چه افرادی از مزیت‌های بیلیچینگ محروم هستند؟

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک: بیلیچینگ به‌طور کلی مخصوص تغییر رنگ‌های داخلی است. این یعنی اینکه شما ممکن است استعمال دخانیات داشته باشید که بر اثر دود سیگار یا قلیان یا هر دود دیگری، رنگ‌هایی روی دندان ایجاد می‌شود.

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

دندانپزشکی زیبایی جای خود را در دنیای دندانپزشکی باز کرده است و به طور شایع برای افرادی که دندان‌های سالمی دارند و می‌خواهند دندان‌های‌شان بهتر، زیباتر و درخشان‌تر دیده شوند، استفاده می‌شود که نتیجه آن داشتن لبخند و چهره زیباتر است.

درمان با بیلیچینگ:

درمان بیلیچینگ مختص افرادی است که دندان‌های‌شان تقریبا از همه نظر سالم است و فقط از نظر رنگ دچار مشکل هستند و می‌خواهند رنگ بهتر و طبعا سفیدتری داشته باشند.

به طور کلی دندانپزشکی بیلیچینگ به دو دسته تقسیم می‌شود‌: یک دسته به‌نام آفیس بیلیچینگ است که در مطب دندانپزشکی توسط پرسنل آنجا انجام می‌شود. این روش معمولا در بازه یک یا دو ساعته و بر‌حسب تکنیک دندانپزشکی انجام می‌شود و بعد از آن درمان تا سه بار قابلیت تکرار دارد. بیمار وقتی مرحله اول را انجام داد اگر به نتیجه مطلوب برسد، همین مرحله برای او کافی است، در غیر این صورت با یک وقفه دو یا سه هفته‌ای مرحله دوم و سوم را هم را می‌تواند انجام دهد.

نکته‌ای که باید درمورد بیلیچینگ آفیس (بیلیچینگ در مطب) بدانید!

مسئله‌ای که در درمان بیلیچینگ آفیس مهم است، تکنیک و تبحر کادر و نوع ماده‌ای است که استفاده می‌شود. در مملکت ما ورود مواد باکیفیت با هزینه کمتر در کشور کار آسانی نیست. اما در درمان بیلیچینگ مهم است که ماده مورد استفاده دارای استانداردهای بین‌المللی باشد و خیلی از مواد اروپایی و امریکایی و حتی نمونه‌های مرغوب آسیایی در این درمان به کار برده شود. توصیه ما به بیماران استفاده بهترین مواد در هر زمینه‌ای است که درمان بیلیچینگ هم از آن مستثنا نیست. درمان بیلیچینگ برحسب تکنیک، بدون هیچ نیروی محرکی انجام می‌شود؛ یعنی از حرارت و هیچ اشعه‌ای استفاده نمی‌شود که اکتیواتور یا فعال‌کننده هستند مثل لیزر.‌ توصیه ما این است که مواد بدون هیچ اشعه‌ای با دندان بیمار تماس پیدا کند چون هر محرکی باعث بالا رفتن دمای دندان درنتیجه صدمه به دندان می‌شود. 

 این روش همه تغییر رنگ‌ها را از‌بین می‌برد؟ 

بیلیچینگ به‌طور کلی مخصوص تغییر رنگ‌های داخلی است. این یعنی اینکه شما ممکن است استعمال دخانیات داشته باشید که بر اثر دود سیگار یا قلیان یا هر دود دیگری، رنگ‌هایی روی دندان ایجاد می‌شود. در این مرحله یک پالیشینگ یا یک روش تمیز‌سازی سطح بیرونی دندان باید‌ انجام شود. به‌طور روتین قبل از بیلیچینگ یک جرم‌گیری یا پالیش انجام می‌شود تا چیزی که به‌عنوان تغییر رنگ می‌خواهد انجام شود روی ساختار داخلی دندان باشد.

علت شایع‌ترین تغییر رنگ دندان چیست؟

شایع‌ترین تغییر رنگ‌ها که ما و شاید تمام دنیا با آن درگیر هستیم، تغییر رنگ ناشی از سن است. در سنین 40سال به بالا باتوجه به فشارهایی که روی دندان وارد می‌شود، ترک‌هایی ایجاد شده که به مرور باعث جذب رنگ‌ها و حتی تغییر رنگ آج دندان می‌شود. معمولا بیلیچینگ برای افرادی مثل خانم یا آقای 40یا 50ساله روش بسیار خوبی است. ‌دومین حالت افرادی هستند که به‌طور مادرزادی دندان‌های تیره‌تری دارند، بدون ‌آنکه دارای هیچ‌گونه بیماری خاصی باشند و فقط ژنتیک باعث این امر شده باشد، بیلیچینگ جوابدهی خوبی در این زمینه خواهد داشت.

چه افرادی از مزیت‌های بیلیچینگ  بی‌بهره می‌مانند؟

مشکل اساسی ما در بیلیچینگ با افرادی است که در یک بازه زمانی مادرشان در زمان بارداری از آنتی‌بیوتیک خاصی استفاده کرده باشند که معمولا روش بیلیچینگ برای این افراد به خوبی جواب نمی‌دهد. البته باید به این نکته اشاره کنم که‌ تعداد این افراد خیلی کم است. خوشبختانه در کشور ما مصرف این آنتی‌بیوتیک‌ها که در راس آنها تتراسایکلین قرار دارد، در زمان بارداری کم شده است. اما در کشور ما افراد دیگری هم وجود دارند که به روش بیلیچینگ جواب خوبی نمی‌دهند؛ افرادی هستند که دچار فلوروزیس (کسانی هستند که در مناطقی زندگی می‌کنند که فلوراید آب بیش از حد طبیعی است) شده‌اند. در این افراد به‌دلیل قرار گرفتن فلوراید آب به‌صورت الگوی خاصی (ساختار دندان لایه‌لایه تشکیل شده است که این لایه‌ها به‌دلیل وجود فلوراید رنگ گرفته‌اند) ‌بیلیچینگ جواب نمی‌دهد. توصیه می‌کنیم که این دسته از افراد نام برده شده بیلیچینگ انجام ندهند و از بقیه درمان‌های زیبایی استفاده کنند‌. اگر رنگ گرفته شده مطلوب به نظر رسید ما به بیماران توصیه می‌کنیم یک مرحله بیلیچینگ هم استفاده کنند. به این صورت که مواد بیلیچینگ را با یک تری ساخته شده، مخلوط کرده و بیمار بعد از انجام مرحله داخل مطب این مواد را دوهفته تا یک ماه با توصیه‌هایی که به او داده می‌شود از این مواد استفاده کند. هدف از این کار یک مقدار تقویت بیلیچینگ انجام شده و از آن مهم‌تر ثبات و پایداری رنگ پاک شده است. معمولا بیلیچینگ Home (بیلیچینگ در منزل) به تنهایی نمی‌تواند کمکی کند ولی ترکیب این دو با هم جوابدهی بالایی دارد. به هر حال تا سه‌بار بیلیچینگ قابل انجام است و بهتر است فاصله‌ای بین این مراحل باشد.

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

دکتر مهدی امیری سیاوشانی فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 110200 از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران است. وی بعد از گذراندن دوره تخصصی در سال 95 موفق به کسب بورد تخصصی رادیولوژی فک و صورت شدند. دوره ابتدایی و پیشرفته ایمپلنت را در مرکز آموزشهای عالی دندانپزشکی آپادانا تک گذرانده  و  دارای گواهینامه XIVE آلمان و ITI سوییس و MIB فرانسه است دکتر سیاوشانی دارای 10 سال سابقه فعالیت است.

برای ارتباط با دکتر مهدی امیری سیاوشانی می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177724899

02177736115

09212159906(تماس با پزشک)

09128201014

آدرس: تهرانپارس، گلبرگ شرقی، بین چهارراه رشید و کیخسروی، جنب داروخانه گلبرگ، ساختمان پارسیان، پلاک 60، واحد3

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ