شیوع خشکی چشم در جوانان به‌ علت استفاده مداوم از رایانه

mousavi
دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک: سندرم خشکی چشم بر اثر فقدان مزمن مواد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده سطح چشم یعنی اشک ایجاد می‏شود. عواقب معمول خشکی چشم شامل تحریک‌پذیری خفیف تا دائمی تا التهاب شدید بافت‏های جلویی چشم است.

دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک:

تعدادی از مراجعه‌کنندگان به درمانگاه‌ها، بیمارانی هستند که با عارضه خشکی چشم مواجه شده‌اند. این عارضه گاهی خفیف و گاهی آن‌قدر شدید است که زمینه‌ساز بروز مشکلات چشمی دیگری می‌شود.

خشکی چشم یعنی چی؟

سندرم خشکی چشم بر اثر فقدان مزمن مواد نرم‌کننده و مرطوب‌کننده سطح چشم یعنی اشک ایجاد می‏شود. عواقب معمول خشکی چشم شامل تحریک‌پذیری خفیف تا دائمی تا التهاب شدید بافت‏های جلویی چشم است. خشکی مداوم‌، احساس خارش، قرمزی و سوزش چشم ‌از علائم معمول خشکی چشم است. اغلب همین علائم کافی است تا چشم‌پزشک‌ تشخیص خشکی چشم ‌را برای شما مطرح کند‌، ولی گاهی اوقات پزشک لازم است با اندازه‌گیری‌های خاصی مقدار اشک شما را ارزیابی کند. به‌همین خاطر ممکن است درمان‏های مختلفی برای از‌بین بردن خشکی چشم وجود داشته باشد. یکی از رایج‏ترین درمان‏ها استفاده از قطره اشک مصنوعی است. بهتر است روزی دو الی سه‌بار (بستگی به خشک بودن چشم‏ها دارد) از این قطره استفاده کنید. اگر بعد از یک ماه این مشکل درمان نشد، باید به پزشک متخصص در این زمینه مراجعه کنید.

علت ابتلا به این بیماری چیست؟

علت‌های مختلفی ممکن است باعث بروز این بیماری، یعنی خشکی چشم، شوند. یکی از علت‌ها، افزایش سن است، حتی گاهی اوقات شرایط آب‌و‌هوایی هم می‌تواند باعث به‌وجود آمدن این مشکل شود. به‌عنوان مثال در نواحی گرم و خشک درصد ابتلا به این بیماری وجود دارد. غیر از این مسائل گاهی اوقات خشکی چشم می‌تواند ناشی از مصرف دارویی خاصی مثل آنتی‌هیستامین یا فشار‌خون و‌… باشد. استفاده طولانی از لنز تماسی نیز از علل دیگر است. اما یکی از علت‌های ابتلا به خشکی چشم استفاده طولانی‌مدت از یارانه است، چرا‌که کم پلک زدن می‌تواند مشکل‌ساز شود.

درمان این بیماری به چه صورت است؟

خشکی چشم در مراحل خفیف توسط قطره‌های اشک مصنوعی، استفاده از پمادهای نرم‌کننده سطح چشم، استفاده از عینک‌های آفتابی، قرار نگرفتن مقابل باد، دود سیگار و محیط‌هایی با آب و هوای خشک معمولا قابل‌درمان است. استفاده از کمپرس آب گرم در موارد شدیدتر بیماری کمک‌کننده است. گاهی در موارد شدید ممکن است مجبور شویم مجاری اشک را ببندیم تا اشک پایداری بیشتری در چشم داشته باشد.

دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک:

دکتر عادل رزاقی فوق تخصص مجاری اشکی و پلاستیک چشم و عضو آکادمی چشم پزشکان ایران و آمریکاست و سبک نوینی درمان مجاری اشکی دارد. دکتر عادل رزاقی که عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را درکارنامه دارد، بعد از سالها خدمت و درمان بیماران در بیمارستان فارابی در سال ۱۳۸۷ به افتخار بازنشستگی نائل شد. دکتر رزاقی در جراحی پلک مهارت ویژه‌ای دارد.

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر عادل رزاقیبا شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188909777 

09121141401

آدرس: استاد نجات‌ اللهی شمالی، بالاتر از کریم خان زند، موسسه پزشکی ایرانیان، شماره 297 

وب سایت: drrazzaghi.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ