آزمایش پاپ‌اسمیر چیست؟

درمانگاه شبانه‌روزی سلیم: آزمایش پاپ یا پاپ‌اسمیر (Pap Smear)، آزمایش نمونه‌‌های سلولی برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم‌هاست. این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می‌شوند. پاپ‌اسمیر بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌‌سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی است که به سرطان گردن رحم منتهی می‌شوند.

درمانگاه شبانه‌روزی سلیم:

(‌بخش آزمایشگاه تخصصی و فوق‌تخصصی پاتوبیولوژی سلیم)

آزمایش پاپ یا پاپ‌اسمیر (Pap Smear)، آزمایش نمونه‌‌های سلولی برداشته شده از قسمت گردن رحم در خانم‌هاست. این آزمایش برای کشف سرطان یا عوارضی است که به سرطان تبدیل می‌شوند. پاپ‌اسمیر بهترین وسیله برای شناسایی عوارض پیش‌‌سرطانی و مخفی تومورهای کوچکی است که به سرطان گردن رحم منتهی می‌شوند. اگر سرطان گردن رحم زود شناسایی شود، می‌‌توان آن را درمان کرد.

پاپ‌اسمیر چگونه انجام می‌شود؟

پاپ‌اسمیر هنگام معاینه لگنی انجام می‌‌شود. پزشک با وسیله‌‌ای به‌نام اسپکولوم، دهانه دستگاه تناسلی را باز می‌کند تا بتواند گردن رحم را ببیند. بعد با یک نمونه‌گیر (اسپچولا) و یک برس کوچک، سلول‌‌های گردن رحم را جمع‌‌آوری می‌‌کند. این نمونه برای بررسی به آزمایشگاه فرستاده می‌‌شود.

این آزمایش دردناک نیست، اما معاینه لگنی ممکن است اندکی ناراحت‌کننده باشد.

 نتایج پاپ‌اسمیر

معمولا 3هفته طول می‌‌کشد تا نتایج آزمایش آماده شود. پاپ‌اسمیر طبیعی، یعنی گردن رحم، طبیعی به‌نظر می‌رسد. پاپ‌اسمیر غیرطبیعی، یعنی سلول‌‌های بررسی شده، ظاهر طبیعی نداشته‌اند، در این حالت، گاهی تکرار آزمایش لازم است. اگر پاپ‌اسمیر مثبت باشد، ممکن است پزشک‌‌تان آزمایش‌‌های متفاوتی را برای ادامه بررسی خود تجویز کند، ازجمله کولپوسکوپی (استفاده از یک میکروسکوپ مخصوص برای معاینه گردن رحم و واژن). پاپ‌اسمیر گاهی نشان‌‌دهنده عفونت هم هست، اما نمی‌‌توان برای تشخیص بیماری‌های آمیزشی به آن تکیه کرد و آزمایش‌‌های اختصاصی لازم است.

پیش از انجام آزمایش پاپ، برای کسب نتایج دقیق‌‌تر باید این کارها را انجام داد:

– پرهیز از رابطه زناشویی، شست‌وشوی واژن و استفاده از کرم‌های واژینال 48ساعت پیش از انجام آزمایش.

– اگر هنگام آزمایش، دچار عفونت بوده‌اید یا تعداد سلول کافی در آزمایش اول به‌دست نیامده باشد، ممکن است تکرار آزمایش ضروری باشد.

– از آنجا که کاهش هورمون زنانه استروژن نیز می‌‌‌‌تواند بر نتایج آزمایش پاپ اثر بگذارد، زنان یائسه نیاز به مصرف استروژن پیش از تکرار آزمایش دارند.

هر چند وقت یک‌بار پاپ‌اسمیر لازم است؟

قبلا توصیه می‌شد آزمایش پاپ‌اسمیر پس از اولین رابطه زناشویی یا تا 21سالگی (بسته به اینکه کدام زودتر اتفاق افتاده باشد)، هر سال باید انجام شود. همچنین در خانم‌های زیر 30‌سال، انجام سالانه پاپ‌اسمیر توصیه می‌شد و در خانم‌های بالای 30‌سال، با سه آزمایش طبیعی پاپ در سه سال متوالی و آزمایش منفی از لحاظ ویروس پاپیلومای انسانی (که با سرطان گردن رحم ارتباط دارد)، انجام هر دو تا سه سال آن تجویز می‌شد، اما جدیدا توصیه می‌کنند در خانم‌های زیر 30‌سال هر دو سال یک‌بار و در خانم‌های 30‌سال به بالا، هر سه سال یک‌بار، پاپ‌اسمیر انجام شود.

انجام کلیه آزمایش‌های تخصصی با دستگاه‌های اتوماتیک و پرسنل مجرب در کمترین زمان

همه آزمایش‌ها نیاز به آمادگی قبلی ندارند اما انجام بیشتر آزمایش‌ها نیازمند رعایت نکاتی هستند که اگر به‌خوبی مراعات شوند موجب رسیدن به نتایج درست آزمایشگاهی می‌شوند. شاید پرسشی که بیش از دیگر سوالات ازسوی بیماران مطرح می‌شود مسئله ناشتایی است. بدیهی است که شما باید معنای دقیق ناشتا بودن را بدانید.

به‌طور کلی منظور از ناشتایی این است که:

– نباید طی 12‌ساعت پیش از انجام آزمایش غذا بخورید.

– نباید طی 12‌ساعت پیش از آزمایش، مایعات بنوشید (خوردن آب طبق رژیم عادتی هر شخص اشکالی ندارد).

– نباید طی 12‌ساعت قبل از آزمایش آدامس بجوید.

– نباید از شکلات‌های مختلف، مینت (ترکیبات نعناع‌دار)، شربت‌های سینه یا قرص‌های نرم‌کننده گلو استفاده کنید.

پس اگر آزمایشی که پزشک شما درخواست کرده نیاز به ناشتایی دارد، شما:

– می‌توانید در طول 12‌ساعت پیش از انجام آزمایش آب بنوشید.

– باید داروهایی را که پزشک اجازه قطع مصرف آنها را صادر نکرده، مثل گذشته مصرف کنید (اما آزمایشگاه را از مصرف آنها آگاه کنید).

– می‌توانید طی 12‌ساعت پیش از آزمایش دندان‌های‌تان را مسواک کنید.

نکته مهم دیگر آگاه بودن آزمایشگاه از سوابق دارویی و بیماری شماست؛ در صورتی که بیماری خاصی دارید یا داروی به‌خصوصی مصرف می‌کنید حتما آزمایشگاه را مطلع کنید. 


درمانگاه شبانه‌روزی سلیم:

درمانگاه شبانه‌روزی سلیم واقع در پهنه جنوب با پیشرفته‌ترین امکانات درمانی و مجهزترین تجهیزات پزشکی و پرسنلی مجرب و حرفه‌ای در زمینه درمانی از سال1388 فعالیت خود را با اورژانس شبانه‌روزی آغاز کرده است. شما کامل‌ترین خدمات درمانی و تشخیص را می‌توانید در این مجموعه داشته باشید.

همچنین این کلینیک طرف قرداد با کلیه بیمه‌هاست. 

جهت ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02155336830

02155336831

02155336832(دندانپزشکی)

02155336833

02155336834

02155336835

02155336836

02155336837

02155336838

داروخانه و آرایشی- بهداشتی:

02155180333

تصویربرداری (سونوگرافی، ماموگرافی، رادیولوژی:

02155318054

02155318217

فکس: 02155336839

نوبت‌دهی آنلاین: salimclinic.com/ReserveDoctor

آدرس: تهران – علی آباد، خیابان شهید رجایی، بلوار ابریشم، بلوار دستواره، نبش کوچه ایمانی، پلاک 99

آدرس وب سایت: salimclinic.com


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ