دستورات بعد از جراحی واریس با لیزر

mousavi
جورابی که بعد از عمل پوشیده می‌شود را شب اول از پا در نیاورید و شب را با آن جوراب بخوابید و سپس فقط روزها جوراب بپوشید. ادامه استفاده از جوراب به‌مدت حداقل 4 هفته بعد از عمل توصیه می‌شود.

بعد از انجام عمل لیزر داخل رگ دستورات زیر را انجام دهید:

1. ‌جورابی که بعد از عمل پوشیده می‌شود را شب اول از پا در نیاورید و شب را با آن جوراب بخوابید و سپس فقط روزها جوراب بپوشید. ادامه استفاده از جوراب به‌مدت حداقل 4 هفته بعد از عمل توصیه می‌شود.

2. ممکن است چند ساعت بعد از عمل  درد پا شروع شود که در این صورت از قرص (پروفن 400) یک تا 2 قرص هر 4 تا 6 ساعت استفاده کنید. راه رفتن درد را کاهش می‌دهد.

3. هنگام عمل لیزر داخل رگ، از تزریق آهسته وریدی داروی مدوزلام که آرامبخش و خواب‌آور است، استفاده می‌شود. با استفاده از این دارو، به‌مدت 12ساعت رانندگی توصیه نمی‌شود و لازم است بیمار با همراه مراجعه کند.

4. راه رفتن به مقدار 10دقیقه در هر ساعت بعد از عمل لازم است چراکه بی‌حرکتی می‌تواند موجب لخته شدن خون در رگ‌های عمقی شود. برای پیشگیری فوق از آمپول زیر جلدی هپارین سبک (fragmin or enoxaprin) هم استفاده می‌شود. این دارو در سرنگ‌های پیش آمده شده زیر پوست شکم روزانه به مدت 3 تا 4 روز بعد از عمل توسط خود بیمار تزریق می‌شود.

5. با استفاده از این دو روش هیچ مورد لخته عمقی در بیماران ما دیده نشده. لخته شدن خون در رگ‌های واریسی گاهی دیده می‌شود و این نوع لخته در شرایط بعد از عمل هیچ‌گونه خطری ندارد چراکه رگ صافن توسط لیزر مسدود شده است. علامت بالینی آن سفتی و دردناک شدن محل رگ واریسی است. این سفتی با گذشت زمان نرم شده و از بین می‌رود ولی به‌ندرت اگر زیاد باشد با برش کوچک پوست، لخته خون تخلیه می‌شود.

6. بعد از عمل اگر لکه‌ای از خون از جوراب بیرون زد، نگران نشوید. پا را بالا بگیرید و به‌مدت 10 دقیقه روی محل لکه خون فشار بیاورید و اگر ادامه داشت با گاز و باندژ روی جوراب پانسمان فشاری ایجاد کنید.

7. روز بعد جوراب را از پا درآورید، چسب روی برش بخیه شده را بردارید سپس دوش بگیرید و پا را لیف و صابون بزنید. بعد از حمام دوباره جوراب بپوشید، ولی در شب‌های بعد جوراب را از پا در بیاورید.

8. پنج روز بعد از عمل لیزر، بخیه‌ها  برداشته می‌شوند و برای نزدیک نگه داشتن لبه پوست از چسب زخم به‌مدت چند روز استفاده می‌شود. بعد از عمل متوجه خواهید شد که پای شما سبک‌تر است و رگ‌های درشت واریسی شما کمتر شده‌اند ولی ممکن است کاملا ازبین نرفته باشند. این رگ‌های باقی‌مانده با تزریق ازبین می‌روند که این کار یا در زمان برداشتن بخیه یا بعد از گذشت چند هفته انجام می‌شود.

برای دریافت خدمات در این حوزه میتوانید با دکتر مهدی کریمی در ارتباط باشید:

دکتر مهدی کریمی متخصص قلب و عروق

تلفن های تماس

0910111323702122254144

اینستاگرام دکتر کریمی

آدرس: خیابان شریعتی، بالاتر از میرداماد، جنب ایستگاه متروی شریعتی، ساختمان نیکان، طبقه 5، واحد 5

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ