آیا از خواص بی نهایت کرفس آگاهید؟

آزاده فراهانی
کرفس خواص بیشماری دارد و از آن جمله می توان ....

کرفس از بروز سرطان روده بزرگ و معده پیشگیری میکند. براساس یکی از تحقیقاتی که در دانشگاه راجرز انجام شده است، کرفس شامل ترکیباتی است که از متاستاز سلولهای سرطانی جلوگیری میکند مثل ماده  acetylenics  که مانع رشد سلولهای سرطانی میشود یا فونولیک اسید که سد راه هورمون پروستاگلاندین میشود. در واقع هورمون پروستاگلاندین از بزرگترین علل رشد سلولهای سرطانی است. کومارین هم از دیگر مواد مغذی موجود در کرفس است که از تخریب سلولها توسط رادیکالهای آزاد جلوگیری میکند.

نوشیدن یک لیوان آب کرفس طی یک روز باعث میشود که کمتر هوس شیرینیجات به سرتان بزند. با خوردن همان یک لیوان آب کرفس احساس سیری به شما دست میدهد و اشتهایتان هم کمتر میشود.

آب کرفس یکی از بهترین دفعکنندههای سموم بدن است. این نوشیدنی با زیاد کردن ادرار حتی میتواند سنگ کیسه صفرا را دفع کند. پس اگر سنگ کلیه یا صفرا دارید یا حتی در گذشته از آن رنج میبردید نوشیدن آب کرفس را در برنامه روزانهتان قرار بدهید. در این صورت شما میتوانید از به وجود آمدن دوباره سنگ کلیه هم جلوگیری کنید.

پلی استیلین موجود در کرفس التهاب را برطرف میکند و درد را تسکین میدهد. این ماده در درمان آرتریت روماتوئید، استئو آرتریت، نقرس، آسم و برونشیت موثر است. ماده مغذی دیگری هم به نام لتونین وجود دارد که با مهار کردن علت التهاب مفصلی (TNF-alpha) خاصیت ضد التهابی خود را نشان می دهد. بهترین راه خوردن کرفس و حفظ خاصیت آن نوشیدن روزانه یک لیوان آب آن است.

زیاد شدن ادرار هم یکی از کارهایی است که آب کرفس انجام میدهد. پتاسیم و سدیم موجود در آب کرفس تنظیمکنندههای خوبی برای میزان مایعات داخل بدن هستند. آنها مایعهای اضافی را از بدن خارج میکنند به همین دلیل با تنظیم کردن میزان مایع مورد نیاز بدن به سلامت و دفع سموم بدن کمک میکند. نوشیدن یک لیوان آب کرفس طی یک روز باعث میشود که کمتر هوس شیرینیجات به سرتان بزند. با خوردن همان یک لیوان آب کرفس احساس سیری به شما دست میدهد و اشتهایتان هم کمتر میشود.

اولین بار چینیها خاصیت پایین آوردن فشار خون کرفس را تشخیص دادند. تحقیقاتی که در نتیجه آنها مشخص شد مصرف روزانه آب کرفس به مدت یک هفته به صورت ناشتا میتواند به کاهش فشارخون کمک کند. وجود مادهای به نام phtalides  باعث شل شدن ماهیچه های اطراف سرخرگها میشود و در نتیجه خون بیشتری از آنها عبور میکند. این اتفاق استرس را هم کاهش میدهد. جالب اینجاست که خوردن زیاد آب کرفس فشار خون را نمیاندازد و فقط آن را به حد نرمال میرساند.

آب کرفس نارسایی جنسی را برطرف میکند. این نوشیدنی با تحریک سیستم جنسی مثل یک دارو عمل میکند. ترکیبات این نوشیدنی با تحت تاثیر قرار دادن هورمون ها سیستم را تقویت می کند  و باعث افزایش  باروری می شود.

butyl phthalide مادهای شیمیایی است که کلسترول بد را کاهش می دهد و در ساقههای کرفس وجود دارد. کرفس با بالا بردن ترشح اسید صفرا کمک میکند تا کلسترول بد از بدن دفع شود. بنا به تحقیقات دانشگاه شیکاگو، خوردن 2 ساقه کرفس در روز سطح کلسترول را تا 7 واحد کم میکند.

اگر به فیبر موجود در کرفس عادت ندارید و گوارشتان را دچار مشکل میکند، گرفتن آب آن بهترین راه برای عقب نماندن از معجزه آن است. هنگام آبگیری مواد خاص موجود در فیبرهای کرفس خارج میشوند. این مسئله باعث میشود که آب کرفس ملین باشد و به برطرف شدن یبوست هم کمک کند. این ماده همینطور برای سیستم اعصاب بدن خاصیت آرامبخشی دارد.

مواد معدنی و چربیهای ضروری موجود در آب کرفس برای سیستم اعصاب بدن خاصیت آرامبخشی دارد و همین موضوع باعث میشود که یکی از پیشنهادهای موثر زمان بیخوابی باشد. مقدار منیزیم بالایی که در آب کرفس وجود دارد، باعث احساس آرامش و در نتیجه خوابآلودگی میشود.

معمولا کرفس در برنامه غذایی ما جایی ندارد. کرفس قبل از همه چیز برای سرماخوردگی مناسب است. ویتامین C  موجود در کرفس به جلوگیری از سرما خوردن در روزهای سرد زمستان کمک می کند. این ویتامین با بالا بردن سیستم ایمنی بدن بهترین انتخاب برای سالادهای زمستانه است. کرفس به دلیل داشتن فیبر و مواد معدنی ضروری مثل پتاسیم و ویتامین B  قبل از هر چیز به عنوان دارو شناخته میشود. برگهای کرفس منبع ویتامین E هستند، در حالی که ساقههای آن منبع سرشاری از ویتامینهای B1,B2 و B6، ویتامین C، فولیک اسید، کلسیم، منیزیم، آهن، فسفر، سدیم و آمینو اسیدهای ضروری است. باید بدانید که سدیم موجود در کرفس با سدیم موجود در نمک طعام زمین تا آسمان فرق دارد چون سدیم موجود در کرفس قابل حل و طبیعی است. معمولا توصیه میشود خود کرفس در برنامه غذایی جا داده شود اما اگر خوردن آن برای شما سخت است و به فیبر موجود در آن نیازی ندارید میتوانید از آب آن استفاده کنید. آب کرفس را هم میتوانید به تنهایی مصرف کنید و هم می توانید با ترکیب هیجانانگیزی که در ادامه آمده است، میل کنید.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ