بعد از درمان ارتودنسی، ممکن است این مشکلات برگردنند!

mousavi
دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس: برگشت درمان ارتودنسی به سه حالت یعنی مشکلات فکی، کجی مجدد دندان و بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده امکان‌پذیر است.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

برگشت درمان ارتودنسی به سه حالت یعنی مشکلات فکی، کجی مجدد دندان و بازشدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده امکان‌پذیر است.

  • مشکلات فکی: در کسانی است که درمان‌شان در زمان یا قبل از بلوغ انجام شده است و با ادامه رشد، مشکلات ارتودنسی مجددا رخ نشان می‌دهد. این مشکل در اغلب موارد در کسانی بروز می‌یابد که دارای فک پایین جلوآمده هستند و در اغلب موارد با بهترین درمان هم ممکن است برگردد.

نکته!

ماهیت این مشکلات ارتودنسی طوری است که متخصص ارتودنسی از خطر برگشت آگاه است و مزایا و خطرات درمان را در ابتدا به والدین بیمار توضیح داده و با توافق آنها شروع به درمان می‌کند. یادآوری این نکته مهم است که تغییرات دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد فرد به‌عنوان موفق نبودن درمان قابل قبول نیست.

  • کجی دندانی: این مشکل در مواردی رخ می‌دهد که متخصص ارتودنسی برای رعایت حال بیمار و به دست آوردن نتیجه عمدتا زیباتر و طبیعی‌تر، تمایلی برای کشیدن دندان ندارد و طرح درمان را برمبنای درمان بدون کشیدن دندان طرح‌‌ریزی می‌کند. به این امید که با خطر کمتر، بهترین درمان را انجام دهد. در صورت برگشت، درمان مجددی را با کشیدن دندان یا استفاده از روش‌های دیگر مثل جراحی فک به بیمار پیشنهاد می‌کند.

نکته!

یادآوری این نکته مهم است که تغییرات انجام شده دندانی مرتبط با افزایش سن و رشد فرد به‌عنوان برگشت درمان ارتودنسی تلقی نمی‌شوند.

این تغییرات دندانی عمدتا در دوره چندین ساله بعد از درمان ارتودنسی به‌طور ناچیز اتفاق می‌افتد. عمده مشکلاتی که به‌عنوان برگشت درمان ارتودنسی مورد بحث است، مواردی هستند که طی 6ماه پس از باز کردن براکت‌های ارتودنسی، خود را نشان می‌دهند.

  • باز شدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده: در افرادی که دندان‌شان کشیده شده است، برگشت درمان معمولا با باز شدن فضا در ناحیه دندان‌های کشیده شده خود را نشان می‌دهد که شیوع این مساله خیلی مهم نیست.

دکتر شاهین شادالوئی؛ ارتودانتیکس

متخصص ارتودنسی از دانشگاه تهران و دارای نظام پزشکی به شماره 61124 است. وی عضو انجمن ارتودنتیست‌های ایران و اروپا است و در زمینه درمان ناهنجاری‌های فک و دندان خدمات ارائه می‌کند.

شما می توانید جهت ارتباط با دکتر شاهین شادالوئی، با شماره تلفن های ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122225610

02122265310

آدرس: خیابان شریعتی- خیابان ظفر- روبروی داروخانه لاله- طبقه سوم- پلاک 79- واحد 30

وب سایت


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ