پیوند مو به چند روش انجام می‌شود؟

دکتر محمد سعیدی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر: براساس نحوه برداشت مو از قسمت دهنده، دو روش اصلی برای کاشت مو تعریف می‌شوند.

دکتر محمد سعیدی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر:

براساس نحوه  برداشت مو از قسمت دهنده، دو روش اصلی برای کاشت مو تعریف می‌شوند. 

روش اول  FUTیا follicular unit transplantatio

در این روش نواری از پوست ناحیه پشت سر برداشته و تحت شرایط خاص و زیر میکروسکوپ به واحدهای فولیکولی (follicular unit) سالم و با قابلیت حیات تقسیم می‌شوند تا در نواحی گیرنده کاشته شوند. ابعاد این نوار بسته به وسعت ناحیه بدون مو، وضعیت تراکم موهای ناحیه دهنده و البته تکنیک و مهارت جراح می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد. ناحیه دهنده با تعدادی بخیه ترمیم می‌شود و آن چیزی که بعد از گذشت چند ماه در آن قسمت از سر دیده می‌شود خط نازکی است که اهمیت زیبایی خاصی نداشته و زیر موهای پشت سر پنهان است.

روش دوم FIT:

در روش دوم که به‌نام FIT شناخته می‌شود به جای برداشتن نوار، با ابزارهای خاصی واحدهای فولیکولی به‌صورت تک‌تک از ناحیه دهنده برداشته و به قسمت گیرنده منتقل می‌شود و به این ترتیب دیگر نیازی به بخیه پشت سر نیست.

هر دو روش از متدهای تایید شده در بازسازی موها بوده و بستگی به شرایط کلی دارد: مانند تراکم موهای پس سر، میزان و شدت ریزش مو و ترجیح فرد مراجعه‌کننده یکی از آنها انتخاب می‌شود.

کدام روش نسبت به دیگری ارجحیت  دارد؟

صرف‌نظر از تبلیغات، باید گفت به لحاظ علمی FUT امروزه بهترین روش پیوند موی طبیعی است و روش FIT ‌اگرچه محاسنی هم دارد (مانند دوره کوتاه‌تر بهبود بعد از عمل ‌یا فقدان اسکار خطی پشت‌سر) ‌در موارد خاصی  استفاده می‌شود، چراکه در این روش نسبت به FUT تعداد بسیار کمتری از واحدهای فولیکولی را می‌توان انتقال داد (در حد نصف و حتی یک‌سوم). در ضمن میزان آسیب به فولیکول‌ها در روش FIT بیشتر است و درنتیجه قابلیت زنده ماندن موهای کاشته شده تا حدی کمتر از روش FUT  خواهد بود. در‌واقع به دست آوردن فولیکول‌هایی که از نظر ویژگی‌های ظاهری استاندارد باشند در روش FIT  به سختی ممکن است. بر‌خلاف تصور مردم روش FIT ‌نیز می‌تواند منجر به ایجاد اسکار در‌ ناحیه دهنده ‌شود. البته این فرم از اسکار نه به صورت خطی‌ بلکه به صورت نقاط متعدد سفید رنگ در لابه‌لای موهای پشت‌سر خواهد بود.

واحدهای فولیکولی جدا شده نهایتا از طریق شکاف‌های ظریفی که در ناحیه گیرنده ایجاد می‌شود، کاشته می‌شوند. اگر مرحله برداشت مو نیاز به تجربه، مهارت و تکنیک مناسب جراح دارد، مرحله کاشت علاوه بر این عوامل به عنصر سلیقه، ذوق هنری، خلاقیت و شناخت مناسب از ویژگی‌های زیبایی‌شناسی چهره‌ نیز نیازمند است. در غیر این صورت نتیجه کار باوجود رعایت همه موازین، یک ظاهر مصنوعی و نامتناسب خواهد بود. برای اجتناب از این امر باید Hair line  (خط رویش مو)  را طوری طراحی کرد که از نظر محل، شکل، زاویه کاشت موها و… هر چه بیشتر به حالت طبیعی نزدیک باشد. باید دانست هر بیمار براساس ویژگی‌های جمجمه، پیشانی و صورت، وسعت طاسی، تراکم موی سر و شرایط سنی، نیازمند طراحی خاصی است و نباید در تمام موارد با یک رویه ثابت عمل کرد. تلفیق علم و هنر هر دو لازمه انجام  کاشت مو است.

قبل از انجام FUT  بدانید:

یک جلسهFUT در حدود 6-4ساعت به طول می‌انجامد. بیمار تحت بی‌حسی موضعی است. پس از جراحی در حدود 2روز ناحیه پیوندی پانسمان است و دیگر نیازی به پانسمان ندارد. در ناحیه پس سری نیز تعدادی بخیه وجود دارد که پس از حدود 2هفته خارج می‌شود.

قبل از انجام FIT بدانید:

عمل FIT مدت بیشتری طول می‌کشد و گاهی نیاز به انجام در دو روز متوالی دارد. پس از پیوند مو ابتدا یک ریزش کلی موهای پیوندی پس از یک‌ماه روی می‌دهد، سپس رشد موها شروع شده و بین 6 تا یک‌ سال به نهایت رشد می‌رسد. این موها به‌خاطر منشا از ناحیه پس سر وابستگی اندکی  به هورمون مردانه داشته و امکان ریزش دایم آنها کم است.

نکته آخر اینکه فرد متقاضی پیوند مو باید از نتیجه عمل پیوند توقعی منطقی داشته باشد. تبلیغات بی‌حد و حصر دروغین درمورد تعداد موهای کاشته شده در یک جلسه یا استفاده از PRP همزمان و غیره هیچ کدام پایه علمی ثابت شده‌ای ندارند و نباید موجب شوند که بیماران به افراد غیرمتخصص و سودجو مراجعه کنند. اصولا در بهترین شرایط کاشت بیش از 10000-12000 تار مو در یک جلسه  امکان‌پذیر نیست و جز در موارد خاص موجب ‌عوارض جبران‌ناپذیر و به خطر افتادن سلامت فرد می‌شود. در‌مورد مفید بودن PRP  هم هنوز هیچ مطالعه علمی قانع‌کننده‌ای منتشر نشده و در تجربه اینجانب هم افزودن PRP  در زمان پیوند مو در درازمدت اثری بیش از کاشت مو به تنهایی نداشته است، ضمن اینکه گزارش‌هایی هم از اثرات مضر PRP  هنگام پیوند مو در دسترس است که باعث می‌شود استفاده از PRP ‌را فعلا ‌به صلاح ندانیم.

(معمولا پیوند مو عارضه نگران‌کننده‌ای ندارد. درد، تورم صورت چند روز پس از پیوند و کبودی دور چشم از عوارض شایعی است که طی چند روز به تدریج از بین می‌رود). 

دکتر محمد سعیدی، متخصص پوست، مو، زیبایی و لیزر:

دکتر محمد سعیدی متخصص بیماری های پوست، مو، زیبایی و لیزر درمانی، دوره پزشکی عمومی خود را در دانشگاه علوم پزشکی تهران و دوره تخصصی را در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گذرانده و موفق به اخذ مدرک دانشنامه تخصصی بیماریهای پوست و مو از این دانشگاه شده است. علاوه بر بهره گیری از دانش و تجربه بهترین اساتید پوست کشور در دوران تحصیل، وی در کنگره‌ها و کارگاه‌های متعدد داخلی و خارجی در زمینه بیماری‌های پوست ومو، لیزر و پیوند مو شرکت فعال داشته است و مقالات متعدّدی از وی در زمینه‌های پوست، مو، لیزر و جوان‌سازی در مجلّات معتبر بین‌المللی به‌چاپ رسیده‌است. دکتر سعیدی در امر درمان بیماران و به خصوص ارایه خدمات زیبایی بیش از هر چیز معتقد به میانه روی، نگاه واقع بینانه و عمل در چهارچوب موازین علمی روز دنیا است. وی در حال حاضر عضو انجمن متخصصین پوست ایران و عضو رسمی آکادمی درماتولوژی اروپا (EADV) و هم‌چنین عضو انجمن جهانی لیزر درمانی (WALT) است.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر محمد سعیدی با شماره‌ ذیل تماس حاصل فرمائید:

02177877813

پیامک، تلگرام، واتس اپ:

09212363243

وب سایت: medicoderm.ir/default.aspx

dr_m_saeedi

dr_m_saeedi

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ