خواص کدو حلوایی، روش صحیح پخت و استفاده از آن کدامند؟

آزاده فراهانی
خواص کدو حلوایی و روش صحیح طبخ آن.

میزان بتاکاروتن (پیشساز ویتامین A) موجود در کدو حلوایی چهاربرابر بیشتر از سایر کدوهاست و ویتامین A موجود در کدو حلوایی در تنظیم فعالیت سلولهای استخوانی نقش مهمی دارد و سلامت استخوانها را حفظ میکند.البته کدو حلوایی سرشار از پتاسیم و برای کسانی که از فشار خون بالا رنج میبرند، مفید است. ویتامین C موجود در کدو حلوایی هم در مقایسه با سایر کدوها بیشتر است، به شرطی که در حرارت بالا پخته نشود که دیگر اثری از ویتامین در آن باقی نخواهد ماند. بهترین راه پختن کدوحلوایی بخارپز کردن در ظرف در بسته است که به این ترتیب کدو حلوایی ویتامین کمی از دست خواهد داد و اگر همراه با روغن زیتون مصرف شود، خواص آن افزایش پیدا میکند. کدو حلوایی جزء  گروه صیفیجات است و رنگ زرد آن به دلیل وجود رنگدانه بسیار مهمی به نام فیتوکیمیکال است. فیتوکیمیکال، آنتی اکسیدان بسیار مهم و ضدسرطان است و در گروه سبزیهای نارنجیرنگ به وفور پیدا میشود. پس از مصرف و آن غافل نشوید.

یکی از مهمترین خواص کدوحلوایی از دیدگاه درمانگران طب سنتی خاصیت تسکیندهندگی آن در کاهش سرفه و التهاب ناشی از سرماخوردگی و زکام در فصل پاییز و زمستان است. افرادی که هنگام سرماخوردگی مصرف کدوحلوایی را در برنامه غذایی روزانه خانواده میگنجانند علاوه بر آنکه روند درمان در فرد سرماخورده را تسریع میکنند، میتوانند موجب پیشگیری از ابتلا به گلودرد و التهاب ناشی از سرماخوردگی در سایر اعضای خانواده نیز شوند. علاوه بر اینها خاصیت تببر بودن کدو حلوایی آن را به یکی از بهترین صیفیجات گیاهی برای درمان اختلالهای ناشی از سرماخوردگی تبدیل کرده است.

در بسیاری از کتابها و متون طب سنتی به خاصیت آرامشبخشی و خوابآور کدوحلوایی اشاره شده است. ابوعلی سینا در آثارش کدوحلوایی را یک داروی طبیعی و موثر برای کاهش سردرد، بهبود کیفیت خواب، افزایش ریلکسی و  آرامش اعصاب میداند. از این رو افرادی که دچار اختلال در ساعت خواب هستند و معمولا خوابی سبک دارند، میتوانند در وعده شام غذایی که با کدوحلوایی تهیه شده باشد میل کنند تا از خواص این سبزی برای بهبود کیفیت خوابشان کمک بگیرند. چون کدو حلوایی خیلی ساده پخته میشود و غذایی سبک و لطیف به حساب میآید؛ علاوه بر آنکه برای معدههای ضعیف و حساس مناسب است، برای وعده شام نیز مفید است.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ