آیا دهان خانم ها در دوران قاعدگی بدبو می شود؟

karimi
عوامل بوی بد دهان در دوران قاعدگی

بعضی ها معتقدند بوی بد دهانشان به مشکلات معده یا روده مربوط است ولی تحقیقات نشان داده که این فقط در بعضی از موارد صادق است.یعنی معمولا ریشه بوی بد دهان نه معده است، نه روده. بوی بد دهان در دوران قاعدگی خانم‌ها افزایش پیدامی‌کند. در این دوران با توجه به کاهش ترشح بزاق و افزایش 300 درصدی ترکیبات گوگرددار، این مشکل در بسیاری از خانم‌ها ایجاد یا تشدید می‌شود.

عدم رعایت بهداشت دهان و دندان؛ دلیل مهم است و چاره‌اش هم معلوم است: مرتب مسواک زدن، نخ دندان کشیدن، زیاد آب نوشیدن، کاهش مصرف چربی و افزایش مصرف میوه‌ها و سبزی‌های تازه در رژیم غذایی روزانه و مهم‌تر از همه، کمک‌ خواستن از دندان‌پزشک.

البته سیگار کشیدن، خوردن بعضی غذاها و ابتلا به بعضی بیماری‌ها هم می‌توانند این مشکل را ایجاد کنند.به عنوان مثال خیلی از دیابتی‌ها با این مشکل درگیرند. این بوی بد که ناشی از کِتون است، از ریه‌های این بیماران وارد هوای بازدم می‌شود. (کِتون ماده‌ای است که از سوخت‌ و ساز غیرطبیعی مواد غذایی در بدن این بیماران به وجود می‌آید.) نه فقط در دیابت، بلکه در بعضی بیماری‌های دیگر نیز این مشکل را می‌بینیم؛ مثلا در بیماران مبتلا به نارسایی کلیه، بویی شبیه بوی آمونیاک و در بیماران مبتلا به سیروز کبدی، بویی شبیه کیک گندیده به مشام می‌رسد. کمبود ویتامین‌ها و برخی بیماری‌های عفونی نیز از علل بوی بد دهان به شمار می‌روند.همچنین این مشکل در دوران قاعدگی خانم‌ها افزایش پیدامی‌کند. در این دوران با توجه به کاهش ترشح بزاق و افزایش 300 درصدی ترکیبات گوگرددار، این مشکل در بسیاری از خانم‌ها ایجاد یا تشدید می‌شود.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ