ایمپلنت، تطابق و سازندگی مانند دندان طبیعی

دکتر آقا زاده، جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست: در تعریف عمومی ایمپلنت دندانی، وسیله‌ای است که از مخاط دهان عبور کرده و در استخوان مربوط در دهان قرار می‌گیرد. ایمپلنت، دارای قابلیت تطابق و سازندگی مانند دندان طبیعی بوده و حتی جهت حمایت از سایر پروتزهای ثابت و متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

دکتر آقا زاده، جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست:

از دیدگاه اصطلاح‌شناسی واژه Implant از دو جزء IM به معنای درون و plant به معنای کاشتن و کار گذاشتن است. در تعریف عمومی ایمپلنت دندانی، وسیله‌ای است که از مخاط دهان عبور کرده و در استخوان مربوط در دهان قرار می‌گیرد. ایمپلنت، دارای قابلیت تطابق و سازندگی مانند دندان طبیعی بوده و حتی جهت حمایت از سایر پروتزهای ثابت و متحرک مورد استفاده قرار می‌گیرد.

امروزه ایمپلنت برای این به کار می‌رود که مانند یک دندان طیعی زیبا و کاراست و دوامی برابر با دندان طبیعی دارد. شایان ذکر است که در بسیاری از بیماران، بی‌دندان به علت اثراتی که بر عملکرد دهانی و شرایط روحی و روانی بیمار می‌گذارد، نوعی معلولیت محسوب می‌شود. مطالعات درازمدت نشان داده میزان موفقیت عملکرد ایمپلنت در فک پایین 95درصد و در فک بالا 93درصد است.

 ایمپلنت از چه جنسی است و چگونه کار گذاشته می‌شود؟

ایمپلنت‌های دندانی که به فرم پیچ می‌شوند از جنس تیتانیوم بوده و داخل استخوان فک قرار داده می‌شوند، سپس این پیچ به استخوان جوش می‌خورد. در ترمیم دندان‌های از دست رفته بیشتر از ایمپلنت‌های به شکل ریشه دندان Roof form implant  استفاده می‌شود. این نوع ایمپلنت‌ها سابقه تاریخی طولانی دارند و از 4000سال قبل در چین و 2000سال قبل در مصر و 1500سال قبل در تمدن اینکاها از طلا به شکل ریشه دندان استفاده می‌شده است.

 مزایا و کاربرد ایمپلنت چیست؟

با به‌کار گیری ایمپلنت از تحلیل استخوان در یک ناحیه بی‌دندان جلوگیری خواهد شد. مناسب‌ترین و آرمانی‌ترین شرایط استفاده از ایمپلنت، وجود استخوان فک به اندازه کافی است. در شرایط کمبود استخوان در هر دو فک بیمار با استفاده از مواد پیوندی و استخوان‌ساز و تکنیک‌های جدید امکان به‌کارگیری ایمپلنت‌های دندانی فراهم می‌شود.

طول عمر ایمپلنت‌های دندانی چقدر است؟

با پیشرفت‌هایی که دندانپزشکی نوین داشته، انتظار می‌رود بیشتر ایمپلنت‌ها عمر نامحدودی داشته باشند، البته طول عمر یک درمان ایمپلنت بستگی به عوامل متعددی دارد که بهداشت و نحوه نگهداری توسط بیمار، قطر و طول ایمپلنت و توزیع صحیح نیروها روی ایمپلنت موثرند.

برای چه کسانی نمی‌توان ایمپلنت گذاشت؟

در مواردی که بدن توانایی ترمیم و التیام را نداشته باشد (مانند دیابت کنترل نشده) امکان استفاده از ایمپلنت وجود ندارد. البته در صورتی که دیابت فرد تحت کنترل پزشک قرار گیرد، درمان موفقیت‌آمیز خواهد بود. در افرادی که برای درمان سرطان‌ها، شیمی‌درمانی می‌شوند پس از پایان درمان‌های مذکور امکان گذاشتن ایمپلنت وجود دارد.

 چه کسی عمل ایمپلنت را انجام می‌دهد؟

کاشت دندان از اعمال تکنیکی و علمی دندانپزشکی است و تکنیک‌های آن در سطح بالایی قرار دارد. هیچ دندانپزشکی نه مایل و نه قادر است تمام اعمال دندانپزشکی نوین را انجام دهد. همواره تیمی از متخصصان می‌توانند ایمپلنت را در دهان شما جای دهند. این تیم شامل جراح دهان یا متخصص لثه، متخصص پروتز، متخصص ترمیمی یا دندانپزشکی است که آموزش دانش ایمپلنت را در سطح عالی آموخته باشند. عموما یک تیم حرفه‌ای برای درمان ارجحیت دارد زیرا همه اعضا پیش از درمان، بیمار را معاینه کرده و برای درمان، تشخیص و درمان علمی را ارائه می‌کنند.

دکتر آقا زاده، جراح دندانپزشک و ایمپلنتولوژیست از آمریکا است. ایشان دارای گواهینامه عالی کاشت دندان و لیزر از آمریکا و  عضو آکادمی دندانپزشکی زیبایی آمریکاست.

شما می‌توانید برای ارتباط با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188881421

02188798786

09121244300

آدرس : تهران، خیابان ولی عصر، ابتدای توانیر، ساختمان پزشکان شماره 4، طبقه 4، واحد 23 

وب سایت: www.draghazadeh.com

aghazadeh.dentist

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ