آیا در بارداری سردرد دارید؟

karimi
پیشگیری ودرمان سردردهای بارداری

برای پیشگیری یا درمان سردردهای دوران بارداری بدون مصرف دارو راههای زیادی وجود دارد. ابتدا به برخی از راههای ساده پیشگیری اشاره می کنیم:

1- از چیزهایی که باعث سردرد می شوند دوری کنید. مثلا مراقب غذاها یا فعالیت هایی باشید که بعد از انجام آنها سردرد می گیرید. برای این کار باید یکی دو هفته به دقت مراقب کارهای خود باشید.

2 -فعالیت بدنی روزانه داشته باشید، راه رفتن روزانه یا فعالیت هوازی با شدت متوسط فعالیتهایی مناسب هستند.

3-  استرس را مدیریت کنید، سعی کنید از راههایی مناسب و سالم استرسهای زندگی خود را تحت کنترل درآورید.

4- از روشهای ریلکیسشن مثل تنفس و یوگا استفاده کنید.

5-کمتر بخورید و از وعده های غذایی کم حجم با دفعات بیشتر در طول روز استفاده کنید. غذا خوردن منظم قند خون شما را در حد استاندارد حفظ کرده و مانع بروز سردرد می شود.

6-  مایعات زیاد مصرف کنید، آب رسانی مناسب به بدن یکی از راههای مقابله با سردرد است.

7-   برنامه خواب منظمی داشته باشید، خستگی و کم خوابی یکی از اصلی ترین عوامل ایجاد سردرد در دوران بارداری هستند. سعی کنید هر روز حدود ساعت مشخصی به رختخواب رفته و در ساعت خاصی از خواب بیدار شوید.

اما اگر دچار سردرد شدید می توانید از این روشها استفاده کنید:

8-استراحت کنید، در محلی تاریک و آرام دراز کشیده و چشمها را ببندید.

9-  کمپرس گرم مثلا یک حوله را روی صورت، چشمها و شقیقه های خود قرار دهید یا اینکه پشت گردن خود کمپرس سرد قرار دهید.

10-  از ماساژ غافل نشوید، از یک نفر بخواهید شانه ها و گردن شما را ماساژ دهد. خودتان هم می توانید شقیقه های خود را ماساژ دهید.

اگر این روشها موثر نبود از پزشک بخواهید تا با در نظر گرفتن شرایط بارداری شما برای تان داروهای بی خطر تجویز کند. معمولا استفاده از استامینوفن ساده برای درمان سردرد ضرر خاصی نخواهد داشت. استفاده از داروهای گیاهی به شرط تایید پزشک یا دکتر داروساز هم در دوران بارداری بی ضرر هستند.

 

پاسخ از دکتر راجر هارمز متخصص زنان، سردبیر ارشد سایت مایوکلینیک، دانشیار بیماریهای زنان، مدیر آموزشی کالج پزشکی مایوکلینیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ