تحولی نوین در دنیای دندانپزشکی با لیزر!

mousavi
دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه: تقریبا در یک دهه اخیر لیزرهای نسل جدید وارد علم دندانپزشی شده‌اند که می‌توانند پاسخگوی خواسته‌های درمانی باشند. در ابتدا از لیزر به‌عنوان تیغ جراحی استفاده می‌کردند. نور لیزر قادر است بافت را برش دهد، اما امروزه لیزر در درمان هم نقش بسزایی دارد.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه:

تقریبا در یک دهه اخیر لیزرهای نسل جدید وارد علم دندانپزشی شده‌اند که می‌توانند پاسخگوی خواسته‌های درمانی باشند. در ابتدا از لیزر به‌عنوان تیغ جراحی استفاده می‌کردند. نور لیزر قادر است بافت را برش دهد، اما امروزه لیزر در درمان هم نقش بسزایی دارد. روش‌های جدید لیزری به‌خصوص‌ روش لنپ (LANAP) در ایالات‌متحده و کشورهای اروپایی مورد استفاده قرار می‌گیرد. در درمان بیماری‌های لثه می‌توان از روش لیزردرمانی کمک گرفت. در گذشته برای آنتی‌باکتریال کردن لثه از روش‌های درمانی مختلف مثل مصرف آنتی‌بیوتیک (‌به‌صورت ژل)، جرم‌گیری زیر لثه و… استفاده می‌شد اما هیچ کدام از این روش‌ها به‌طور صددرصد آنتی‌باکتریال نمی‌کرد و حدود 15 تا 20 درصد باکتری مسئول باقی می‌ماند. امروزه به اثبات رسیده که لیزرها می‌توانند یک آنتی‌باکتریال صددرصد باشند. نتایج تحقیقات نشان داده در مکان‌هایی که نور لیزر تابش داده می شود، توانسته میکروب‌ها را به‌طور کامل دفع کند. به بیان دیگر نور لیزر باعث غیرفعال شدن باکتری‌ها نمی‌شود بلکه قادر است آنها را ازبین ببرد. به‌همین دلیل این روش قادر است کاملا لثه‌ها و سلول‌های آسیب‌دیده را به حالت تازگی برگرداند. از طرفی نور لیزر میکروب‌ها را کاملا دفع می‌کند، بنابراین بدون نیاز به جراحی و استفاده از چاقوی جراحی و خون‌ریزی یک محیط ایده‌آل برای چسبندگی‌های مجدد لثه به حالت طبیعی فراهم می‌شود. همچنین در اغلب موارد حتی احتیاج به تزریق‌های بی‌حسی هم نیست.

مزیت‌های لیزر برای درمان مشکلات لثه:

  • زمان کوتاه‌تر برای درمان
  • عدم خون‌ریزی
  • عدم استفاده از چاقوی جراحی
  • درمان در یک جلسه
  • بعد از درمان نیاز به مصرف مسکن نیست

کاربردهای لیزر در درمان مشکلات لثه‌ای:

  • افرادی که ایمپلنت دارند اما در ناحیه لثه دچار عفونت شده‌اند با کمک لیزر می‌توانند این مشکل را درمان کنند.
  • خیلی از افراد دارای لبخندهای لثه‌ای هستند. امروزه لیزرها می‌توانند بدون تغییر یا تراش و بدون هیچ آسیبی به دندان‌ها ارتفاع لثه‌ها را کاهش دهند.
  • برای تغییر رنگ لثه‌ها و تبدیل آنها به حالت صورتی رنگ با لیزر می‌توان این کار را انجام داد.
  • در گذشته وقتی دندانی دچار شکستگی به‌خصوص به‌صورت طولی می‌شد برای درمان از روش‌های جراحی زمانبر استفاده می‌شد و شخص مجبور بود حداقل به مدت یک هفته مراقبت‌های ویژه را انجام دهد. این روند درمان حدود دو تا سه هفته طول می‌کشید. اما امروزه با لیزر می‌توان در یک جلسه این درمان را انجام دهند.

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه:

دکتر وحید عارفی جراح و متخصص بیماری های لثه با سابقه  18 سال در این رشته، ایمپلنت و فوق تخصص لیزر و جراحی‌های لیزری در دندانپزشکی عضوAAP آمریکا است. پس از پیشرفت روش‌های لیزری در دندانپزشکی  عمومی، جراحی‌های لثه و دیگر مداواهای دهان، فک و صورت به‌وسیله لیزرتراپی دوره فلوشیپ لیزر را در آلمان گذرانده است. دوره اولیه جراحی‌های ایمپلنت را نزد پرفسور برانمارک و هرتل در سال 1993 فراگرفته و بدنبال آن مدارک متعددی در ارتباط با ایمپلنت و جراحی‌های پیشرفته استخوانی در داخل و خارج از کشور اخذ نموده است. جهت تماس با شماره تلفن ذیل تماس حاصل فرمائید:

02122894246 

02122894247

آدرس: خیابان شریعتی- جنب حسینه ارشاد -کوچه ارشاد- پلاک 3- طبقه 2 -واحد 25

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ