در انتخاب همسر چه نکاتی را در نظر بگیریم؟

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه:براساس تئوری انتخاب همسر، انتخاب همسری مناسب که به ما آرامش و راحتی بدهد و بتواند همواره در سراسر زندگی در سختی ها، بیماری ها، خوشی ها و ناخوشی ها، همراه باشد نیاز به این دارد که در ابتدا خود را بشناسیم و از نیازها و درونیات خود آگاه باشیم، بدانیم که چه می خواهیم؟

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه:

براساس تئوری انتخاب همسر، انتخاب همسری مناسب که به ما آرامش و راحتی بدهد و بتواند همواره در سراسر زندگی در سختی ها، بیماری ها، خوشی ها و ناخوشی ها، همراه باشد نیاز به این دارد که در ابتدا خود را بشناسیم و از نیازها و درونیات خود آگاه باشیم، بدانیم که چه می خواهیم؟ در ازدواج به فکر تملک و کنترل طرف مقابل هستیم یا خواهان برقراری رابطه ای توام با احترام، عشق و صمیمیت هستیم. یادمان باشد تنها کسی را که می‌توانیم کنترلش کنیم، خود ما هستیم.اگر رابطه ناموفقی داریم، باید بیندیشیم و ببینیم خود ما چه می‌توانیم انجام دهیم که باعث بهبود رابطه‌مان شود و نه اینکه سعی کنیم دیگری را تغییر دهیم. تقریبا در تمام موارد هنگامی که دست از کنترل بیرونی برمی‌داریم، همسرمان نیز تغییر می‌کند، اما تئوری انتخاب چیزی ورای رهایی از کنترل بیرونی است. طبق تئوری انتخاب، ما باید تا جایی که امکان دارد به همسرمان کمک کنیم تا نیازهایش را ارضا کند. برای دستیابی به این هدف لازم است هفت عادت مهرورزی و پیونددهنده را جایگزین رفتارهایی که رابطه را تخریب می‌کنند، کنیم. این رفتارهای پیونددهنده عبارتند از:

1. گوش کردن

2. حمایت کردن

3. تشویق کردن

4. احترام گذاشتن

5. اعتماد کردن

6. پذیرفتن فرد همان‌گونه که هست

7. گفت‌وگوی همیشگی بر سر اختلافات

قدرت تئوری انتخاب در این است که به ما کمک می‌کند با دیگران، به‌ویژه نزدیکان‌مان، خوب کنار بیاییم. طبق تجارب ما، این راه یگانه راه حفظ یک زندگی مشترک رضایتمند و پایدار است.

موفقیت در ازدواج، با یادگیری شیوه گفت‌وگو با هم، نسبت مستقیم دارد و موفقیت گفت‌وگوهای زناشویی بدین بستگی دارد که طرفین در گفت‌وگوهای‌شان پایه‌ای‌ترین اصل تئوری انتخاب را که می‌گوید «ما فقط می‌توانیم رفتارهای خودمان را کنترل کنیم»، خوب درک کرده باشند. اکثر گفت‌وشنودها در دنیای واقعی عمیقا ریشه در کنترل بیرونی دارد. به‌عنوان مثال، من سعی می‌کنم شما را قانع کنم که اگر پیشنهاد مرا بپذیرید از ناراحتیهایتان به میزان زیادی کاسته خواهد شد. شما هم سعی میکنید دقیقا همین کاری را در «مقابل» من انجام دهید. لطفا دقت بفرمایید: «در مقابل من نه و نه برای من.»

از طرف دیگر، در گفت‌وشنودی که براساس تئوری انتخاب باشد، هر یک از طرفین می‌تواند پیشنهاد کند که به نظر او چه کاری به حل مشکل‌شان کمک می‌کند. به چنین گفت‌وگویی، گفت‌وگوی برنده-برنده می‌گویند و دو طرف احساس برنده بودن دارند. در معاملات مسکن به مذاکره‌ای برنده-برنده می‌گویند که وقتی من می‌خواهم خانه‌ای را صد میلیون بفروشم و شما می‌خواهید 80میلیون برای آن بپردازید و در آخر هم بر سر قیمت 90میلیون به توافق می‌رسیم، در اینجا حرف هیچ کدام از ما به کرسی ننشسته، اما به نظر هر دوی ما، این مبلغ موردتوافق و منصفانه است. برخلاف آنچه در دنیای واقعی رخ می‌دهد، در چنین گفت‌وگویی هیچ یک از طرفین قصد ندارد بر دیگری فشار بیاورد تا خارج از انصاف سهم بیشتری را به خود اختصاص دهد.

به‌عنوان مثال، در زندگی زناشویی، یک گفت‌وگو مبتنی بر تئوری انتخاب می‌تواند به این شکل باشد که زن از شوهرش انتظار دارد هر شب وقت شام به منزل بیاید. مرد نیز می‌گوید اگر این کار را هر شب انجام دهد، کارش را ازدست می‌دهد. در صورتی که کنترل بیرونی در این زندگی اعمال شود، زن به نق زدن‌هایش ادامه می‌دهد و مرد سعی می‌کند حتی دیرتر به خانه بیاید و لج همسرش را در آورد بلکه او دست از نق زدن بردارد. در چنین شرایطی این زوج می‌توانند از تئوری انتخاب استفاده کنند. بدین‌گونه که مرد پیشنهاد دهد هفته‌ای دو شب موقع شام به منزل بیاید و سه شب دیگر را هم سعی کند زودتر بیاید. زن هم پیشنهاد دهد که از این پس سعی می‌کند جانب انصاف را نگه دارد، شرایط شوهر را درک کند و دست از نق زدن بردارد. مرد به قدری از فروکش کردن این نق‌ها لذت می‌برد که حتی سعی می‌کند بیشتر شب‌ها هر جور شده خودش را برای شام به خانه برساند. این راه‌حل ممکن است ساده و پیش‌پا افتاده به نظر برسد، اما همین مقدار به ظاهر ناچیز عشق و لذت بیشتری برای هر دو به ارمغان خواهد آورد و زن می‌تواند از این پس شب‌هایی که شوهرش در محل کار می‌ماند، راحت‌تر بگذراند. همان‌طور که قبلا نیز ذکر شد، ایجاد و نگهداری رابطه برای خشنودی ما بسیار حیاتی است و به محض اینکه مشکلی ایجاد شد، باید با گفت‌وگو و مذاکره آن را حل کرد.

مرکز مشاوره و خدمات روانشناسی گروه همراه:

مرکز گروه همراه دارای کادری متخصص و با تجربه در گروه‌ها و بخش‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. کارگروههای گروه همراه از متخصصان و روانشناسان در حیطه‌ها و رشته‌های مختلف روانشناسی، مشاوره و روانپزشکی تشکیل شده‌اند و مهمترین حسن همکاران مرکز پایبندی به اخلاق حرفه‌ای و داشتن تخصص و مهارت در آن گروه است.این کارگروه‌ها  شامل موارد زیر هستند:
گروه مشاوره خانواده، مشاوره ازدواج، مشاوره طلاق، و انواع خدمات مشاوره روانشناسی، گروه مشاوره کودک و نوجوان، تحصیلی، خدمات روان درمانی و روانپزشکی، نوروفیدبک، هیپنوتیزم درمانی، کارگاههای آموزشی،‌ گروه درمانی

شما می توانید برای ارتباط با شماره‌های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122383568

02122383846

09361087334

مشاوره تلفنی تهران: 9092305087

مشاوره تلفنی شهرستان: 9099071153

فاکس: 02122383568

وب سایت: grohamrah.com/index.aspx

g.hamrah

grohamrah

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ