ارتودنسی و انواع آن

zahra
دکتر شاهرخ یگانه، متخصص ارتودنسی: دو نوع اصلی ارتودنسی که برایصاف کردن دندان ها در افراد استفاده می گردد، عبارتست از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک. نوع دیگر، ارتودنسی نامرئی است. در ادامه هر سه نوع ارتودنسی شرح داده می شود.

دکتر شاهرخ یگانه، متخصص ارتودنسی:

اردتودنسی چیست؟

ارتودنسی ثابت و متحرک یک رویکرد درمانی دندان پزشکی است که برای بیمارانی استفاده می‌شود که نحوه قرارگیری دندان‌های آن‌ها در دهان به خاطر کوچک بودن فک نامناسب است و دندان‌ها به صورت صحیح قرار نگرفته اند. به همین دلیل بیمار با مشکل در هنگام جویدن یا گاز گرفتن مواجه می‌شود. در ضمن بهبود ظاهر دندان ها و طرح لبخند نیز با ارتودنسی برای بیمار مهیا می شود.

انواعارتودنسی

دو نوع اصلی ارتودنسی که برایصاف کردن دندان ها در افراد استفاده می گردد، عبارتست از ارتودنسی ثابت و ارتودنسی متحرک. نوع دیگر، ارتودنسی نامرئی است. در ادامه هر سه نوع ارتودنسی شرح داده می شود.

ارتودنسی ثابت

رایجترین نوع ارتودنسی مورد استفاده، ارتودنسی ثابت است. از این روش زمانی استفاده می گردد که دقت عملکرد برای پزشک اهمیت داشته باشد. هر چند در این حالت بیمار می‌تواند بطور عادی غذا بخورد، اما باید از مصرف بعضی غذاها و نوشیدنی‌ها در زمان استفاده از ارتودنسی ثابتاجتناب کرد. برای مثال نوشیدنی‌های حاوی کربونات، شیرینی سفت یا تافی از مواردی است که فرد باید از مصرف آن‌ها خودداری کند. افرادی که در فعالیت‌های ورزشی شرکت می‌کنند باید دندانپزشک را در جریان قرار دهند تا در صورت لزوم محافظ‌های لثه خاص برایشان تجویز شود. رایجترین نوع ارتودنسی ثابت، از براکت فلزی و سرامیکی می باشد. 

ارتودنسی متحرک

از ارتودنسی متحرک برای مشکلات فکی استفاده می شود. هنگام استفاده از این روش می‌توان لوازم ارتودنسی را برای تمیز کردن پس از غذا خوردن یا برای نخ دندان کشیدن از دهان خارج کرد. در مواردی، ممکن است دندانپزشک به بیمار توصیه کند در هنگام انجام فعالیت‌های مانند نواختن یک ساز بادی یا دوچرخه سواری ارتودنسی متحرک را از دهان خود خارج کند.

ارتودنسی نامرئی

ارتودنسی نامرئی دندان از مواد پلاستیک شفاف و سخت برای ردیف کردن دندان ها استفاده می‌کند. در این رابطه برای بیماران از انواع نسبتاً متفاوتی استفاده می‌شود. هر مجموعه از این ارتودنسی برای دو هفته قبل از جایگزینی آن با مجموعه جدید استفاده می گردد. ارتودنسی نامرئی از پلاستیک شفاف ساخته شده و به همین خاطر تقریباً غیر قابل رویت است. به این ترتیب اطرافیان بیمار اصلا متوجه نمی‌شود که وی از این درمان برای ردیف کردن دندان‌های خود استفاده کرده است. این پلاستیک های شفاف در هر روز باید برای 22 تا 23 ساعت مورد استفاده قرار گیرد تا بهترین نتایج ممکن حاصل شود. این ارتودنسی را می‌توان به راحتی برای غذا خوردن، نوشیدن، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن از دهان خارج کرد. برای استفاده از این روش باید همه دندان‌های دائمی رشد کرده باشد.

ارتودنسی پیشگیری انجمن متخصصین ارتودنسی امریکا سن هفت سالگی را سن ارتودنسی و سن مناسب برای اولین معاینه جهت بررسی لزوم ارتودنسی دندان کودکان ذکر کرده است. در این سن غالب دندانهای شیری و تعدادی از دندانهای دائمی رویش پیدا کرده‌اند و برای دندانپزشک امکان ارزیابی دقیقی از وضعیت کلی دندان ها، فک بالا و فک پایین بیمار را فراهم می‌کند.

نکات مهم این مرکز برای انجام ارتودنسی:

 در ارتودنسی استفاده از جدیدترین روشها و متریال مرغوب بسیار مهم است و به دستیابی بهترین نتیجه کمک می کند این مرکز با ارتباط گسترده خود با کشورهای اروپایی و امریکائی تهیه این محصولات را مهیا ساخته است و شما می توانید با خیال راحت بهترین درمان را داشته باشید.

 دکترشاهرخ  یگانه دارای بورد تخصصی ارتودنسی از اروپا، دارنده گواهینامه ایمپلنت از آمریکا، اروپا و استرالیا، دارنده گواهینامه زیبایی از آمریکا

کلینیک دندانپزشکی دکتر یگانه از ابتدای سال 1395 درغرب تهران شروع به فعالیت کرده و در حال ارائه خدمات با بهره مندی از بهترین دستگاهها و تجهیزات مدرن و تکنولوژی روز دنیا است.

چرا مرکز دکتر یگانه:

یکی از مهمترین مسائل در امور درمانی و زیبایی دندان این است که مراجعه کننده مرکزی را انتخاب کند که قادر به انجام همه امور دندانپزشکی باشد. این مساله از آنجایی مهم است که بیمار در کلینیک های متعدد برای درمان های مختلف و عملیات های گوناگون سرگردان نشود. طبیعتا کلینیکی قادر به انجام این مهم است که:

1-    تجهیزات بسیار مدرن و حرفه ای داشته باشد.

2-    پزشکانی زبده و خبره با تخصص های گوناگون در آن مرکز مشغول به فعالیت باشند.

3-    از لحاظ فضای فیزیکی به اندازه ای بزرگ باشد که بتواند تمام بخش ها را راه اندازی کند.

در حال حاضر مرکز دندانپزشکی دکتر یگانه با بهره گیری از نکات یاد شده تمام خدمات دندانپزشکی را برای شما مراجعه کننده عزیز در کوتاهترین زمان ممکن انجام می دهد.

آدرس و شماره های تماس:

تهران، از غرب به شرق نرسیده به اتوبان ستاری، نبش خیابان ورزی شمالی، کوچه یک شرقی، ساختمان مینیاتور (بالای گل فروشی مینیاتور)، طبقه سه، واحد 9 و 10

02144155090

02144154090

تهران، الهیه، میدان تختی، نبش هفدهم تختی، پلاک 8، (ساختمان رز)، واحد 204 

02122392365

yeganehclinic (مشاوره در تلگرام با دکتر یگانه)

وب سایت: yeganehclinic.com


آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ