آیا استفاده از دستگاههای ویبراتور، در لاغری مؤثر است؟

آزاده فراهانی
اثرات دستگاههای ویبراتور در زمینه لاغری.

منیژه خجو کارشناس ارشد تربیت بدنی و علوم ورزشی

 با اشاره به این مطلب که دستگاههای ویبراتور تنها انباشتگی و تراکم تودههای چربی را در بدن سستتر کرده و به اصطلاح به آسان شکستن و مصرف شدن این سلولها به عنوان منبع انرژی کمک میکنند، میگوید: «بهرغم باور عموم مردم، استفاده از دستگاههای ویبراتور تاثیر مستقیم بر لاغری ندارد . ضمن آنکه استفاده از این دستگاهها برای افرادی که چاقی زیاد و مفرط دارند میتواند بسیار خطرناک بوده و احتمال آمبولی چربی (رها شدن چربی در جریان خون) و خطر مرگ را به دنبال داشته باشد. علاوه بر این دستگاهها، استفاده از مکملها و داروهایی که امروزه در برخی از باشگاهها به مراجعهکنندگان به ویژه مردان جوان به منظور رسیدن به وزن ایدهآل و تناسباندام عرضه میشود نیز بسیار خطرناک بوده و گاه عوارض جبرانناپذیری را برای سلامت آنها به دنبال دارد.»

دکتر گلسا فرخسیر، پزشک عمومی که در زمینه لاغری در کلینیکهای خصوصی فعالیت میکند، درباره دستگاههایی که به منظور کاهش وزن توسط متخصصان  تغذیه مورد استفاده قرار میگیرد، به سیب سبز گفت: برای درمان چاقی به لحاظ پزشکی از دستگاههای ویبراتور استفاده نمیکنیم. متخصصان برای  این منظور از دستگاههای پزشکی استفاده میکنند که کاربردی متفاوت با دستگاههای ویبراتور دارند. بخشی از این دستگاهها با کمک امواجی که دارند برای درمان چاقی مورد استفاده قرار میگیرند و برخی از آنها بدون امواج به منظور لاغری مورد استفاده قرار میگیرند. از میان این دستگاهها میتوان به دستگاه کویتیشن (cavitation)، شاک ویو (shock waveLPG و RF اشاره کرد که با کمک امواجی که ساطع میکنند برای درمان چاقیهای موضعی مورد استفاده قرار میگیرند. این دستگاهها از جمله دستگاههای پزشکی هستند که تجویز استفاده از آنها تنها توسط متخصص تغذیه و پزشک باید انجام شود و فرد دیگری نمیتواند آن را به متقاضی توصیه کند.

 این هشدار را جدی بگیرید

دکتر فرخسیر با اشاره به عوارض احتمالی و موارد منع استفاده از دستگاههای لاغری میگوید: « افرادی که در باشگاههای ورزشی بدون مشاوره با متخصص از دستگاهها استفاده میکنند ممکن است با موارد منع مصرف این دستگاهها آشنا نباشند و یا احتمال ابتلا به بیماریهای زمینهای در آنها مورد بررسی قرار نگرفته باشد. به این ترتیب استفاده از دستگاه برای آنها عوارضی را به همراه داشته باشد. به عنوان مثال زنان باردار، افرادی که در بدنشان پلاتین یا پروتز دارند و افراد مبتلا به برخی از بیماریهای عفونی پوست از جمله افرادی هستند که باید مراقبتهای لازم را پیش از استفاده از این دستگاهها داشته باشند و تحت نظارت پزشک از دستگاههای لاغری حتی دستگاههایی نظیر وکیوم و رولینگ که جز کمخطرترین دستگاههاست استفاده کنند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ