راهنمای کامل خرید پوشاک برای نوزادان

پانته آ توتونپیان
شاید فکر کنید خرید لباس مجلسی یکی از سخت‌ترین کارهای دنیا باشد از بس که باید لباس‌ها را بپوشید و درآورید تا یکی که از هر لحاظ مناسب‌تان است، پیدا کنید. اما اگر پای یک نوزاد کوچک و دوست‌داشتنی در زندگی‌تان باز شود، آن وقت متوجه می‌شوید که سختی خرید لباس، یعنی چه! در نگاه اول، شاید خرید پوشاک برای نوزادان چندان کار سختی به نظر نیاید، به‌خصوص که تنوع بسیار زیادی دارد و با هر جنس، اندازه و قیمتی در بازار موجود هستند. فقط کافی است از رنگ و مدل لباس خوش‌تان بیاید اما اگر ریزه‌کاری‌هایش را بدانید متوجه می‌شوید آن‌قدرها هم که فکر می‌کنید، کار ساده‌ای نیست! سلامت لباسی که برای نوزاد تازه متولد شده‌تان انتخاب می‌کنید،‌ اهمیت زیادی دارد بنابراین برای انتخاب پوشاک برای نوزادان به نکاتی که در ادامه می‌آید، توجه کنید.

دکتر علی‌اصغر حلیمی

متخصص اطفال

ویژگی‌های یک لباس مناسب
لباس‌هایی که دکمه‌های ریز و برجسته، روبان و بند تزیینی دارند، اصلا به درد نوزادان نمی‌خورند چراکه دکمه‌های برجسته باعث اذیت شدن پوست و بدن می‌شوند و دکمه‌های ریز، بند و روبان هم احتمال خفگی برای دلبندتان ایجاد می‌کنند. لباس‌هایی که بندهای بلند دارند یا دور بازو، پاها یا گردن نوزاد هم خیلی کیپ و سفت بسته می‌شوند، اصلا مناسب نیستند. در ضمن بهتر است در طول ۱۲ماه اول زندگی نوزادتان، از لباس‌هایی که دور یقه‌اش تور، قیطان، حاشیه ابریشمی یا چین دارند تا حد ممکن دوری کنید. همین‌طور درز برجسته روی سینه یا پهلو و پشت لباس نوزادی می‌تواند باعث آزردگی پوستش شود و منجر به راش‌های پوستی شود. در ضمن هرچیزی که از لباس نوزاد به راحتی جدا یا کنده شود، خطر خفگی برایش ایجاد می‌کند؛ حتما مطمئن شوید تزیینات لباس محکم دوخته شده‌اند تا به‌راحتی جدا نشوند و خدای ناکرده فرزندتان آنها را در دهانش نگذارد. بهترین دکمه برای لباس‌های نوزادی همان دکمه قابلمه‌ای‌های نوستالژیک است که نه برجسته هستند، نه با دست و پا زدن نوزاد باز می‌شوند و نه باز کردنش کار سختی است.

این فاکتورها را جدی بگیرید 
سن درمورد نوزادان معنی چندانی ندارد؛ ضمن اینکه سایز پوشاک برندهای مختلف با هم متفاوت هستند؛ درست مثل لباس بزرگسالان. همچنین سایز و سنی که روی برچسب لباس درج شده، تعیین‌کننده نحوه رشد فرزندتان نیست! بنابراین موقع خرید لباس این نکات را به خاطر داشته باشید تا کارتان راحت‌تر شود:
 لباس‌های یقه باز یا آنهایی که کنار یقه‌شان دکمه قابلمه‌ای دارند، راحت‌تر پوشانده می‌شوند. حواس‌تان باشد موقع پوشاندن لباس‌هایی که باید یقه‌شان را از سر نوزاد رد کنید، سریع باشید چون نوزادان وقتی راه تنفس‌شان بسته می‌شود، دچار ترس و شوک می‌شوند.
 لباس‌هایی که از پهلو باز می‌شوند و کنارشان دکمه قابلمه‌ای  (یا زیپ‌های ضدحساسیت) دارند، پوشاندن و درآوردن‌شان راحت‌تر از آنهایی است که باید یقه از سر عبور داده شوند.
 پوشاندن و درآوردن لباس‌های آستین‌‌ گشاد هم بسیار راحت‌تر از لباس‌های تنگ است.
 لباس‌های زیر دکمه‌دار یا بقیه مدل‌های آسان‌بازشوها کار تعویض پوشک را راحت‌تر و سریع‌تر می‌کنند چون مجبور نمی‌شوید همه لباس‌های رویش را درآورید.
 در خرید لباس سایز صفر تا ۳ ماه زیاده‌روی نکنید چون نوزادان خیلی سریع رشد می‌کنند؛ ضمن اینکه تا نوزاد را ندیده‌اید، سایزش را نمی‌توانید درست تشخیص دهید.
 به‌دنبال لباس‌هایی با جنس نرم و طبیعی مثل نخ و پنبه باشید که ممکن است گران‌تر هم باشند اما از آنجا که پارچه‌های مصنوعی می‌توانند حساسیت‌های پوستی شدیدی در نوزادان ایجاد کنند، متحمل شدن این هزینه ارزشش را خواهد داشت. 
 لباس‌هایی که برچسب‌شان پشت یقه دوخته شده، معمولا پوست نوزاد را می‌آزارند و اگر متوجه قرمزی پشت گردن نوزادتان شدید، حتما برچسب لباس را جدا کنید.
 ممکن است پارچه لباس نویی که برای فرزندتان می‌خرید، آهار داشته باشد تا صاف و مرتب به نظر برسد؛ این لباس‌ها را قبل از پوشاندن به کودک، باید بشویید. چون مواد مخصوص آهار لباس اغلب حاوی ماده سمی فرمالدئید هستند و در صورت تماس با پوست حساس بچه‌ها می‌تواند حساسیت شدیدی ایجاد کند.

زیرکانه انتخاب کنید

لباس‌های سایز newborn / تازه متولد شده یا همان سایز صفر به هیچ عنوان اندازه بعضی نوزادان نمی‌شود. بعضی‌ نوزادان هم یک ماه بعد از تولدشان، لباس نوزادان سه‌ماهه اندازه‌شان است. بنابراین قبل از تولد، صرفا تا ۶ماهگی یا یک‌سالگی فرزندتان برایش لباس بخرید که دم‌دست داشته باشید و برای بعد از آن، عجله نکنید؛ حتی توصیه می‌شود لباس را یک سایز بزرگ‌تر از سن نوزادتان انتخاب کنید. چون همان‌طور که گفته شد، بچه‌ها سریع رشد می‌کنند و معمولا بچه‌های ۶ماهه می‌توانند لباس‌های سایز ۹ تا ۱۲ماه را هم بپوشند. البته اصلا ایده خوبی نیست که از قبل برایش کاپشن و لباس‌های زمستانی یا لباس شنا و… بخرید چون سایز فرزندتان قابل‌پیش‌بینی نیست.

نکته

 شلوارهای کمر کشی برای نوزادان بسیار راحت هستند؛ البته طبیعی است که وسوسه شوید یک شلوار جین دکمه‌دار آبی مثل شلوار خودتان به او بپوشانید اما مسلما این کار برای نوزادتان اصلا جذاب نیست و فقط دور کمر و شکمش را اذیت خواهد کرد.

لباس خواب ضدحریق بخرید
در مواقع مسافرت و پیک‌نیک که برای تهیه غذا آتش درست می‌کنید، باید برای بچه‌های ۹ تا ۱۴ ماهه از لباس خوابی با جنس ضدشعله استفاده کنید تا او را در برابر حرارت و آتش حفظ کند، ضمن اینکه این مدل لباس‌ها باید کمی برای کودک گشاد باشد تا او احساس راحتی کند. برای بچه‌های زیر ۹ ماه نیازی به تهیه لباس ضدحریق نیست چون بچه‌ها تا قبل از چهاردست و پا رفتن و راه افتادن، درمعرض شعله آتش قرار نمی‌گیرند و می‌توانند در پتوهای نوزادی، آغوش یا ساک‌شان بخوابند. 

منبع: مجله ی سیب سبز 

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ