ارتودنسی در بارداری

mousavi
دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس: بارداری یکی از شگفت‌ انگیزترین مراحل زندگی بانوان است. اگر در طول دوره درمان ارتودنسی دندان‌ها متوجه شدید‌ که به‌زودی مادر خواهید شد، هیچ دلیلی برای صرف‌ نظر کردن از ارتودنسی وجود ندارد.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

بارداری یکی از شگفت‌ انگیزترین مراحل زندگی بانوان است. اگر در طول دوره درمان ارتودنسی دندان‌ها متوجه شدید‌ که به‌زودی مادر خواهید شد، هیچ دلیلی برای صرف‌ نظر کردن از ارتودنسی وجود ندارد.

ارتودنسی در بارداری کاملا ایمن است و اگر درمان را پیش از باردار شدن شروع کرده‌اید، حتما پزشک را از این خبر هیجان‌انگیز آگاه کنید تا متخصص با ایجاد تغییرات لازم در برنامه بتواند به‌خوبی روند درمان را مدیریت کند.

به این نکات در دوران بارداری بیشتر توجه کنید:

باید دندان‌های خود را کاملا تمیز نگه دارید و بهداشت دهان و دندان را به دقت رعایت کنید. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان برای دندان‌های ارتودنسی شده قبل از دوران بارداری با وجود پلاک و سیم در دهان به اندازه کافی مشکل بوده است؛ در شرایط جدید به‌دلیل تغییرات هورمونی واکنش بدن به پلاک و باکتری دگرگون می‌شود، درنتیجه احتمال بروز بیماری‌های پریودنتال (بیماری لثه) و ورم لثه افزایش می‌یابد. در صورت لزوم تردید نکنید و طی ۹ماه بارداری چند بار برای پاکسازی دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید و مطمئن باشید که هزینه صرف شده ارزش داشتن لبخندی زیبا را دارد.

رادیولوژی در دوران بارداری امکان‌پذیر است؟

مسئله دیگر رادیولوژی است که به‌ سادگی قابل حل است. تنها کافی است به متخصص ارتودنسی بگویید که باردار هستید تا دیگر تا زمان زایمان دستور انجام رادیولوژی ندهند. البته اگر هنوز درمان را شروع نکرده‌اید، بهتر است دست نگه دارید تا نوزادتان متولد شود، چراکه پیش از شروع ارتودنسی عکسبرداری برای تشخیص نوع درمان ضروری است و همان‌طور که می‌دانید استفاده از اشعه ایکس در دوران بارداری مضر است.

بعد از سه ماهه اول می‌توانید برای درمان اقدام کنید!

عوامل‌ دیگری نیز وجود دارند که باید درنظر بگیرید. احتمالا در سه ماهه نخست حالت تهوع آزارتان خواهد داد و این حالت با گذاشتن پلاک یا سیم ارتودنسی در در دهان تشدید می‌شود. اما حالت تهوع صبحگاهی در پایان سه ماهه اول به‌تدریج از‌بین می‌رود و می‌توانید درمان ارتودنسی را ادامه دهید.

نیاز به مصرف هیچ‌گونه دارو یا رعایت رژیم غذایی خاصی نیست!

گاهی اوقات کشیدن دندان در طول ارتودنسی ضروری است که در این مواقع جای نگرانی نیست. پس از تهیه بریس یا پلاک و در دهان گذاشتن آن نیاز به مصرف هیچ‌گونه دارو یا رعایت رژیم غذایی خاصی نیست، بنابراین می‌توانید درمان ارتودنسی را با خیال آسوده ادامه دهید، فقط به‌ خاطر داشته باشید که در ابتدا و بلافاصله پس از گذاشتن بریس باید غذاهای نرم میل کنید. از یاد نبرید که اگر ارتودنسی را متوقف کنید و بریس را از دهان دربیاورید، ممکن است پس از متولد شدن فرزندتان فرصت چندانی برای مراجعه به مطب متخصص ارتودنسی نداشته باشید.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

متخصص ارتودنسی از دانشگاه تهران و دارای نظام پزشکی به شماره 61124 است. وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران و اروپا است و در زمینه درمان ناهنجاری‌های فک و دندان خدمات ارائه می‌کند.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر شاهین شادالوئی، با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122225610

02122265310

آدرس: خیابان شریعتی- خیابان ظفر- روبروی داروخانه لاله- طبقه سوم- پلاک 79- واحد 30

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ