برای از بین بردن موهای زائد بهترین لیزر‌ کدام است؟

دکتر آرمیتا آقاپور، پزشک پوست و مو: امروزه اکثر افراد با لیزر موهای زائد آشنا هستند و می‌دانند امروزه بهترین روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد، لیزر است.

دکتر آرمیتا آقاپور، پزشک پوست و مو:

 امروزه اکثر افراد با لیزر موهای زائد آشنا هستند و می‌دانند امروزه بهترین روش برای از بین بردن دائمی موهای زائد، لیزر است. البته نباید این را فراموش کرد که لیزر بین 80 تا 90درصد پاسخگو است و هیچ‌وقت به‌طور تضمینی نمی‌توان گفت لیزر صددرصد موهای زائد را از بین می‌برد. درگذشته شاید بین یک تا دو دستگاه وارد بازار شده بود که این قابلیت را داشتند، اما تنوع دستگاه‌های لیزر امروزه به قدری زیاد شده که مخاطبان را دچار سردرگمی کرده است. 

لیزر  E-light

یکی از دستگاه‌های لیزر که ممکن است اسمش به گوش‌تان خورده باشد لیزر  E-light  است که این لیزر تلفیق از دو لیزر الکسانداریت و ان‌دی‌یگ (ALEXANDRITe+N-d yag) است. این دستگاه‌ها نسل جدیدتری نسبت به لیزرهای IPL به حساب می‌آیند یعنی توان و تاثیرش چند برابر بیشتر از آی‌پی‌ال‌هاست. همچنین یکی دیگر از مزیت‌های این دستگاه نسبت به آی‌پی‌ال این است که دستگاه ای‌پی‌ال قادر به از بین بردن موهای کرکی نیست در صورتی که این دستگاه به‌راحتی موهای کرکی را از روی صورت و حتی سایر قسمت‌های بدن از بین می‌برد. این دستگاه به‌دلیل دارا بودن انواع فیلترها و امکان تنظیم مدت پالس و میزان انرژی قابل استفاده برای انواع پوست‌ها و موها حتی موهای کرکی و پوست‌های برنز قابل استفاده است و دارای دستگاه کولینگ هم هست. 

استفاده از لیزر درمانی برای هیچ گروه سنی یا فرد خاصی ممنوعیت ندارد، اما توصیه می‌شود گروه‌های زیر از این لیزر استفاده نکنند:

 1- خانم‌های باردار

 2- بیماران مبتلا به انواع بدخیمی‌ها یا با سابقه سرطان

 3- بیماران مبتلا به مشکلات انعقادی

 4- بیمارانی که از باتری قلبی (Pace maker) یا دریچه‌های قلبی مصنوعی استفاده می‌کنند.

 5- بیماران مصرف‌کننده داروهای قوی ضدانعقاد مانند هپارین یا وارفارین

دایود

دستگاه دایود دارای طول موج 808 نانومتر است که تاثیر خوبی روی ملانین‌های موجود در ریشه موها می‌گذارد. این دستگاه کمترین صدمه به بافت‌های پوست را به همراه دارد، بنابراین هیچ‌گونه التهاب و سوختگی برجا نمی‌گذارد. هنگام درمان‌های لیزری، سیستم‌های خنک‌کننده مناسب نقش موثری در کاهش دمای اپیدرم داشته و ضمن کاهش احتمال آسیب‌های حرارتی، موجب افزایش سرعت درمان می‌شوند.  لیزر دایود Depilight باتوجه به قابلیت نفوذ بالا در اپیدرم و بالاترین میزان جذب ملانین مو، یکی از بهترین طول موج‌ها در درمان موهای زائد در تمام انواع پوست (حتی پوست‌های تیره) است. مولکول هدف در درمان موهای زائد، رنگدانه موجود در ساقه مو است که به این رنگدانه اصطلاحا «ملانین» گفته می‌شود. لیزر دایود به علت سرعت شات بسیار بالا در آنها برای استفاده در مساحت‌های بزرگ بسیار مناسب است.

انرژی ساطع شده از منابع لیزری توسط این رنگدانه جذب شده و گرمای زیادی به سلول‌های مو می‌دهد که باعث تخریب آنها و عدم رشد مجدد مو می‌شود. مطالعات متعددی که بر پوست و موی ایرانی‌ها انجام شده، نشان داده‌اند لیزرهای دایود و الکساندرایت همگی جزء انتخاب‌های درمانی مناسب برای از بین بردن موهای زائد صورت و بدن هستند.

الکساندرایت

حال امروزه دستگاه الکسانداریت در نتیجه‌دهی حرف اول را می‌زند. با این حال اگر عمل لیزر موهای زائد توسط فرد آموزش‌دیده و مجرب انجام شود به‌طور حتم نتیجه‌دهی خوبی خواهد داشت چرا‌که باید دقت کرد تنظیم پارامترها در هر یک از این دستگاه‌ها به درستی انجام شود. میزان از بین رفتن و تاثیر درازمدت لیزر بستگی به نوع و طول موج دستگاهی دارد که برای این کار استفاده می‌شود، با لیزرهای پیشرفته و اختصاصی برای موهای زائد مثل الکساندرایت شانس موفقیت 70 تا 80درصد است. در نژاد ایرانی استفاده از این دستگاه بسیار مناسب است. این دستگاه مجهز به سیستم خنک‌کننده مخصوص (‌هوا‌) جهت جلوگیری از سوزش است. استفاده از دستگاه لیزر موهای زائد الکساندرایت برای سطوح بزرگ کمی آزاردهنده است و ممکن است دردناک باشد.

دکتر آرمیتا آقاپور، پزشک پوست و مو:

خدماتی که توسط دکتر آقاپور به شما عزیزان ارائه می‌شود شامل:

– لیزر موهای زائد با انواع دستگاه‌های Elight، Diode، الکساندرایت

– انواع جوانسازی شامل: انواع لیزرهایF co2RFF (RF سوزنی)، هایفو (HIFU)، میکرونیدلینگ، تزریق انواع فیلر و بوتاکس و تزریق چربی

– انواع مزوتراپی: برای تقویت ریزش مو، جوانسازی و …

– انواع جراحی سرپایی: برداشتن خال و زگیل، برطرف کردن افتادگی پلک

آدرس و شماره‌های تماس جهت ارتباط با مطب دکتر آرمیتا آقاپور:

آدرس مطب پاتریس: شهرآرا، پاتریس، نبش نوزدهم غربی، ساختمان ۱۸۲، ط همکف واحد ۳

تلفن: ۸۸۲۸۸۱۶۸

آدرس مطب امیرآباد: امیرآباد شمالی، بالاتر از پمپ بنزین، ک خسروی، ساختمان پزشکان رازی، ط اول

تلفن:  ۸۸۳۳۴۷۸۰

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ