چرا پارکینسونی ها، با کاهش میل جنسی مواجه اند؟

حمیدرضا محمدیان
اختلال در عملکرد جنسی از عوارض این بیماری به شمار می آید

بیماری پارکینسون یک اختلال پیشرونده سیستم عصبی است که بر حرکات بدن اثر می گذارد. این بیماری به تدریج پیشرفت می کند و گاهی اوقات با لرزشی خفیف فقط در یک دست شروع می شود. با اینکه لرزش دست، شناخته شده ترین علامت بیماری پارکینسون است اما این اختلال معمولاً باعث سختی یا کندی حرکات نیز می شود.

نشانه های اولیه ممکن است خفیف باشد و مورد توجه قرار نگیرد. علایم اغلب از یک سمت بدن شروع می شود و حتی پس از اینکه علایم، شروع به اثر بر هر دو سمت بدن می کند معمولاً در همان سمت اولیه، بدتر خواهند بود. نشانه های بیماری پارکینسون شامل موارد زیر است:

علت بیماری پارکینسون ناشناخته است ولی عوامل متعددی در آن دخیل هستند که عبارتند از:

  • ژن ها و وراثت: داشتن بستگان نزدیک دچار بیماری پارکینسون، شانس ابتلای فرد به بیماری پارکینسون را در آینده افزایش می دهد. بنابراین خطر ابتلای فرد به این بیماری در صورت عدم وجود موارد بیماری پارکینسون در افراد خانواده ، هنوز پایین است.
  • محرک های محیطی به عنوان مثال کاهش فعالیتهای مغزی در سنین جوانی، میانسالی و حتی کهنسالی
  • سن: بالغین جوان بندرت بیماری پارکینسون را تجربه می کنند. پارکینسون معمولاً در اواسط یا اواخر زندگی شروع می شود و خطر آن با افزایش سن، افزایش  می یابد.
  • جنس: احتمال ابتلای مردان به بیماری پارکینسون بیشتر از زنان است.
  • مواجهه با توکسین ها: مواجهه مداوم با علف کش ها و آفت کش ها می تواند احتمال ابتلای فرد به بیماری پارکینسون را افزایش دهد.

از عوارض این بیماری می توان به مشکل  در تفکر- افسردگی و تغییرات احساسی- مشکلات خواب و اختلالات خواب- مشکلات مثانه مثل عدم توانایی در  کنترل ادرار یا مشکل در دفع ادرار- یبوست و اختلال عملکرد جنسی مثل کاهش میل جنسی اشاره کرد.

چون دلیل بیماری پارکینسون ناشناخته است، راههای قطعی پیشگیری از آن هم هنوز شناخته نشده است. با این حال، برخی تحقیقات نشان داده اند که مصرف کافئین به میزان کم و چای سبز و البته حل جدول و تمرینات ذهنی در دوران میانسالی و سالمندی می­تواند خطر بروز و حتی پیشرفت بیماری پارکینسون را کاهش دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ