نقش پروتز در درمان ایمپلنت چیست؟

دکتر سعید جمالی، ایمپلنتولوژیست:پروتز ایمپلنت شامل دو دسته پروتز ثابت و متحرک می‌شود. در پروتز ثابت روکش‌ها یا پروتزهای طراحی شده به‌صورت ثابت توسط پانسمان یا پیچ در داخل دهان نصب می‌شوند ولی در پروتز متحرک دست دندان یا پروتز از ایمپلنت‌ها گیر می‌گیرند و حرکات آنها محدود می‌شود. ماهیت متحرک برای پروتز که باید هر شب از دهان خارج و زیر آن تمیز شود.

دکتر سعید جمالی، ایمپلنتولوژیست:

 انجام مراحل ساخت پروتز 

بعد از طی 2 تا 6ماه و جوش خوردن کامل ایمپلنت اگر ایمپلنت به‌صورت یک مرحله‌ای بود و ایمپلنت به داخل دهان باز بود که کار پروتزی و قالب‌گیری شروع می‌شود در غیر این صورت با یک جراحی خیلی کوچک ایمپلنت‌ها توسط نوعی پیچ به‌نام فرم دهنده لثه به داخل دهان باز می‌شوند. این پیچ‌ها، لثه را جهت نشست پروتز نهایی آماده می‌کنند و لازم است روی آنها جهت جلوگیری از التهاب و تشکیل جرم مسواک شود. بعد از قالب‌گیری قالب‌ها به‌همراه قطعات تاج مصنوعی به لابراتوار فرستاده شده و در لابراتوار توسط تکنیسین‌های مجرب ساخته می‌شود که ممکن است نیاز به مراحل کار در داخل دهان نیز داشته باشد و پس از چک کردن و مناسب بودن شرایط توسط دندانپزشک روکش یا پروتز به‌صورت پیچ شونده یا سمان در محل خود ثابت می‌شوند.

انواع پروتز:

پروتز ایمپلنت شامل دو دسته پروتز ثابت و متحرک می‌شود. در پروتز ثابت روکش‌ها یا پروتزهای طراحی شده به‌صورت ثابت توسط پانسمان یا پیچ در داخل دهان نصب می‌شوند ولی در پروتز متحرک دست دندان یا پروتز از ایمپلنت‌ها گیر می‌گیرند و حرکات آنها محدود می‌شود. ماهیت متحرک برای پروتز که باید هر شب از دهان خارج و زیر آن تمیز شود.

جنس پروتزها:

جنس پروتزها متفاوت و شامل چینی و فلز و زیرکونیوم و اکریل و غیره است که توسط دندانپزشک متناسب با شرایط بیمار انتخاب می‌شود.

نکات ضروری درمورد نگهداری ایمپلنت:

هر دو نوع پروتز ثابت و متحرک باید مانند دندان طبیعی تمیز شود و مسواک کردن روزانه با مسواک مخصوص ایمپلنت، مسواک آبفشان و مسواک معمولی بعد از هر وعده غذایی و با حداقل یک بار در روز لازم و ضروری است به‌صورت دو بار در هفته از دهان‌شویه ضد‌باکتری استفاده شود یا اطراف ایمپلنت با مسواک آغشته به دهان‌شویه تمیز شود.

بدانید و بخوانید:

  • پروتز و پایه‌های ایمپلنت باید به‌طور منظم و طی زمان‌های یک هفته و یک ماه و 2ماه و 6ماه و سالانه تحت‌نظر دندانپزشک و معاینات مرتب قرار گیرد.
  • ·          در پروتزهای متحرک روی ایمپلنت‌ها اجزایی شامل واشرها و قطعه‌های لاستیکی به‌کار می‌رود که نیاز است در زمان‌های 6ماهه یا سالانه تحت‌نظر قرار گیرد و در صورت نیاز توسط دندانپزشک تعویض شود.
  • پروتزهای متحرک باید حتی‌المقدور شب‌ها از دهان خارج نگه داشته شوند.

مهم‌ترین نقش شخص درمان شده با ایمپلنت چیست؟

مهم‌ترین نقش شخص درمان شده با ایمپلنت رعایت بهداشت است که درنتیجه کار بسیار موثر است. این بهداشت دهان و لثه در دوره کارگذاری ایمپلنت بسیار مهم است. مراقبت صحیح و توصیه‌های دندانپزشک بعد از درمان در رابطه نحوه استفاده از مسواک و نخ دندان در ناحیه ایمپلنت می‌تواند رضایت شما را از خود به‌صورت مادام‌العمر فراهم کند.

دکتر سعید جمالی، ایمپلنتولوژیست، مدرس و محقق ایمپلنت هستند.

– فعال در زمینه ایمپلنت  فوری

– ایمپلنت ها وجراحی های زیبایی دهان

جهت ارتباط با مطب دکتر سعید جمالی با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

021٧٧٠٣٠٤٧٨

021٧٧٠٣٠٤٨٢

021٧٧٨٢٩٦٤٧

٠٩٣٧١٨٥٥٦٩٤

آدرس: تهران، نارمک، خیابان جانبازان (گلبرگ غربی)، بین خ کرمان و خ اثنی عشری، روبروی شهرداری ناحیه ٣، منطقه ٨، پلاک ٣٥٨، طبقه همکف

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ