شوند و ریسک بیماریهای قلبی-عروقی را افزایش دهند.

قانون کلی وجود دارد؟

معمولا افراد سالم و بالغ باید بین 20 تا 30 درصد از انرژی روزانهشان را از طریق چربیها (بین 44 تا 78 گرم) تامین کنند. لازم به ذکر است که نباید بیشتر از 10 درصد از کالری دریافتی روزانه (حدود 22 گرم) از طریق چربیهای اشباعشده تامین شود.

نکته :کره بادام یا کره بادامزمینی همان خواص مغزهایشان را دارند و فقط باید سعی کنید برندهایی را انتخاب کنید که کمترین فرآوری را تجربه کرده باشند.

چند پیشنهاد سالم و مقوی برای میان وعدههای شما

پاپکورن سلامت: یک فنجان ذرت بدون نمک و کره را روی حرارت بگذارید. پاپکورنها را از روی حرارت برداشته، یک قاشق چایخوری کره بادام زمینی روی آن آب کنید و میل کنید.

ساندویچ سلامت: 2 قاشق چایخوری کره بادام را روی یک برش نان غله کامل بمالید. یک برش موز روی آن بگذارید و مقداری پودر دارچین روی آن بپاشید و لذت ببرید!

شیک سلامت: یک عدد موز، یک قاشق پودر کاکائو، یک فنجان شیر موز وانیلی و 2 قاشق چایخوری کره بادامهندی را با هم مخلوط کنید تا کاملا نرم و یکدست شود.

به آجیل حساسیت دارید؟

تخمهها را امتحان کنید!

تخمهها هم به اندازه مغزها سالم و خوشطعم هستند و احتمال آلرژی به آنها وجود ندارد!

تخمه کدو چرا سالم است؟ چون سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین K، آهن، منیزیم، پتاسیم، فسفر، روی، مس و منگنز دارد.

تخمه آفتابگردان چرا سالم است ؟ چون سرشار از فیبر، پروتئین، ویتامین E، نیاسین، ویتامین B6، فسفر، فولات، مس، منگنز و سلنیوم دارد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ