بیماری آلزایمر چیست؟

zahra
دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان: آلزایمر یکی از بیماری‌های مغز است که باعث کاهش مستمر حافظه بیمار می‌شود. کاهش حافظه به‌تدریج به دمانس (خردزدایی) که فقدان عملکردهای ذهنی (قدرت تفکر، یادآوری، منطق و قدرت تجزیه و تحلیل) است، تبدیل شده و با زندگی روزمره بیمار تداخل می‌یابد.

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان:

آلزایمر یکی از بیماری‌های مغز است که باعث کاهش مستمر حافظه بیمار می‌شود. کاهش حافظه به‌تدریج به دمانس (خردزدایی) که فقدان عملکردهای ذهنی (قدرت تفکر، یادآوری، منطق و قدرت تجزیه و تحلیل) است، تبدیل شده و با زندگی روزمره بیمار تداخل می‌یابد. آلزایمر به‌تدریج ظاهر شده و باعث می‌شود که بیمار حوادثی را که اخیرا رخ داده، فراموش کرده و از انجام وظایف عادی روزمره زندگی ناتوان شود. شدت پیشرفت بیماری از فردی به فرد دیگر متفاوت بوده و باعث تغییر رفتار، تغییر شخصیت، سردرگمی و اختلال در قضاوت بیمار می‌شود. بیمار در برقراری ارتباط مشکل پیدا می‌کند. تلاش او در یافتن لغات و تفکر هدف‌دار به شکست منجر شده و نهایتا بیمار کاملا در مراقبت از خود ناتوان می‌شود. 

تشخیص سریع آلزایمر

این بیماری مرموز و بی‌رحم که افراد مشهور را نیز در دام خود گرفتار کرده است، امروزه بسیار گسترش یافته و هر روزه اخباری از ابتلای افراد شناخته ‌شده به این بیماری می‌شنویم یا شاید شما در اطرافیان میانسال یا مسن خود نمونه‌هایی از ابتلا به این بیماری را سراغ داشته باشید.

وقتی چنین بیماری‌ای دامن یکی از اعضای خانواده را می‌گیرد، تمام افراد را درگیر می‌کند. شما در این زمان احتیاج به اطلاعاتی دارید که از مراحل پیشرفت، تبعات و درمان‌های این بیماری باخبر باشید که ما در اینجا به اختصار آنها را برای‌تان شرح می‌دهیم.

سایر پیامدهای بیماری آلزایمر

با پیشرفت بیماری، عوارض و مشکلاتی ازقبیل بی‌‌خوابی، ظهور علائم بیماری‌‌های روانی، سهولت ابتلا به سایر امراض و افزایش میزان تاثیرپذیری بیشتر از عوارض منفی داروها، بروز خواهد کرد.

در مراحل پیشرفته بیماری، جهت پرهیز از بروز خطرات، ضروری است بیمار به‌صورت دائمی تحت کنترل قرار گرفته و از وی مواظبت شود. در این حالت برخی خانواده‌‌ها مجبور به نگهداری بیمار در سرای سالمندان می‌‌شوند.

سرعت شروع معالجه در بیماران آلزایمر

هرقدر بیماری آلزایمر زودتر تشخیص داده شود و اقدامات درمانی سریع‌تر انجام پذیرد، سرعت پاسخ بدن به داروهای تجویز شده بیشتر و احتمال بهبود عوارض و توقف پیشرفت بیماری، به میزان زیادی افزایش می‌‌یابد.

نقش خانواده و نزدیکان در ارتباط با بیماری آلزایمر

بیماران مبتلا به آلزایمر (در ابتدای شروع بیماری) غالبا تغییرات غیرطبیعی ایجاد شده در خود را احساس و ملاحظه نمی‌‌کنند، بنابراین نقش خانواده، نزدیکان و دوستان بسیار مهم و حیاتی است. برای اینکه آنها اولین کسانی خواهند بود که تغییرات ایجاد شده را ملاحظه خواهند کرد، بنابراین اگر بین اعضای خانواده یا نزدیکان و دوستان خود برخی علائم پیش‌گفته را ملاحظه کردید، حتما و به فوریت به پزشک متخصص مراجعه و مشاوره لازم را دریافت کنید.

چگونگی پرهیز از ابتلا به آلزایمر

افزایش سن یکی از دلایل اصلی ابتلا به بیماری آلزایمر است. با این حال می‌توان با افزایش تعداد مهارت‌‌ها و سرگرمی‌‌ها در افراد مسن و تشویق آنها به ورزش و انجام فعالیت‌‌های فکری، احتمال ابتلای افراد مسن به بیماری آلزایمر را کاهش داد.

درمان آلزایمر

تاکنون روش قاطعی برای درمان این بیماری توسط محققان به ثبت نرسیده، اما عمدتا دو نوع مداوا با عناوین درمان‌دارویی و درمان غیردارویی وجود دارد که برای درمان دارویی لازم است بیمار به پزشک متخصص رجوع کرده و تحت‌نظر پزشک باشد.

هر ۷دقیقه یک ایرانی آلزایمر می‌گیرد

شرایط مبتلایان به آلزایمر با یکدیگر متفاوت است؛ بعضی آنها برای ادامه زندگی به دیگران وابسته‌اند و بعضی دیگر هم حتی می‌توانند به تنهایی زندگی کنند ولی به سختی. آنها فراموش‌کنندگانی هستند که فراموش شده‌اند؛ زندگی برای‌شان سناریوی تلخی شده که گاهی گم می‌شوند و گاهی گم می‌کنند. در لحظاتی حتی با خود هم غریبه می‌شوند و اسم خودشان را هم یادشان نمی‌آید. سخن از بیماری‌ای است که روز به روز شایع‌تر می‌شود و شاید نفر بعدی من یا شما باشیم. نامش «آلزایمر» است و تخمین زده می‌شود که ۵۰۰ تا ۶۰۰هزار نفر در ایران به آن مبتلا باشند.

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان:

دکتر ابوالفضل احیایی، متخصص اعصاب و روان از دانشگاه تهران و عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد است. 

دکتر احیایی در حیطه های ذیل خدمات ارائه می کند:

         درمان اختلالات حافظه و بیماری آلزایمر

          درمان میگرن و بچه های بیش فعال

         درمان افسردگی و اضطراب و وسواس

         ترک سیگار با جدیدترین روش

         انجام: الکتروانسفالوگرافی، QEEG، EEC، RTMS، TDCS، نوروفیدبک

شما می توانید برای ارتباط با مطب دکتر احیایی با شماره زیر تماس حاصل فرمائید:

02126654961

آدرس مطب: میدان کاج- خیابان سرو غربی- پلاک 33- طبقه سوم- ساختمان داروخانه دکتر سرهنگی- واحد 14

مرکز توانبخشی آرمان شایان

آدرس: تهران- خیابان آیت اله کاشانی- خیابان بهنام

02144022247

وب سایت:www.noormemory.com

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ