نکاتی که قبل از ارتودنسی باید بدانیم

mousavi
دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس: این روزها دیگر داشتن لبخند زیبا یک آرزو نیست. علم ارتودنسی برای همیشه به این مشکل پایان داده است. حتی با پیدایش ارتودنسی نامرئی فرد دیگر با هر بار حرف زدن و خندیدن نگران نمایان شدن سیم‌ها و براکت‌ها نخواهد بود.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

این روزها دیگر داشتن لبخند زیبا یک آرزو نیست. علم ارتودنسی برای همیشه به این مشکل پایان داده است. حتی با پیدایش ارتودنسی نامرئی فرد دیگر با هر بار حرف زدن و خندیدن نگران نمایان شدن سیم‌ها و براکت‌ها نخواهد بود.

ارتودنسی تنها یک درمان زیبایی نیست

یکی از نکاتی که در درمان ارتودنسی باید به آن توجه کنیم این است که ارتودنسی تنها برای زیبایی نیست و بیشتر به منظور برقراری رابطه مناسب بین دندان و فک انجام می‌شود. این درمان نه‌تنها به زیبایی فرد کمک می‌کند بلکه از پوسیدگی دندان‌های او نیز جلوگیری می‌کند. حتی انجام ارتودنسی می‌تواند به تلفظ بهتر کلمات و بهبود روابط اجتماعی افراد کمک شایانی کند.

تشخیص را به ‌عهده پزشک خود بگذارید!

قطعا متخصص ارتودنسی می‌تواند به تشخیص اینکه فرد به ارتودنسی نیاز دارد یا نه کمک کند. گاهی اوقات درمان‌های جایگزینی برای ارتودنسی وجود دارد که تنها یک متخصص می‌تواند آنها را به بیمار پیشنهاد دهد. به‌طور مثال گاهی به دلایل مختلفی مانند داشتن سن بالا و گذشتن از سن رشد، می‌توان برای درمان نامرتبی دندان‌ها از لامینیت که یک پوشش استتارکننده است، برای دندان‌های نامرتب قدامی استفاده کرد.

معمولا ارتودنسی به سه روش انجام می‌گیرد:

  • ارتودنسی لینگوال که در آن براکت‌ها پشت دندان‌های بیمار نصب می‌شود که به دلایلی مانند مزاحمت برای صحبت کردن و نیز شکسته یا کنده شدن چندان مورد استفاده قرار نمی‌گیرد.
  • روش دیگر، استفاده از پلاک‌های شفاف بوده که در مشکلات بسیار اندک مورداستفاده قرار می‌گیرند. همچنین نیاز است فرد هر دو هفته یک بار به متخصص مراجعه کند چون هر بار نیاز به قالب‌گیری و ساخت پلاک جدید است.

مناسب‌ترین روشی که می‌توان برای درمان مشکلات دندانی به‌کار برد استفاده از براکت‌های شفاف (که معمولا سرامیکی هستند) است. در این روش براکت‌ها روی دندان‌های بیمار نصب می‌شود که اغلب بدون رنگ بوده و دیده نمی‌شود. استحکام این روش معمولا زیاد بوده و از نظر صحبت کردن برای فرد مشکلی ایجاد نمی‌کند.

آیا مشکلات دندانی بعد از انجام ارتودنسی ممکن است بازگردند؟

برگشت درمان ارتودنسی به سه شکل کلی ازجمله مشکلات فکی، برگشت کجی دندان و باز شدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد. مرتب و هماهنگ بودن دندان‌ها و فک‌ها نه تنها از جنبه زیبایی، بلکه از جنبه تکلم، تغذیه و تنفس طبیعی، سلامت لثه و مسائل روحی- روانی دارای اهمیت است. یکی از سوالاتی که بیماران از پزشکان ارتودنسی می‌پرسند، قابل برگشت بودن مشکلات ارتودنسی بعد از درمان است. بعد از درمان ارتودنسی، نتیجه درمان برای اکثریت بیماران رضایت‌بخش بوده است. حفظ این نتیجه نیازمند دقت پزشک متخصص ارتودنسی، همکاری بیمار در استفاده از وسایل نگهدارنده و عوامل مرتبط با رشد طبیعی دندان‌هاست.

به‌ طور کلی اگر درمان با روش صحیح و توسط متخصص ارتودنسی انجام شده باشد، امکان برگشت درمان بسیار کاهش پیدا می‌یابد. 

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

متخصص ارتودنسی از دانشگاه تهران و دارای نظام پزشکی به شماره 61124 است. وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران و اروپا است و در زمینه درمان ناهنجاری‌های فک و دندان خدمات ارائه می‌کند.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر شاهین شادالوئی، با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122225610

02122265310

آدرس: خیابان شریعتی- خیابان ظفر- روبروی داروخانه لاله- طبقه سوم- پلاک 79- واحد 30

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ