نقش تکنولوژی لیزر در دندانپزشکی چیست؟

zahra
دکتر محمود ادیب، جراح دندان‌پزشک و ایمپلنتولوژیست: کاربرد لیزر بسیار مختلف و متنوع است. بیش از یک دهه نیست که کاربردهای معمول کلینیکی در دندانپزشکی پیدا کرده است. به‌عبارتی ما با یک پدیده جوان روبه‌رو هستیم. از طرف دیگر این تکنولوژی در حال توسعه و پیشرفت است. برخلاف باور عموم که لیزر ابزاری است که تنها می‌توان از آن در پاره‌ای از امور درمانی بهره گرفت.

 دکتر محمود ادیب، جراح  دندان‌پزشک و ایمپلنتولوژیست:

تکنولوژی لیزر

کاربرد لیزر بسیار مختلف و متنوع است. از یک سی‌دی‌خوان ساده در کامپیوتر  یا اشعه‌ای که برای خواندن «بارکد» اجناس و نام محصولات در فروشگاه‌ها به‌‌کار می‌رود، گرفته تا بررسی یک میکروب از نظر وزن و تعیین میزان وزن هسته سلول، از لیزر بهره گرفته می‌شود. اندیشه و فکر اولیه لیزر به آلبرت اینشتین در سال۱۹۱۶ همزمان با ارائه «تئوری نشر برانگیخته» برمی‌گردد. در سال۱۹۶۰ اولین لیزر توسط «تئودور مایمن» ساخته شد و در ادامه از همان سال‌های اولیه اندیشه به‌کارگیری آن در دندانپزشکی آغاز شد و آثار آن در پژوهش‌های دندانپزشکی مورد بررسی قرار گرفت. در سال‌های اولیه ظهور، لیزر بیشتر به‌منظور برش بافت نرم کاربری داشت، اما تراش استخوان با لیزر امکان‌پذیر نبود. در دهه۱۹۸۰ «fda» سازمان غذا و داروی ایالات متحده کاربرد لیزر به‌منظور استفاده از آن در بافت‌های نرم را پذیرفت. کاربرد لیزر به‌عنوان یک ابزار برش برای بافت‌های سخت در دهه۹۰ میلادی با آمدن لیزرهای جدید مانند لیزرهای خانواده «اربیوم» رواج یافت. این نوع از لیزر در همان آغاز راه توانست تاییدیه fda را به‌منظور جراحی بافت سخت دریافت کند.

  جایگاه لیزر در دندانپزشکی

در دنیا این تکنولوژی بیش از چند دهه از عمرش نمی‌گذرد و شاید بیش از یک دهه نیست که کاربردهای معمول کلینیکی در دندانپزشکی پیدا کرده است. به‌عبارتی ما با یک پدیده جوان روبه‌رو هستیم. از طرف دیگر این تکنولوژی در حال توسعه و پیشرفت است. برخلاف باور عموم که لیزر ابزاری است که تنها می‌توان از آن در پاره‌ای از امور درمانی بهره گرفت، لیزر به‌عنوان یک فناوری می‌تواند قابلیت‌های مختلفی داشته باشد. از یک تشخیص ساده گرفته تا آثار شبه دارویی و همچنین عملکرد تخریبی آن با خصوصیات فیزیکی مختلف در شرایط متفاوت به‌منظور کاربرد‌های مختلف. امروزه لیزر، تکنولوژی فوق‌مدرنی است‌ در خدمت بشر؛ کشورهای پیشرفته مانند ژاپن، آمریکا، برزیل، آلمان، بلژیک، فرانسه و روسیه دارای مراکز تحقیقاتی معتبری در زمینه لیزر در دندانپزشکی هستند. انجمن‌ها و سازمان‌های بزرگی برای این فناوری در سطح جهان تشکیل شده‌اند، ازجمله فدراسیون جهانی لیزر در دندانپزشکی wfld یا آکادمی لیزر در دندانپزشکی در ایالات‌متحده و آمریکای‌شمالی

بهره‌گیری از لیزر در درمان‌های دندانپزشکی طی سال‌های اخیر:

در حال حاضر تعداد اندکی دستگاه لیزر با کاربری درمانی در کشور وجود دارد. به‌عبارتی، این تکنولوژی در کشور هنوز همه‌گیر نشده است. تعداد دستگاه‌های لیزری که با کاربری درمانی در امر دندانپزشکی استفاده می‌شود، شاید به تعداد انگشتان دو دست هم نرسد. تعداد دندانپزشکانی که در زمینه لیزر توانایی کار را دارند، بسیار محدود هستند. البته تمهیداتی در مراکز تحقیقاتی دانشگاه‌ها اندیشیده شده تا با آموزش‌های دقیق و با رعایت استانداردهای جهانی به این تعداد، بر دانش و مهارت کافی آنان افزوده شود. پس تبلیغاتی مبنی بر ترمیم دندان با لیزر که حتی در برخی روزنامه‌ها و مجلات شاهد هستیم، پایه علمی ندارد و اساسا عبارت ترمیم دندان با لیزر، چندان صحیح نیست. دندانپزشک می‌تواند دندان بیمار را با استفاده از لیزر تراش بدهد و در‌نهایت امر برای ترمیم دندان‌ها از «کامپوزیت» استفاده کند. کامپوزیت‌ها مواد هم‌رنگ دندانی هستند که به‌منظور پر کردن دندان به کار می‌روند. در حال حاضر با یک نور آبی‌رنگ که به‌منظور فعال کردن روند «پلی مریزاسون» پخت کامپوزیت به‌کار می‌رود، از این نور استفاده می‌شود. این نور آبی‌رنگ که از هالوژن ساطع می‌شود، لیزر نیست. البته ناگفته نماند، لیزرهایی نیز مثل لیزر آرگون آبی وجود دارند که توانایی انجام این عمل را با محاسن و معایب خود دارند ولیکن به لحاظ هزینه مقرون به صرفه نبوده و در حال حاضر بیشتر در امور تحقیقاتی از آنها استفاده می‌شود. درواقع عملا هیچ دستگاهی از این دست در کلینیک‌های دندانپزشکی وجود ندارد.

سرعت عمل لیزر در زمان درمان چقدر است؟

لیزرهایی که دو تا سه سال پیش در این زمینه به‌کار می‌رفتند، کند بودند و سبب خستگی بیمار طی فرآیند درمان می‌شدند، اما با آمدن نسل جدید لیزرها، سرعت عمل دندانپزشکی که با لیزر کار می‌کنند، افزایش یافته‌اند، البته این سرعت بستگی به مهارت دندانپزشک هم دارد. در یک جمع‌بندی کلی باید گفت، با قابلیت‌های روش لیزر، عوارض احتمالی در محل عمل کمتر شده و بهبود سریع‌تر انجام می‌پذیرد. همچنین درمانگر با کنترل بیشتر و آسیب کمتری به هدف خود می‌رسد.

جراحی دندان با لیزر بدون درد است؟

باید به این مسئله واقع‌بینانه نگاه کرد، چراکه درد یک فاکتور چند عاملی بوده و در افراد مختلف متاثر از عواملی چون جنس، سن و شرایط روحی است. اینکه گفته می‌شود، دندانپزشکی بی‌درد، حداقل در حال حاضر اغراق‌آمیز بوده و بهتر است، چنین عنوان شود که برمبنای عواملی که قبلا به مواردی از آن اشاره شد، بیمار حداقل درد را متحمل خواهد شد.

 دکتر محمود ادیب، جراح  دندان‌پزشک و ایمپلنتولوژیست:

دکتر ادیب درمان‌هایی از قبیل: ایمپلنت فوری، All on 4‌، درمان لقی دست دندان‌، دندانپزشکی زیبایی‌، لبخند هالیوودی، مرتب کردن دندان‌ها بدون ارتودنسی، کامپوزیت ونیر لامینیت ونیر، روکش‌های زیرکونیا، فول سرام، سفید کردن دندان‌ها، بلیچینگ، (Bleaching)، روکش‌هایIPS، ارتودنسی، ارتودنسی نامرئی و… را در مطب خود انجام می‌دهند. 

دکتر محمود ادیب دارای گواهینامه رسمی: ایمپلنت از آکادمی ایمپلنتولوژی فرانسه، پیوند استخوان (Bone Graft) از دانشگاه NYU آمریکا (نیویورک)، و عضو کنگره بین‌المللی ایمپلنتولوژی ICOI هستند.

آدرس: تهران- پایین‌تر از میدان فلسطین- خیابان بزرگمهر- روبه‌روی خیابان سرپرست- پلاک‌30- طبقه همکف

جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02166400483

02166400484

09333400757 (تماس از 9 صبح تا 9 شب)

آدرس وب سایت:dradib.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ