آیا مصرف گوشت منجر به بیماری های خطرناک خواهد شد؟

آزاده فراهانی
گوشت ها هر کدام بسته به نوع، مقدار و زمان مصرف دارای فواید و مضرات متفاوتی هستند.

محققان معتقدند، افرادی که در مصرف غذاهای گوشتی و محصولات پروتئینی که معمولا با سرخ کردن تهیه میشوند زیادهروی میکنند، باید در مرحله اول منتظر ابتلا به سرطان باشند. قرار دادن گوشت در معرض حرارت بالا باعث تولید مواد شیمیایی خطرناک در آن میشود که به DNA بدن آسیب وارد میکند. با این کار مواد شیمیایی خاصی در گوشت تولید میشود که به اختصار HCAها و
PAHها نامیده میشوند. HCAها زمانی تولید میشوند که پروتئین موجود در گوشت برای مدت طولانی در معرض حرارت قرار میگیرد و PAH ها زمانی ساخته میشوند که چربی موجود در گوشت روی شعله آتش میافتد و دود تولید شده ناشی از آن مواد شیمیایی سرطانزا را روی گوشت پراکنده میکند.

دانشمندان در آخرین تحقیقات خود اعلام کردند، هر فرد در طول هفته حداکثر میتواند 500 گرم گوشت قرمز مصرف کند تا از بیماریهایی مانند سرطان در امان باشد. با اینکه گوشت قرمز یکی از مهمترین منابع آهن است، اما مصرف بیش از حد آن میتواند باعث ابتلا به بیماریهای قلبی و سرطان شود. سرطان روده بزرگ یکی از شایعترین عوامل مرگ و میر در جهان است و تحقیقات نشان میدهد، افرادی که بیش از اندازه از گوشت قرمز و محصولات مشتق شده از آن مانند سوسیس و کالباس استفاده میکنند بیشتر از دیگران به این سرطان دچار میشوند.

یا به بیانی دیگر گوشتها، از گوشت قرمز گاو، گوسفند و سایر چهارپایان گرفته تا گوشت سفید مرغ، ماهی، میگو و … یکی از چهار گروه اصلی غذایی به حساب میآیند که هر کدام بسته به نوع، مقدار و زمان مصرف دارای فواید و مضرات متفاوتی هستند.  در کل توصیه میشود که افراد در هفته بین 3 تا 4 وعده ۶۰ تا ۱۵۰ گرمی، در شرایط جسمی و سنین متفاوت، گوشت سفید و قرمز مصرف کنند. البته مصرف گوشت قرمز به دلیل کلسترول بالایی که دارد، باید در میانسالان به صورت حسابشده باشد زیرا دریافت زیاد این نوع چربی عواقبی چون افزایش احتمال بیماریهای قلبی- عروقی و چاقی را به دنبال دارد. اما کودکان در حال رشد و زنان باردار و شیرده باید سهم مشخصی از برنامه غذایی خود را به این ماده غذایی اختصاص دهند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ