گام‌های ساده برای زنان در سنین 20 تا 30‌سالگی به بالا

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی: وقتی در دهه بیستم و سی‌ام زندگی خود هستید سبک زندگی سالم و تست‌های غربالگری می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی حفظ سلامت‌تان داشته باشند.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

وقتی در دهه بیستم و سی‌ام زندگی خود هستید سبک زندگی سالم و تست‌های غربالگری می‌توانند تاثیر بسیار زیادی روی حفظ سلامت‌تان داشته باشند.

1- یک برنامه غذایی و ورزشی سالم برای قلب‌تان را شروع کنید

غذاهای چرب و سرخ کرده را کم کنید و سعی کنید در طول هفته هر روز حداقل نیم ساعت ورزش داشته باشید. درست غذا خوردن و فعال ماندن هدایایی هستند که سلامت را بهبود می‌بخشند. اگر این عادات را همین حالا وارد زندگی خود کنید مزایای آن یک عمر برای‌تان باقی خواهد ماند. اگر برنامه دارید روزی بچه‌دار شوید فکر خوبی است که مولتی‌ویتامینی استفاده کنید؛ یکی از ویتامین های مهم فولیک اسید است که بسته به هر فرد میزان مصرفش متفاوت است( روزانه حدود 400 تا 800میکروگرم). یک ماه قبل از اینکه بخواهید باردار شوید مصرف فولیک اسید را شروع کنید و در سه ماهه ابتدایی بارداری نیز استفاده آن را ادامه دهید.

2- ارتباط با پزشک را بیشتر کنید

پزشکی خوب و مورد اعتماد پیدا کنید. قبل از اینکه ویزیت‌تان کند فهرستی از سوالاتی که دارید تهیه کنید مانند‌ کدام روش پیشگیری از بارداری برای من مناسب است؟ بهترین راه برای جلوگیری از عفونت‌های مقاربتی چیست؟ به چه واکسن‌هایی نیاز دارم؟

3- سابقه خانوادگی سلامت خود را بدانید

خواهر، مادر‌ یا مادربزرگ‌تان قبلا از رسیدن به 50‌سالگی سرطان پستان یا بیماری قلبی داشته‌اند؟ آیا در خانواده‌تان دیابت شایع است؟ اینها سوالات مهمی است که باید جوابش را از خانواده خود بگیرید تا به پزشک‌تان کمک کند سطح سلامت‌تان را بسنجد.

4- تست‌های غربالگری مهم را فراموش نکنید

مطمئن شوید هر سه سال یک‌بار آزمایش پاپ اسمیر را برای پی بردن به وجود سرطان دهانه رحم که از 21‌سالگی شروع می‌شود، انجام دهید. اگر 30 تا 65‌سال‌تان است، می‌توانید آزمایش پاپ‌اسمیر را هر سه سال یک‌بار انجام دهید ‌یا می‌توانید هر 5‌سال یک‌بار به همراه آزمایش ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) دریافتش کنید. آزمایش دومی که گفته شد بسیار مفید است چون بیشتر سرطان‌های دهانه رحمی بر اثر عفونت HPV اتفاق می‌افتد. اگر بنا به شرایط و  شغلتان در خطر بیماری‌های مقاربتی قرار دارید هر سال آزمایش کلامیدیا و سوزاک انجام دهید. اگر حس کردید در خطر HIV قرار دارید باید مرتب تست‌های مربوط به آن را انجام دهید. همچنین دیگر آزمایش‌های مربوط به بیماری‌های مقاربتی مانند تریکومونا، سیفلیس و هپاتیت B را نیز باید درنظر داشته باشید. فشار‌خون‌تان را اگر طبیعی (پایین تر از 120/80 ) است هر دو سال یک‌بار چک کنید. اگر فشار‌خون‌تان بالاست یا در خطر فشار‌خون بالا قرار دارید، آزمایش‌های‌تان باید با فاصله‌های کمتری انجام بگیرد و آزمایش تشخیص دیابت هم بدهید. آزمایش کلسترول نیز باید انجام شود، پس از این آزمایش از پزشک خود بپرسید که هر چند وقت یک‌بار به انجامش نیاز دارید.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص درمان چاقی و لاغری در سال 1345 در دانشکده پزشکی پذیرفته شد و در سال 1352 از دانشکده پزشکی مدرک دکترای پزشکی‌ دریافت کرد. دکتر محمد صدق کرمانی از سال 1352 تا 1358 در بغداد مشغول طبابت بود. سال 1358 بعد از اقدام صدام به اعدام تعدادی از پزشکان متعهد، به سوریه هجرت کرد. چند ماه پس از اقامت در سوریه، به جمهوری اسلامی ایران بازگشت. او ‌پس از پایان جنگ مطب شخصی دایر کرد و به طبابت پرداخت. دکتر محمد صادق کرمانی در درمان چاقی و لاغری تبحر ویژ‌‌ای دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر محمدصادق کرمانی با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188371326  

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ