چطور بدون دخالت ارتودنسی، نامرتبی دندان‌ها را ازبین ببریم؟!

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک: افرادی هستند که دندان‌های سالمی دارند و پوسیدگی و خرابی ندارند ولی به‌هم ریختگی‌هایی در دندان‌های آنها وجود دارد. با این حال به دلایلی نمی‌خواهند عمل‌های ارتودنسی را انجام دهند، معمولا در افراد مسن‌تر یا افرادی که شاغل هستند و نمی‌خواهند ارتودنسی داشته باشند، شروع به درمان‌های استاتیک می‌کنند.

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

افرادی هستند که دندان‌های سالمی دارند و پوسیدگی و خرابی ندارند ولی به‌هم ریختگی‌هایی در دندان‌های آنها وجود دارد. با این حال  به دلایلی نمی‌خواهند عمل‌های ارتودنسی را انجام دهند، معمولا در افراد مسن‌تر یا افرادی که شاغل هستند و نمی‌خواهند ارتودنسی داشته باشند، شروع به درمان‌های استاتیک می‌کنند که خیلی زمان‌بر هم ‌نیستند. این دسته از درمان‌ها در زمان کوتاهی قابل انجام هستند که هم بد شکلی و هم بد‌رنگی دندان‌ها را از‌بین می‌برند. 

این نوع درمان‌ها به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند:

دسته اول که قدمت بیشتری دارند، درمان‌های پُرسِلّن لامینیت هستند که دندان‌های بسیار زیبایی به بیمار ارائه می‌دهند، ولی این روش دو عیب به‌همراه دارد؛ اول اینکه هزینه‌اش از درمان کامپوزیت لامینیت بیشتر است و دوم اینکه در اغلب مواقع قبل از اینکه لامینیت شود دندان باید یک تراش کوچک داده شود و دندانی که تراش داده شود دوباره به حالت اولیه بر نمی‌گردد. هر چند روش‌های جدید مثل لومینیر بدون تراش این کار را انجام می‌دهند، اما کامپوزیت لامینیت‌ها که درموردشان صحبت خواهیم کرد، بسیار پیشرفت کرده‌اند. نتیجه پیشرفت‌هایی که در این سیستم انجام گرفته، ارائه کامپوزیت‌هایی است که در کنار زیبا و درخشان بودن‌ دارای کیفیت بهتری هستند تا جایی که می‌توان گفت از سرامیک‌ها بهترند و ماندگاری خوبی دارند. پیشنهاد ما به همه افراد کامپوزیت لامینیت به‌دلیل هزینه کمتر و نخوردن تراش روی دندان‌هاست.

شاید سوال خیلی از افراد باشد که آیا دندان بعد از این درمان‌ها (کامپوزیت لامینیت یا لامینیت) در‌معرض پوسیدگی قرار می‌گیرند و عمرشان کوتاه‌تر می‌شود؟

تمام این مراحل به دو مطلب کلی بازمی‌گردد:

اول از همه تبحر دندانپزشک که این کار را انجام می‌دهد، بسیار حائزاهمیت است. اگر یک دندانپزشک متخصص یا حتی یک دندانپزشک عمومی که مهارت کافی را دارد که به‌طور استاندارد مواد و سایر روند درمان را انجام دهد، هیچ مشکلی پیش نمی‌آید.

 دوم رعایت بهداشت و دستورالعمل‌هایی است که پزشک به بیمار توصیه می‌کند. اگر بیمار همکاری لازم را با پزشک نداشته باشد، ممکن است عوارضی البته جبران‌پذیری برای بیمار به وجود بیاید. در صورتی که از همان ابتدا می‌توان با رعایت نکات گفته شده از بروز مشکلات احتمالی جلوگیری کرد. به‌طور کلی هر اقدام دندانپزشکی که انجام شود و دندان به هر شکلی دستکاری شود، نیاز به توجه بیشتری دارد. کامپوزیت چون تراشکاری کمتری دارد از نظر ما ایده‌آل‌تر است چراکه ساختار دندان غالبا دست نخورده است و اگر اتفاقی هم برای کامپوزیت رخ دهد شما می‌توانید یک کامپوزیت دیگر انجام دهید.

 رعایت این نکات لازم و ضروری است:

– ویزیت دوره‌ای هر 6ماه یک‌بار باید انجام شود.

سطح بهداشت باید ارتقا پیدا کند.

– در صورت نیاز از مکمل‌های تقویتی دندانپزشکی مثل فلوراید، دهان‌شویه‌های فلوراید یا خمیر دندان‌های حاوی فلوراید استفاده شود.

– تعاملی که بین بیمار و دندانپزشک صورت می‌گیرد حائز ‌اهمیت است. 

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

دکتر مهدی امیری سیاوشانی فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 110200 از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران است. وی بعد از گذراندن دوره تخصصی در سال 95 موفق به کسب بورد تخصصی رادیولوژی فک و صورت شدند. دوره ابتدایی و پیشرفته ایمپلنت را در مرکز آموزشهای عالی دندانپزشکی آپادانا تک گذرانده  و  دارای گواهینامه XIVE آلمان و ITI سوییس و MIB فرانسه است دکتر سیاوشانی دارای 10 سال سابقه فعالیت است.

برای ارتباط با دکتر مهدی امیری سیاوشانی می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177724899

02177736115

09212159906(تماس با پزشک)

09128201014

آدرس: تهرانپارس، گلبرگ شرقی، بین چهارراه رشید و کیخسروی، جنب داروخانه گلبرگ، ساختمان پارسیان، پلاک 60، واحد3


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ