فردای نوجوان های بی خواب

amin
عواملی نظیر نبود فعالیت جسمی و یا تماشای بلندمدت تلویزیون می تواند منجر به چاقی شود

نوجوانانی که هر شب معمولاً کمتر از شش ساعت می خوابند، ۲۰ درصد بیشتر از سایر همسالان خود ممکن است در سن ۲۱ سالگی دچار اضافه وزن شوند.

محققان دانشگاه کلمبیا در بررسی اطلاعات بیش از 10 هزار نوجوان و جوان آمریکایی بین 16 تا 21 سال به این نتیجه رسیدند که حدود یک پنجم از نوجوانان شانزده ساله هر شب کمتر از شش ساعت می خوابند.

بررسی این آمارها نشان داد احتمال بروز افزایش وزن در این نوجوانان پنج سال بعد و در سن 21 سالگی، حدود 20 درصد بیشتر از همسالانی که هشت ساعت خواب داشتند بود. با اینکه عواملی نظیر نبود فعالیت جسمی و یا تماشای بلندمدت تلویزیون می تواند منجر به چاقی شود، اما در این مطالعه، این عوامل در نظر گرفته نشده اند.

دکتر شکیرا سوگلیا، استاد اپیدمیولوژی و سرپرست این تیم پژوهشی در توضیح این یافته می گوید: «کمبود خواب در نوجوانان می تواند سبب افزایش احتمال چاقی در سالهای بعدی عمر شود. مشکل اینجا است که وزن کم کردن در بزرگسالی و حفظ وزن ایده آل پس از چاقی کار دشواری است. همچنین هر قدر دوره چاقی بلندمدت تر باشد، احتمال بروز مشکلاتی نظیر عارضه های قلبی، دیابت و سرطان افزایش می یابد».

سوگلیا به والدین توصیه میکند که مراقب خواب نوجوانان خود باشند. خواب خوب نه تنها موجب افزایش عملکرد در مدرسه می شود، بلکه به سلامتی بیشتر در دوره بزرگسالی نیز می انجامد.

با اینکه نوع تغذیه همیشه نقش مهمی در کیفیت و کمیت خواب دارد، اما این عامل در این پژوهش مورد بررسی قرار نگرفت. به نظر می رسد که باید تحقیقات بیشتری در مورد نقش مواد غذایی و برای نمونه نوشابه های گازدار در کمبود خواب و در نتیجه چاقی به انجام برسد. (سیناپرس)

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ