بیماری تنگی مجرای اشکی آیا شایع و قابل درمانی است؟

mousavi
دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک: تنگی مجرای اشکی، بیماری‌ای است که غالبا ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی یا یک عامل بیرونی مثل عفونت یا ضربه به استخوان بینی است. انسداد مادرزادی این بیماری، پس از تولد و در فاصله سنی ۳ تا ۱۲ هفتگی به شکل اشک ریزش مداوم یک چشم و در موارد نادری از هر ‌دو چشم بروز پیدا می‌کند

دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک:

آیا می‌دانید که با هر بار پلک زدن مقداری از اشک تولید ‌شده توسط غده اشکی در سمت بالای کاسه چشم، از طریق سیستم تخلیه اشکی به داخل بینی جاری می‌شود؟ جالب‌تر آنکه همیشه هیجانات، غم و ناراحتی باعث اشک ریختن بی‌امان و مداوم نمی‌شود، بلکه اگر مجرای اشکی، تحت‌تاثیر عواملی چون ناهنجاری‌های مادرزادی یا یک پروسه التهابی همچون عفونت مزمن،

دچار گرفتگی شود، به‌طور مکرر اشک می‌ریزیم؟!

تنگی مجرای اشکی، بیماری‌ای است که غالبا ناشی از ناهنجاری‌های مادرزادی یا یک عامل بیرونی مثل عفونت یا ضربه به استخوان بینی است. انسداد مادرزادی این بیماری، پس از تولد و در فاصله سنی ۳ تا ۱۲ هفتگی به شکل اشک ریزش مداوم یک چشم و در موارد نادری از هر ‌دو چشم بروز پیدا می‌کند و در همان مقطع توسط پزشک متخصص تشخیص داده شده و درمان می‌شود، اما در بزرگسالان ممکن است اشک ریزش ناشی از انسداد مجرای اشکی، به‌دنبال عوامل عفونی یا شکستگی استخوان‌های بینی اتفاق بیفتد.

نکته اینجاست که این بیماری علاوه بر آزاردهنده بودن به علت واکنش‌های التهابی چشم و نیز پوست اطراف چشم‌ها، در طولانی‌مدت می‌تواند منجر به عفونت کیسه‌اشکی شود. با این حال جای خوشحالی است که این اشک ‌ریختن‌های بی‌امان، در اکثر موارد، عارضه‌ای قابل درمان است.

نوزادانی که زیاد اشک می‌ریزند

دکتر عادل رزاقی، فوق ‌تخصص مجرای اشکی و جراحی پلاستیک چشم می‌گوید: بیماری انسداد مجرای اشکی در نوع اول خود یک بیماری مادرزادی است و در نوع دوم جنبه اکتسابی دارد. در نوع مادرزادی آن که از مادر مبتلا به تنگی مجرای اشکی، در ۲۰درصد موارد به فرزند منتقل می‌شود، بیماری از حدود ۶‌هفتگی تا ۲‌ماهگی در نوزاد قابل مشاهده و تشخیص است. به گفته دکتر رزاقی، در‌واقع اشک ریزش شدید از یک یا هر دو چشم صورت می‌گیرد.

در چنین شرایطی دستور متخصصان، برای رفع این عارضه، ماساژ مجرای اشکی توسط والدین کودک تا ۱۳‌ماهگی است. بدیهی است اشک ریزش تعدادی از کودکان با این روش درمان می‌شود، در غیر این صورت با یک جراحی بسیار ساده و همراه با بیهوشی خفیف، انسداد مجرای اشکی از بین می‌رود. خوشبختانه این جراحی در ۹۵‌درصد موارد در رفع بیماری موثر است. در ۵‌درصد موارد باقی‌مانده نیز پزشک متخصص تصمیم می‌گیرد که آیا جراحی را تکرار یا از شیوه باز کردن مجرای اشکی با لوله‌های نازک پلاستیکی و از طریق مجرای بینی استفاده کند. به‌علاوه در روش اخیر پزشک از روش آندوسکوپی برای پاک کردن کیسه اشکی و مجرای بینی متصل به آن استفاده می‌کند.

دکتر عادل رزاقی، جراح و متخصص بیماریهای چشم و زیبایی پلک:

دکتر عادل رزاقی فوق تخصص مجاری اشکی و پلاستیک چشم و عضو آکادمی چشم پزشکان ایران و آمریکاست و سبک نوینی درمان مجاری اشکی دارد. دکتر عادل رزاقی که عضویت در هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران را درکارنامه دارد، بعد از سالها خدمت و درمان بیماران در بیمارستان فارابی در سال ۱۳۸۷ به افتخار بازنشستگی نائل شد. دکتر رزاقی در جراحی پلک مهارت ویژه‌ای دارد.

شما می توانید جهت ارتباط با مطب دکتر عادل رزاقیبا شماره های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188909777  

09121141401

آدرس: استاد نجات‌ اللهی شمالی، بالاتر از کریم خان زند، موسسه پزشکی ایرانیان، شماره 297 

وب سایت: drrazzaghi.ir

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ