مزیت و برتری روکش‌های تمام سرامیک نسبت به روکش‌های PFM چیست؟

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:در دندان‌های با تخریب زیاد مثل دندان‌های عصب‌کشی شده که میزان دندان باقی‌مانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان، پوشش کامل دندان با روکش ضروری است. در بعضی موارد نیز به‌منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی دندان‌ها ممکن است از روکش استفاده شود.

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

موارد استفاده از روکش‌ها چیست؟

در دندان‌های با تخریب زیاد مثل دندان‌های عصب‌کشی شده که میزان دندان باقی‌مانده کم است برای جلوگیری از شکستن دندان، پوشش کامل دندان با روکش ضروری است. در بعضی موارد نیز به‌منظور بازسازی لبخند و برگرداندن زیبایی به بعضی دندان‌ها ممکن است از روکش استفاده شود.

دسته دیگری از درمان‌های زیبایی که به‌شدت در مطب و کلینیک‌های دندانپزشکی در حال توسعه هستند جایگزینی روکش‌های تمام سرامیک به جای روکش‌های PFM یا روکش‌های قدیمی است. روکش‌های اولیه‌ای که در دندانپزشکی ساخته شدند از جنس فلز بودند و با‌توجه به ارزان بودن فلزات در آن زمان، اغلب‌شان از جنس طلا بودند. برخی مادر‌بزرگ‌ها و پدر‌بزرگ‌ها روی دندان‌های‌شان روکش طلا داشتند که  بعدها ‌متوجه شدیم این روکش‌ها صرفا جنبه زیبایی داشته و هیچ نقش درمانی نداشته‌اند و روی دندان‌های سالم به کار برده می‌شدند، اما به‌دلیل طبیعی نبودن و عدم کیفیت دیگر این کار مانند گذشته انجام نمی‌شود. البته برخی‌ها هم برای درمان از روکش‌های طلا یا به‌طور کلی روکش‌های فلزی استفاده می‌کردند که چون روی ‌فلز یک روکش پرسونال کشیده می‌شد، جزء درمان‌های خوبی به‌شمار می‌رفت و ‌ماندگاری بالایی هم داشت. البته این نوع روش درمانی در کنار مزیت‌های گفته شده دارای یک مشکل بود و آن هم عدم زیبایی و نمای ظاهری نامرغوب بود. به‌خصوص افرادی که  6 یا 8دندان بالا یا پایین‌شان‌ از این طریق، روکش شده بود، کاملا این روکش‌ها در دهان فرد نمایان بود.

معایب روکش‌های فلزی در مقابل روکش‌های سرامیکی:

اما بعد از گذشن زمان و با پیشرفت علم و تکنولوژی در دنیای پزشکی و دندانپزشکی روش‌های درمانی جایگزینی وارد بازار شدند. به‌عنوان مثال به‌دلیل عدم زیبایی جای روکش‌های فلزی، روکش‌های سرامیکی وارد بازار شدند. مزیت روکش‌های تمام سرامیک نسبت به روکش‌های فلزی این است که دیگر فلزی در کار نیست و چون برگشت نور را به آن صورت نداریم بسیار طبیعی و زیبا به نظر می‌رسند.  روکش‌های PFM تراش زیاد دارند، کوچک و باریک بودن‌شان بود که در این صورت برای قرار گرفتن روی دندان‌ها، دندانپزشک مجبور بود دندان را بیش از حد تراش دهد که تراشیده شدن بیش از حد دندان‌ها، به دندان آسیب وارد می‌کند، در صورتی که روکش‌های تمام سرامیکی عاری از این مشکلات بودند. اما بازهم لازم به ذکر است که بگویم روکش‌های فلزی ماندگاری بالایی داشتند، اما روکش‌های تمام سرامیک به‌صورت کاملا کامپیوتری و بدون دخالت فرد خاصی ساخته می‌شوند که در این روش تولید اشتباهات فردی در ساخت آنها ازبین می‌رود.

چرا تمام سرامیک؟

روکش‌های تمام سرامیک سازگاری بسیار مطلوبی با لثه دارند. انواع سرامیک‌ها با استحکام زیاد مانند سیلیکات و زیرکونیا برای این روکش‌ها کاربرد دارند‌. تغییر رنگ یا سایه تیره در لبه‌های این روکش‌ها دیده نمی‌شود. دوام آنها مطلوب و زیبایی آنها فوق‌العاده است. همچنین با صرف کمترین زمان می‌توان از این درمان استفاده کرد؛ حتی بعضی مواقع می‌توان این بازه زمانی را به کمتر از یک روز کاهش داد، یعنی همان روز کار به بیمار تحویل داده می‌شود. 

دکتر مهدی امیری سیاوشانی، دندانپزشک:

دکتر مهدی امیری سیاوشانی فارغ التحصیل دندانپزشکی عمومی در سال 84 با شماره نظام پزشکی 110200 از دانشکده دندان پزشکی دانشگاه تهران است. وی بعد از گذراندن دوره تخصصی در سال 95 موفق به کسب بورد تخصصی رادیولوژی فک و صورت شدند. دوره ابتدایی و پیشرفته ایمپلنت را در مرکز آموزشهای عالی دندانپزشکی آپادانا تک گذرانده و دارای گواهینامه XIVE آلمان و ITI سوییس و MIB فرانسه است دکتر سیاوشانی دارای 10 سال سابقه فعالیت است.

برای ارتباط با دکتر مهدی امیری سیاوشانی می‌توانید با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177724899

02177736115

09212159906(تماس با پزشک)

09128201014

آدرس: تهرانپارس، گلبرگ شرقی، بین چهارراه رشید و کیخسروی، جنب داروخانه گلبرگ، ساختمان پارسیان، پلاک 60، واحد3

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ