پاره شدن پروتزهای سینه چه خطراتی دارد؟

karimi
عوارض پروتز سینه و اقدامات لازم هنگام پارگی پروتزها

پارگی پروتزهای سیلیکونی سینه با درد همراه بوده و در شکل و برجستگی سینه نیز تغییراتی ایجاد می شود. البته به نظر نمی رسد پارگی این پروتزها باعث مشکلاتی نظیر سرطان سینه یا مشکلات بافت همبندی شود.

وقتی یک پروتز سیلیکونی سینه در بدن شما قرار داده می شود، بافت فیبرو در اطراف آن شکل می گیرد. اگر پروتز دچار پارگی شود ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد چون پروتز در زیر بافت فیبرو عملا دفن شده است. به این مورد پارگی خاموش می گویند.

البته احتمال التهاب بافت فیبرو نیز وجود داشته و ممکن است بافت اسکار(باقی ماندن جای زخم) نیز اتفاق بیفتد. در نتیجه بیمار ممکن است علایمی نظیر این موارد را تجربه کند: درد و تورم در آن سمت از سینه، تغییر در شکل و ابعاد سینه، ظاهر شدن یک برجستگی و سفتی یا نرمی غیرعادی در بافت نرم سینه.

اگر پروتز سینه دارید و فکر می کنید این پروتز پاره شده حتما به پزشک مراجعه کنید. دکتر برای تشخیص پارگی ممکن است ام آر آی یا سی تی اسکن درخواست کند. اگر هم پروتز واقعا پاره شده باشد و علامت خاصی وجود نداشته باشد برخی پزشکان صرفا در چند نوبت زمانی مشخص بیمار را معاینه کرده و درمان دیگری را تجویز نمی کنند. اما برخی پزشکان نیز خارج کردن پروتز و جایگزینی آن را مد نظر قرار می دهند. اگر شما به واسطه پاره شدن پروتز دچار علایمی نظیر درد و تورم باشید پروتز باید حتما خارج شده و در صورت تمایل شما در همان زمان با پروتز دیگری جایگزین می شود.

 پاسخ از دکتر استیون جاکوبسن متخصص جراحی عمومی، فوق تخصص جراحی پلاستیک، عضو هیات علمی دانشکده پزشکی مایوکلینیک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ